تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
کد مطلب : ۲۱۲۹۶۸
معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است. توازن روی کاغذ وجود دارد اما در عمل با اجرایی شدن برجام با مشکلاتی رو‌به‌رو شدیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «مجید تخت‌روانچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: قبل از روز اجرای توافق، ما تاکید داشتیم وقتی شروع به اجرای تعهدات در سایت‌های نطنز، فردو، تعداد سانتریفیوژها یا راکتور اراک می‌کنیم، آنها نمی‌توانند دست روی دست بگذارند بلکه باید برخی کارها را انجام دهند و قرار شد تا شورای امنیت قطعنامه‌های گذشته را در همان مقطع لغو کند، تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا انجام شود و جلسه شورای اروپا تشکیل شود، اما اجرای تصمیم وقتی باشد که برجام اجرایی می‌شود و هم‌چنین درباره تحریم‌های آمریکا قرار شد تا تصمیمات‌شان را بگیرند و دستورالعمل‌های اجرایی را لغو یا متوقف کنند. در حقیقت به دلیل تفاوت در جنس اقدامات مجبور بودیم به این نوع رویکرد برسیم.

تخت‌روانچی در پاسخ به این پرسش که آن‌‌طور که انتظار داشتیم گشایشی در رفع و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است؟ اظهار کرد: برای همین است که می‌گوییم تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است که این بحث بر می‌گردد به موضوع توازن که در بالا گفتم؛ یعنی توازن روی کاغذ وجود دارد اما در عمل با اجرایی شدن برجام با مشکلاتی رو‌به‌رو شدیم.

 پیام مثبتی از آمریکا دریافت نمی‌کنیم
این مقام وزارت امور خارجه افزود: مقداری از این مشکلات بر می‌گردد به این‌که تحریم‌های دیگری هم به جز تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای (تحریم‌های اولیه آمریکا) وجود دارد که باعث نگرانی برخی موسسات مالی اروپایی می‌شود که ما هم به آن منتقد هستیم و به آمریکایی‌ها هم این را گفته‌ایم که آنها براساس برجام باید فضای لازم را ایجاد کنند تا این نگرانی رفع شود و از دید ما این کار را انجام نمی‌دهند. از دید ما از واشنگتن دو پیام می‌آید؛ یکی از وزارت خارجه آمریکا که می‌گوید در انجام کارهای بانکی و مالی با ایران هیچ مشکلی وجود ندارد و پیام دوم از سوی اوفک می‌آید که ناقض پیام اول است.

وی خاطرنشان کرد: در تمام جلساتی که بعد از اجرایی شدن برجام با آمریکایی‌ها در سطح وزیر و معاونان داشتیم بر این نکته تاکید کردیم، پیامی که از سوی آنها می‌آید نه تنها یک پیام نیست بله این پیام مثبت هم نیست.

 مشکل بانک‌های بزرگ هنوز حل نشده
تخت‌روانچی در ادامه گفت: به طور شفاف و صریح می‌توانم بگویم که مشکل بانک‌های بزرگ مربوط به پروژه‌های بزرگ است. بانک‌های کوچک و متوسط از عهده پروژه‌های بزرگ بر نمی‌آیند. اینکه چرا تا الان مشکل بانک‌های بزرگ و تعامل آنها با ایران بعد از شش ماه حل نشده است؛ یک دلیلش ترس بانک‌های بزرگ به خاطر تحریم‌های اولیه آمریکاست که نگرانند دوباره تنبیه شده و مورد جریمه‌های سنگین از سوی آمریکا قرار گیرند و اتفاقا ایراد ما به آمریکایی‌ها این است که وقتی در دوران تحریم آن فضای منفی بین‌المللی را علیه ایران ایجاد کردند به طوری که حتی در زمینه معاملات دارویی مشکل پیدا کردیم، الان هم موظفند این فضای منفی را بشکنند. آنها (آمریکایی‌ها) یک قول‌هایی داده‌اند اما ما هنوز راضی نیستیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی براساس ملاحظاتی که خودشان دارند تصمیم می‌گیرند چه کار کنند. ما ایرادمان این است که اوفک که مسئول بررسی تعاملات موسسات و شرکت‌های بین‌المللی با ایران در آمریکا است، باید یک مجوز جامع (General Licence) به آنها بدهد و اگر نمی‌شود این کار را انجام دهد یا نمی‌تواند، باید تک تک با بانک‌ها تماس برقرار کند و سؤالات و نگرانی‌هایشان را پاسخ دهد، هم‌چنین این روند نباید زمان‌بر باشد، بلکه رویکرد و برخورد اوفک برای رفع نگرانی بانک‌ها باید به حل مسایل این بانک‌ها سرعت دهد. ما خواهان آن هستیم که اوفک صریح و سریع وارد کار شود و مشکلات و ابهامات و سؤالات را رفع کند تا سریع به نتیجه برسیم.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این‌که ایران انتظار دارد مشکلات بانک‌های بزرگ برای تعامل با ایران از سوی آمریکا در چه فاصله زمانی مشخصی رفع شود؟ با بیان این‌که «نمی‌توانم زمان دقیقی بگویم»  افزود: حرف ما این است که این روند نمی‌تواند طولانی و زمان‌بر باشد، بلکه باید این روند را تسریع کنند.

 اگر تحریم‌ها رفع نشود برجام موفقیت‌آمیز نبوده
به گزارش ایسنا، تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: در جلسات به طور جدی و علنی گفته‌ایم که ما باید میوه اجرای برجام را بتوانیم بچینیم که آن هم رفع تحریم‌هاست. اگر نتوانیم این میوه را بچینیم توافق موفقیت‌آمیز اجرا نشده است. این خیلی روشن است و وقتی این مسئله را در جلسات و ملاقات‌ها مطرح می‌کنیم آنها این را به چالش نمی‌کشند و نمی‌گویند شما (ایران) اشتباه می‌کنید. فقط می‌گویند که ما داریم روی این مسئله کار می‌کنیم، اما این کار زمان می‌برد و در حال رایزنی هستند. بنا بر این حرف ما این است که لازم است اوفک به میدان بیاید و خیلی صریح و سریع فضای منفی بین‌المللی را بشکند.

گفتنی است پیش از این برخی دیگر از دولتمردان نیز تاکید کرده بودند که تحریم‌ها فقط بر روی کاغذ برداشته شده است. برای نمونه عراقچی چندی پیش گفت:  آنچه که در برجام تعیین شده و بر روی کاغذ بوده لغو شده است و به تعهدات خود بر روی کاغذ عمل کردند اما در صحنه عمل این تحریم‌ها برداشته نشده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲