تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۲۱۲۳۲۶
سفیر ایران در ترکمنستان، گفت: در تلاش هستیم تا با گسترش همکاری و رفع موانع شرایط حضور بازرگانان ایرانی را در ترکمنستان آسان کنیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از عصرساری، سیدمحمد احمدی در نشست سفیر و رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد با مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی مازندران، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با گسترش همکاری و رفع موانع، شرایط حضور بازرگانان ایرانی را در ترکمنستان آسان کنیم.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی، افزود: کشورهای توسعه یافته از مسیر اقتصاد مقاومتی هر چند با عناوینی دیگر به جایگاه حال حاضر خود رسیدند تا جایی که یک شرکت آنها به اندازه کل صادرات کشور ما تولید و سوددهی دارد.

سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به موانع پیش‌روی بازرگانان ایرانی، خاطرنشان کرد: ایران و ترکمنستان در چهار نقطه زمینی مرز دارند که سه نقطه در خراسان شمالی و یک نقطه در گلستان است اما دو کشور به دنبال تمرکز بر حمل و نقل دریایی هستند.

احمدی با تاکید بر اجرای تعهدات توسط بازرگانان ایرانی، اضافه کرد: در گذشته دیده شده با سیاست‌های غلط مسئولان و گاها بدعهدی بازرگانان، تجارت میان دو کشور ضعیف شد تا به امروز که بازار ترکمنستان را به کشورهایی همچون ترکیه و چین باخته‌ایم.

وی با بیان اینکه ترکمنستان بسیار کشور منضبط و منطقی است، بیان کرد: باید صادرات ساماندهی شود و یک نهاد مشخص تصمیم‌گیرنده باشد تا تمرکز صنعت‌گر ما بر تولید باشد.

سفیر ایران در ترکمنستان با تاکید بر سیاست‌های حمایتی دولت از تولید و صادرات، اظهار کرد: ابتدا باید مشکلات داخلی تولید‌کنندگان برطرف شود سپس به دنبال بازار خارجی بود.

احمدی با اشاره به مشکلات ترکمنستان، گفت: یکی از مشکلات ترکمنستان کمبود دلار و پایین آمدن ارزش پول ملی آنهاست اما با برنامه‌ریزی با بانک‌های صادرات، توسعه تجارت و پارسیان به دنبال حل مشکل انتقال پول هستیم.

این دیپلمات با بیان اینکه بستر کشاورزی ترکمنستان فرصت مناسبی برای بازرگانان ایرانی است، خاطرنشان کرد: ترکمنستان آب و زمین فراوانی دارد اما به دلیل نبود علم و تکنولوژی توانایی بهره برداری ندارند.


وی در پایان تصریح کرد: باید بازرگانی ما هدف‌گذاری شود تا اراده‌های جدی برای بهبود صادرات و وصول مطالبات وجود داشته باشد.

در این نشست صنعت‌گران و بازرگانان استان به بیان مشکلات تجاری خود با ترکمنستان و معرفی واحدهای خود پرداختند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷