BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> مصائب یارانه حذفی! | بلاغ نیوز
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
کد مطلب : ۲۱۱۳۶۹
دولت از یک طرف یارانه‌ها را قطع می‌کند و از آن طرف می‌گوید نباید یارانه‌ها را قطع کرد! معاون وزیر کار در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد دولت سال گذشته یارانه نقدی 4 میلیون نفر را قطع کرده و درصد قابل توجهی نیز به این اقدام دولت اعتراض کرده‌اند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، سیاست‌ دوگانه دولت در قبال یارانه نقدی موجب شده خود مسؤولان دولتی هم گیج شوند! بیشتر مسؤولان دولت یازدهم 3 سال علیه یارانه نقدی موضع‌گیری کرده‌اند و اظهارات بیشماری درباره معایب این طرح انجام دادند اما اکنون در آخرین سال فعالیت دولت، مسؤولان درباره مزایای یارانه نقدی سخن می‌گویند. این رفتار دوگانه موجب شده ابهامات یارانه‌ای که 3 سال است به آن اشاره می‌کنیم بیشتر از سابق شود. دولت از یک طرف یارانه‌ها را قطع می‌کند و از آن طرف می‌گوید نباید یارانه‌ها را قطع کرد! معاون وزیر کار در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد دولت سال گذشته یارانه نقدی 4 میلیون نفر را قطع کرده و درصد قابل توجهی نیز به این اقدام دولت اعتراض کرده‌اند.
 
همچنین این مقام مسؤول گفته برای پرداخت یارانه نقدی 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد. احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه امسال یارانه 200 هزار نفر از پردرآمدها قطع شد، افزود: براساس قانون، یارانه 4 میلیون نفر از دهک‌های بالا پارسال قطع شد که با اعتراض 800 هزار نفر همراه بود و یارانه آنان دوباره برقرار شد.
 
وی گفت: 300 هزار خانوار پارسال از قطع یارانه‌های‌شان شکایت داشتند که این تعداد 3 برابر شکایت‌های وارده به دیوان عدالت اداری است که بررسی آنها کاری بسیار سخت و زمانبر است. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای بررسی وضعیت درآمدی افراد هم‌اکنون از 52 پایگاه اطلاعاتی بهره‌مند هستیم.
 
پیشنهاد ما حذف یارانه اقشار پردرآمد و انتقال یارانه آنان به افراد کم‌درآمد جامعه است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها در حوزه یارانه نقدی امسال 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. میدری با اشاره به اینکه قطع یارانه هر کدام از دهک‌ها با فشارهای بی‌سابقه‌ای همراه می‌شود، گفت: جامعه باید پذیرنده سیاست‌های مصوب باشد تا هر اقدامی را کاری عادلانه بدانند. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این برنامه گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده حداقل 4 دهک جامعه یعنی حدود 5 میلیون نفر درآمد سالانه‌شان بالای 35 میلیون تومان است.
 
وی با بیان اینکه برخی حساسیت‌های دولت‌ها در آخرین سال دوره کاری‌‌شان قابل درک است، افزود: فضای کارشناسی ما باید بر تصمیم‌های سیاسی‌مان برتری داشته باشد. وی گفت: قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قانون محکمی است اما اجرای آن ناقص است. 
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: میانگین میزان اثر درآمد در دهک‌های پردرآمد کشور تنها 3-2 درصد است.  پورابراهیمی با بیان اینکه براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 70 درصد جمعیت کشور یارانه‌شان را خواهند گرفت، افزود: با این وجود براساس مصوبه مجلس با حذف دهک‌های پردرآمد 12 هزار میلیارد تومان به منابع دولت اضافه خواهد شد.
 
وی گفت: می‌خواهیم با حذف دهک‌های پردرآمد 10 هزار میلیارد تومان را برای اجرای طرح‌های عمرانی دولت آزاد کنیم. پورابراهیمی با اشاره به وضعیت و واقعیت اقتصادی کشور گفت: ادامه این مسیر در وضعیت یارانه‌ها برای نظام قابل تصور نیست.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت به دلیل ویژگی حاکمیتی‌ای که دارد می‌تواند اشراف اطلاعاتی به درآمدهای مردم داشته باشد، افزود: اگر رسیدن به اطلاعات افراد سرک‌کشی به زندگی مردم به حساب‌ آید نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم؛ در حالی که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در این برنامه با بیان اینکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای پرداخت هدفمند یارانه به انرژی است، گفت: پیشنهاد ما این است که اگر کسی مصرفش از انرژی را بالا برد یارانه نگیرد و پول آن را هم بپردازد.
 
غلامرضا تاجگردون افزود: براساس قانون بودجه قرار بود پارسال 70 درصد یارانه‌ها صرف پرداخت یارانه مستقیم شود و 28 درصد دیگر در حوزه‌های مختلف هزینه شود در حالی که میزان پرداخت یارانه مستقیم در سال 94 ، 108 درصد بود و چندین بخش هیچ تخصیصی از یارانه‌ها نداشتند.  وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون جز پرداخت یارانه‌های مستقیم هیچ‌کدام از بخش‌ها یک ریال یارانه دریافت نکرده‌اند.

 رکود، یارانه فقرا را قطع کرده!
محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با طرح این سوال که دولت بر چه مبنایی یارانه 200 هزار نفر از مردم را در تیر ماه حذف کرد، اظهار داشت: مجلس در مبحث یارانه همیشه قانون را در اولویت قرار داده است لذا ترجیحا قانون باید در رابطه با یارانه اجرا شود. وی با بیان اینکه قطع و پرداخت یارانه در قانون هم مشخص است، افزود: طبق قانون یارانه نقدی افرادی که دارای درآمد بالایی هستند و جزو دهک بالا محسوب می‌شوند باید قطع شود. کشورمان در شرایط فعلی با توجه به رکود بی‌سابقه‌ای که بر اقتصاد حاکم شده است و مشکلات فزاینده‌ای که مردم دارند، شرایط اقتصادی به گونه‌ای سخت شده است که افرادی که تا چند سال پیش نیاز به یارانه نداشتند امروز نیازمند یارانه‌اند. این نماینده مجلس بیان داشت: عدم مدیریت اقتصادی توسط دولت سبب شد فقرا فقیرتر شوند و حتی بسیاری از افراد که نیازمند نبودند، نیازمند شدند. سعیدی اذعان داشت: دولت در شرایط  رکود اقتصادی نیاز است به سمتی برود تا یارانه نقدی افرادی را که درآمد‌های بالا دارند قطع کند نه اینکه یارانه فقرا و نیازمندانی را قطع کند که بر اثر شرایط اقتصادی به چنین وضعیتی مبتلا شده‌اند.

چرا دولت هزینه انرژی را افزایش داده و یارانه را قطع می‌کند؟
محمدحسن آصفری گفت: دولت در قبال اجرای هدفمندی یارانه‌ها سیاست واحدی ندارد و یارانه نقدی را با پا پس می‌زند، با دست پیش‌ می‌کشد! محمدحسن آصفری، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: دولت از جیب مردم هزینه می‌کند؛ از یک سو هزینه انشعاباتی همچون آب، برق، گاز و تلفن را  افزایش داده و از سوی دیگر اقدام به قطع یارانه مردم نیازمند کرده است. وی خاطرنشان کرد: قطع یارانه عده‌ای از افرادی که به یارانه نیاز دارند مصداق عملی بی‌عدالتی در رفتار اقتصادی دولت را نشان می‌دهد؛ دولت هزینه مصرف انرژی را کاهش نداده است این در حالی است که هزینه حامل‌های انرژی را گران کرده است هر چند قرار بر این بود تا هزینه‌های مصرفی انرژی را کاهش دهد. به عبارت بهتر دولت هم هزینه انرژی را افزایش داده و هم یارانه را قطع می‌کند که منطقی نیست./آ
 
منبع : وطن امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴