قابل توجه آقای روحانی و بی‌خیالان برجام

تصویب 2 لایحه ضد ایرانی در مجلس آمریکا

تاریخ انتشارجمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۲۰۹۶۸۹
در حالی که کاخ سفید اعلام کرد که هرگونه لایحه ضد برجام را وتو خواهد کرد ، جمهوری خواهان افراطی مجلس نمایندگان آمریکا در یک حرکت نمادین دو لایحه دیگر از سه لایحه ضد ایرانی را به منظور وارد آوردن فشار بر طرفداران برجام وبهره برداری های سیاسی در فصل انتخابات این کشور به تصویب رساندند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در حالی که کاخ سفید اعلام کرد که هرگونه لایحه ضد برجام را وتو خواهد کرد ، جمهوری خواهان افراطی مجلس نمایندگان آمریکا در یک حرکت نمادین دو لایحه دیگر از سه لایحه ضد ایرانی را به منظور وارد آوردن فشار بر طرفداران برجام وبهره برداری های سیاسی در فصل انتخابات این کشور به تصویب رساندند.

به اعتقاد کارشناسان ، تصویب این لوایح که پیشاپیش به دلیل اعلام رسمی کاخ سفید و شخص باراک اوباما رئیس جمهوری مبنی بر وتو کردن آن، در واقع یک حرکت سیاسی نمایشی بوده و با شکست محتوم روبه رو خواهد شد.

جمهوری خواهان مخالف برجام روز سه شنبه بررسی سه لایحه تازه ضد ایرانی را برای فشار به اوباما و حزب دمکرات و به منظور ایجاد اختلال در این توافقنامه تاریخی به مجلس نمایندگان این کشور ارائه دادند که پیشنهاد بررسی و به تصویب رسید.

روز چهارشنبه درپی یک شور و بررسی کوتاه نخستین لایحه از لوایح سه گانه مبنی بر منع خرید آب سنگین از ایران به تصویب اکثریت جمهوری خواه مجلس رسید و شور و بررسی در باره دو لایحه دیگر به روزپنجشنبه موکول شد.

در نخستین ساعات بعد از ظهر روز پنجشنبه نیز دو لایحه دیگر درپی شوری کوتاه به رای گیری گذاشته شد و هر دولایحه به تصویب رسید.

نخستین لایحه امروز مجلس آمریکا که به موضوع برنامه های موشکی ایران معطوف است و اعمال تحریم های تازه ای علیه ایران را در صورت ادامه این برنامه ها مجاز می داند با 246 رای موافق در مقابل 179 رای مخالف به تصویب رسید.

لایحه بعدی که به منظور ایجاد محدودیت در دسترسی ایران به ساز و کار ها و تاسیسات مالی آمریکا و استقاده از دلار بعنوان ارز تجاری ارائه شده نیز درپی شوری کوتاه با 246 رای موافق و 181 رای مخالف به تصویب رسید.

به این ترتیب لوایح مذکور به منظور بررسی و تصویب به سنای آمریکا ارائه داده خواهد شد.

کنگره آمریکا امسال با شروع تعطیلات 50 روزه مجلس نمایندگان این کشور که از 15 ژوئیه تا 6 سپتامبر ، و سنای این کشور که از 18 ژوئیه تا 5 سپتامبر ادامه خواهد داشت یکی از طولانی ترین تعطیلات تابستانی در تاریخ این کشور را پیش رو دارد و به این ترتیب سناتور های آمریکایی تنها تا فردا فرصت خواهند داشت تا لوایح مذکور را به شور و رای گیری بگذارند که چنین چیزی بعید به نظر می رسد.

از طرفی حتی اگر چنین اقدام شتابزده ای آن هم صرفا به منظور ایجاد نگرانی در دموکرات های مدافع برجام در فصل انتخابات ریاست جمهوری این کشور قابل پیش بینی باشد، لوایح مذکور در صورت تصویب از طرف سناتور های آمریکایی و با توجه به قطعیت وتو شدن آن از سوی اوباما، با شکست محتومی همراه است.

در نتیجه به نظر می رسد آنچه که جمهوری خواهان آمریکایی با چنین حرکتی به آن امید بسته اند فراهم کردن زمینه فشار های بعدی آن هم در صورت ورود ترامپ به کاخ سفید و ادامه کنترل آن ها بر دو مجلس کنگره آمریکا است که از همین ابتدا بی نتیجه بنظر می رسد.

کاخ سفید روز دوشنبه تهدید کرد، طرح های سه گانه جمهوری خواهان بر علیه ایران را که قرار است در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود، وتو خواهد کرد.
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما