تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۱۹۶۶۸۶
«ابراهیم حاتمی‌کیا» معتقد است که عکس و حرف امام راحل از سینمای امروز ما حذف شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،  حاتمی‌کیا در مراسم افتتاحیه جشنواره روح‌الله گفت: اواخر دهه 60 به هفته فیلم ایران در وین رفته بودم و قرار بود فیلم «مهاجر» نمایش داده شود. در این فیلم دو رزمنده حضور دارند که هنگام سپردن هدایت هواپیمای بی‌سرنشین به یکدیگر از رمز «الله اکبر» و «خمینی رهبر» استفاده می‌کردند. وقتی این فیلم در ایران پخش شد، اتفاقی رخ نداد ولی در خارج از کشور هنگام نمایش مرا هو کردند. آنجا فهمیدم اوضاع جور دیگری است و برای امام خمینی بحث دیگری باز است. آنها که سرباز خمینی‌اند راه سختی پیش رو دارند. اما حالا که می‌بینیم این میزان جوان در این حوزه کار می‌کنند، خدا را شکر می‌کنم.

 وی در ادامه با یادآوری سالروز حماسه عظیم سوم خرداد گفت: در زمان این حماسه بزرگ، رزمندگان با سربازانی از 19 کشور جهان می‌جنگیدند. من شخصاً سودانی‌ها را در میان اسرای عراقی دیده بودم. آن زمان سربازان خمینی به این مسئله فکر نمی‌کردند که جهان علیه آنهاست و حالا آنها باید به جای جنگ به فکر مصالحه باشند. حالا همین وضعیت به شکلی دیگر در جشنواره مدافعان حرم در حال زنده شدن است و من که داور این رویداد هستم، باز هم شاهد ایستادگی و غربت بچه‌هایی هستم که باید بایستند و حرفشان را این بار در کشوری غریب بزنند.

حاتمی کیا سپس با ذکر خاطره‌ای از ساخت فیلم «از کرخه تا راین» گفت: «پس از بازتاب‌های مهاجر در خارج از کشور، برای از کرخه تا راین هم صحنه ارتحال امام را در فیلم گنجاندم. زمانی که می‌خواستند فیلم را به خارج بفرستند، حالم بد شد و گفتم نفرستید، چون ممکن است باز هم فیلم را هو کنند. در آن زمان عده‌ای به من گفتند هنر زبان غیرمستقیم گویی است و بهتر است وقایع حاشیه زندگی شخصیتی مانند امام را بگوییم. کم کم عکس و حرف خمینی را از فیلم‌های‌مان حذف کردیم تا الآن که دیگر سینما کاملاً از این قضیه خالی شده است. البته در این زمینه فیلم ساز مقصر نیست. مسئولان مهم هستند. باید حرف زده می‌شد و علت یابی می‌شد که چرا امام خمینی از فیلم‌ها حذف شد.
 
به گزارش ایسنا، حاتمی کیا تصریح کرد: سید حسن خمینی با دعوت من سر فیلم «چ» آمد، اما هیچ وقت برای فیلم‌های دیگرم از سوی او تشویق نشدم و امیدوارم این جشنواره چنین رویه‌ای را درخصوص فیلم سازان جوان به کار نگیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴