پادشاه عربستان حیدر عبادی را به ریاض دعوت کرد!

خیز آل سعود برای بهره‌برداری از بحران سیاسی عراق

تاریخ انتشاريکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۸۷۴۷۳
در حالی که اوضاع سیاسی عراق به خاطر تظاهرات مکرر حامیان اصلاحات و تحصن شماری از نمایندگان پارلمان، بحرانی گزارش شده، پادشاه عربستان در اقدامی کم‌سابقه، نخست‌وزیر عراق را به ریاض دعوت کرد.
۰
plusresetminus
خیز آل سعود برای بهره‌برداری از بحران سیاسی عراق
به گزارش بلاغ، رژیم آل سعود که در پشت ماجراهای پرهزینه عراق قرار دارد و هدف راهبردی خود را در این کشور، اضمحلال دولت مبتنی بر آراء مردم قرار داده است، رسما می‌خواهد وارد بازی شود. در همین چارچوب، «سلمان» پادشاه عربستان طی تماس تلفنی با «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، از وی دعوت کرد که به ریاض  برود! برخی ناظران می‌گویند، ریاض از این می‌ترسد که «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق، از دل بحران‌ جاری به نخست‌وزیری مجدد برسد و به همین خاطر، ریاض میان گزینه‌های بد (عبادی) و بدتر (مالکی)، قصد دارد جانب بد را بگیرد.

به گزارش تسنیم، «سلمان» علت دعوت را «بررسی راه‌های تقویت مناسبات دوجانبه» ذکر کرده است. اگر واقعا این موضوع، هدف دعوت باشد و «سلمان» صادقانه سخنان فوق را بر زبان آورده باشد، باید گفت که بخش اعظم مشکلات سیاسی و امنیتی عراق حل خواهد شد!
به همین خاطر، کارشناسان نسبت به قضیه ابراز تردید می‌کنند و گمانه‌های دیگری را در نظر می‌گیرند.

به هر حال، «سلمان» در گفت‌وگوی تلفنی فوق، مدعی شده که از عراق در همه زمینه‌ها حمایت می‌کند و خواستار تقویت همکاری میان دو کشور است.
طی ماه‌ها و سال‌های اخیر و همزمان با حملات تروریستی در شهرهای عراق، مقامات و شخصیت‌های این کشور بارها از نقش منفی آل‌سعود در عراق و حمایت ریاض از داعش و تکفیری‌ها در این کشور انتقاد کرده‌اند.

شرایط سیاسی داخلی
در بغداد بحران سیاسی همچنان ادامه دارد و برخی از جریان‌های سیاسی، از جمله جریان «صدر» از برگزاری انتخابات زودهنگام برای خروج از بحران حرف می‌زنند.

در این میان «صدرالدین قپانچی» نماینده مرجعیت عراق در خطبه‌های نماز جمعه نجف‌اشرف، اعلام کرد که نشانه‌هایی از گشایش در بحران سیاسی کشور آشکار شده است. وی گفت که باید به همه اراده‌ها و خواسته‌ها با هدف نیل به توافق برای حل بحران احترام گذاشت.

«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق هم با نمایندگان متحصن در پارلمان دیدار کرده است.

در خیابان‌های بغداد هم صدها تن از حامیان جریان «صدر» روز جمعه در حمایت از انجام اصلاحات در ساختار دولت تظاهرات کردند.

داعش
سرکرده‌های داعش 45 تن از عناصر فراری این گروه تروریستی از جبهه‌های شهر «هیت» را اعدام کردند و اجساد آنها را در ورودی‌های شهر موصل قرار دادند.

داعش همچنین، مسئولیت انفجار در مسجد امام علی(ع) واقع در جنوب غرب بغداد را برعهده گرفت. طبق آخرین آمارها، این انفجار 11 شهید و 54 زخمی برجای گذاشته است.

در حملات هوایی ارتش عراق به مخفیگاه‌های داعش در موصل نیز، انهدام تعدادی خودروی بمب‌گذاری شده و تانکرهای حامل سوخت داعش را در پی داشت.

در استان «کرکوک» هم حدود 1500 رزمنده بسیج مردمی خود را برای آزادسازی روستای «البشیر» از اشغال داعش آماده می‌کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴