تاریخ انتشاريکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۱۸۷۳۵۶
جنگ و آشوب در سوریه سال‌ها پیش از وقوع آن توسط سازمان سیا برنامه‌ریزی شده بود و با تمسک برخی جریان‌های خائن داخلی و خارجی به اجرا درآمد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، روزنامه لبنانی السفیر در تحلیلی نوشت: تمام کسانی که در آغاز در اعتراضات شرکت می‌کردند اهل توطئه نبودند.

در بین آنها انسان‌های فقیر و کشاورز و کسانی که حقی از آنها پایمال شده بود، وجود داشت و یا کسانی که تفکری غیر از اندیشه نظام در سر داشتند و برای همین مدت طولانی به زندان افتاده بودند.

با وجود این روزنامه لوموند فرانسه پیش‌بینی کرده بود سوریه در 10 سال آینده جزو کشورهای توسعه یافته در میان کشورهای پیرامونی خود قرار خواهد گرفت. شاید برای همین بود که نتوانستند ثبات در سوریه را تحمل کنند به ویژه اینکه بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه توانسته بود بسیاری از آرزوهای مردمش را تحقق بخشد هرچند یک قشر از تجار و مفسدان در میان نظام نفوذ کرده بودند.

سامی کلیب نویسنده السفیر می‌افزاید: همه کسانی که در اوایل تحرکات و تظاهرات حضور داشتند اعتقادی به دموکراسی و آزادی نداشتند و چیز زیادی هم از آن نمی‌دانستند.

برخی از آنها کینه‌ای از نظام به دل داشتند برخی از آنها هم مهره‌های پنهان سفارت‌خانه‌ها بودند و برخی اندیشه‌های تند مذهبی در سر داشتند و بعضی هم از اراذل و اوباش و جنایتکاران عدالت گریز بودند.

«میشل ریمبو» سفیر سابق فرانسه در کتاب خود با نام «توفان در خاورمیانه بزرگ» از اطلاعات مهمی پرده برمی‌دارد از جمله اینکه «در ژانویه 2014 سناتور «ماریو مورو» وزیر دفاع سابق ایتالیا تعریف کرده که در سال 2009 به کردستان عراق رفته و از یک مجتمع ساختمانی در حال ساخت بازدید کرده است.»

«سناتور از پیمانکار می‌پرسد که هدف از بنای این همه ساختمان چیست؟ و این پاسخ را می‌شنود، اینها برای آوارگان جنگ سوریه است.» این اتفاق مربوط به حداقل دو سال پیش ‌از شروع جنگ در سوریه است و نشان می‌دهد که نقشه این جنگ قبل از آنچه انقلاب‌های بهار عربی خوانده می‌شود، طراحی و اجرا شده است.

السفیر خاطرنشان کرد: ریمبو در این کتاب به مطلبی خطرناک‌تر اشاره می‌کند، برنامه‌ریزی برای به اصطلاح انقلاب سوریه با کمک «برنامه دموکراسی در سوریه» (Syria Democracy Program) انجام شد که از حمایت‌های مالی یکی از سازمان‌های غیردولتی مرتبط با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برخوردار بود.

برنامه‌ریزی برای تجاوز امپریالیستی آمریکا علیه سوریه در تابستان سال 2001 به اتمام رسیده است. ایده ورود «شورای ملی معارضان سوری» به میدان مذاکره با غرب به عنوان اولین گروه از معارضان را «دنیس راس» یکی از نومحافظه‌کاران آمریکا که یکی از مشاوران «باراک اوباما» بود و بعدها مشاور ویژه «هیلاری کلینتون» شد، طراحی و اجرا کرد.

السفیر افزود: سقوط آسان شهرها و مناطق مختلف سوریه در سه سال اول جنگ بدون وجود برخی افسران و مسئولان سیاسی فاسد اتفاق نمی‌افتاد، آنها به طرفی که حاضر می‌شد پول بیشتری بپردازد، مناطق و شهرها را واگذار می‌کردند و حتی راه را برای کشتن دوستان و خود هموار کردند.

مهم نبود که چه کسی این پول را پرداخت می‌کند، یک کشور، یک سازمان، یک حزب و یا یک گروه تروریستی که به انسان‌های بی‌گناه و به تاریخ و تمدن و به هیچ جنبنده‌ای رحم نمی‌کند.

معلوم شده که برخی نیروهای محاصره کننده مانع از پایان محاصره و ورود ارتش سوریه به مناطق شده‌اند، چون از قبل قاچاق سلاح و کالاها، پول‌های هنگفتی به جیب زده‌اند. تجارت نفت منحصر به داعش و کشورهای دشمن سوریه نبوده و برخی از تجار داخل سوریه نیز از تجارت نفت منتفع شده‌اند همان‌طور که از تجارت سلاح و اموال مسروقه و معامله در خصوص بازداشت و آزادسازی افراد سود برده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما