تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۱۸۴۰۸۵
رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی گفت:‌20 درصد از محصول سیب‌زمینی تولیدی در کشور به علت استفاده نشدن از ارقام با کیفیت و کمباین‌های مخصوص برداشت این محصول، تبدیل به ضایعات و غیرقابل مصرف می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، محمدرحیم نیازی در نشست هم‌اندیشی تولید و تجارت سیب‌زمینی با حضور فعالان کشوری این بخش در گرگان بدون بیان آماری از میزان تولید این محصول در کشور، اظهار کرد: یکی از روش‌های جلوگیری از ضایعات بیشتر و تقویت این محصول، تلاش برای ارتقای مصرف سیب‌زمینی در سبد کالای خانواده‌ها و همچنین تقویت بخش صادرات است.
وی با بیان اینکه ضایعات فراوان محصول سیب‌زمینی نگران‌کننده است، اضافه کرد: استفاده از صنایع تبدیلی و بسته‌بندی می‌تواند راهکاری مطمئن برای جلوگیری از هدر رفت این محصول باشد. نیازی، اجرا نشدن عملیات سورتینگ(دانه‌بندی) در کشور را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: در اجرای عملیات سورتینگ به صورت مکانیزه محصول سیب‌زمینی با شکل مناسب و بدون هیچ‌گونه زخم و خراشی جداسازی می‌شود که این مسئله برای بازارهای داخلی و خارجی بااهمیت است.

وی اجرای دقیق سورتینگ را موثرترین روش برای بهبود صادرات سیب‌زمینی‌های تولید شده در کشور دانست و گفت: در برخی مناطق، ماشین‌های ترانزیت در زمین‌های کشاورزی اقدام به بارگیری سیب‌زمینی می‌کنند که این شیوه صادرات مقبول کشورهای واردکننده و مصرف‌کنندگان نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی کشور مصرف بیشتر سیب‌زمینی توسط خانواده‌ها را نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر و دخالت جوامع علمی و دانشگاهی دانست و گفت:‌ ارائه آموزش‌های پایه در مدارس، یکی از راه‌های رسیدن به این هدف در دراز مدت است.

نیازی کنترل و نظارت بیشتر بر نحوه تولید سیب‌زمینی را ضروری دانست و افزود: بازارهای داخلی و خارجی متقاضی محصولاتی سالم و با کیفیت است که باید به این مسئله توجه داشته باشیم. معاون دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: پرداخت مشوق‌های یارانه‌ای برای افزایش صادرات، یکی از روش‌های رونق بخشیدن بیشتر به حوزه کشاورزی و صنایع مرتبط با آن است.

رحیم اسدپور اظهار کرد: البته پرداخت این یارانه‌ها دائمی نیست و تنها دلیل اختصاص این مبالغ در حال حاضر، افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید است. وی بیان کرد: پرداخت این یارانه‌ها تا زمان اصلاح ساختارها انجام می‌شود و پس از آن، صادرات محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی روال عادی خود را دنبال خواهد کرد.
منبع : یرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲