تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۱۸۳۳۲۴
ژنرال السیسی در ادامه خوش‌خدمتی به پادشاه سعودی، دو جزیره مهم و استراتژیک مصر را به عربستان فروخت.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «ژنرال السیسی مصر را به سعودی‌ها فروخت.» این عبارتی است که رسانه‌ها برای خوش‌خدمتی‌های «السیسی» به «ملک سلمان» به کار برده‌اند. نیاز شدید مالی دولت مصر ژنرال «عبدالفتاح السیسی» را بر آن داشته است تا به هر طریق ممکن از پادشاه متمول سعودی میلیاردها دلار کمک بگیرد.

پادشاه عربستان که پنج‌شنبه هفته گذشته وارد مصر شد در سفر پنج روزه خود به دنبال حمایت بی‌قید و شرط مصر از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان بود. قبل از این سفر مصر پخش شبکه المنار وابسته به حزب‌الله لبنان از طریق ماهواره نایل ست را برای خوشایند ریاض قطع کرده بود. بلافاصله پس از این اقدام رسانه‌های صهیونیستی نوشتند که عربستان مزد این اقدام «السیسی» را با کمک چهار میلیارد دلاری خواهد داد. پس از این اقدام «عبدالفتاح السیسی»، «گردنبند النیل» بالاترین نشان مصر را به گردن «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی آویخت. اما اوج اقدامات «السیسی»، واگذاری دو جزیره استراتژیک متعلق به مصر به عربستان بود. در پی توافقی میان قاهره و ریاض برای ترسیم مرزهای دریایی میان دو طرف، مصر اعلام کرد، جزایر راهبردی تیران و صنافیر در دریای سرخ متعلق به عربستان هستند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، دولت مصر شامگاه شنبه از امضای توافقنامه مرز دریایی میان این کشور و عربستان خبر داد که بر اساس آن، این دو جزیره استراتژیک در آب‌های سرزمینی عربستان قرار می‌گیرد. این جزایر با توجه به مرز بین‌المللی که در سال 1906 میان بریتانیا و امپراتوری عثمانی تعیین شد، اساسا متعلق به مصر هستند اما عربستان ادعای مالکیت آنها را داشت.

اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌‌کند. مصر تنگه تیران را درخرداد 1346 به دلیل جنگ شش روزه با اسرائیل مسدود کرده بود. توافقنامه مرز دریایی جدید مصر و عربستان در کاخ اتحادیه در شرق قاهره در حضور «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر و «ملک سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان به امضای «شریف اسماعیل»، نخست‌وزیر مصر و همتای سعودی وی رسید. دولت مصر اعلام کرده است این توافق در پی تلاش‌های «سخت و طولانی» طی شش سال و برگزاری 11 جلسه میان کمیته‌های تعیین مرز دریایی بین دو کشور حاصل شده است. این در حالی است که مصر و عربستان برای ساخت پلی بر روی دریای سرخ با هدف اتصال زمینی دو کشور نیز توافق کردند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر هم پیشنهاد کرد این پل، «ملک سلمان» نامگذاری شود. این پل قرار است بندر گردشگری شرم‌الشیخ در صحرای سینای مصر را از طریق جزیره‌های تیران و صنافیر در دریای سرخ به منطقه «راس حمید» در منطقه تبوک در شمال عربستان سعودی متصل کند. طول این پل 50 کیلومتر خواهد بود و قرار است با هزینه چهار میلیارد دلار و در مدت هفت سال ساخته شود. اسرائیل ساخت پل بر روی دو جزیره «تیران و صنافیر» و در ورودی خلیج «عقبه» را تهدیدی استراتژیک برای خود می‌داند زیرا این پل مانع از آزادی کشتیرانی در ورودی جنوبی‌اش‌ می‌شود و آن را به خطر می‌اندازد. رادیو اسرائیل در این مورد اعلام کرد، پیمان کمپ‌دیوید امضا شده میان اسرائیل و مصر بر آزادی حق کشتیرانی از طریق تنگه تیران تاکید می‌کند و ساخت این پل نوعی اعلام جنگ علیه تل آویو است.

امضای این توافقنامه که باید در پارلمان مصر تصویب شود موجی از انتقادات مخالفان مصری را در پی داشته است. شماری از مقامات سیاسی شاخص و برخی از اعضای سابق پارلمان مصر این توافقنامه و مرز‌بندی جدید دو کشور را محکوم کرده‌اند. مخالفان توافق مصر و عربستان را ناقض حقوق تاریخی مصر دانسته و السیسی را به کوتاهی در حفظ ثروت‌های ملی کشور متهم کردند.

اخوان‌المسلمین در این مورد اعلام کرد، دیگر چیزی برای مصر باقی نمانده است تا السیسی بخواهد آن را ببخشد.

 این خوش‌خدمتی «السیسی» با هدف دسترسی به منابع پولی عربستان، تا حدودی جواب داد و عربستان و مصر توافق‌نامه‌ای را برای تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به  ارزش 60 میلیارد ریال(تقریبا 16 میلیارد دلار) امضا کردند که به نظر می‌رسد نوعی باج دادن ریاض به مصر است چرا که قاهره عملا توانایی سرمایه‌گذاری به این حجم را ندارد. دو طرف همچنین یادداشت تفاهمی را برای ایجاد منطقه تجاری آزاد در شبه جزیره سینا امضا کردند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴