تاریخ انتشارجمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۱۸۱۲۲۵
طی روزهای گذشته چند تن از مراجع عظام تقلید طی اظهاراتی درباره ربوی بودن بانک ها مواضع صریح گرفته اند این در حالی است که پیش از این نیز چنین مواضعی از سوی دیگر مراجع نیز اتخاذ شده بود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از میزان، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر روز گذشته در دیدار نوروزی شهردار و مدیران شهری قم ضمن تبریک سال جدید و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، مشکلات و بدهی‌های شهرداری قم را مورد توجه قرار داد و با اشاره به سخنان شهردار قم در خصوص سود بانکی بدهی‌های شهری اظهار کرد: سود بانکی شرعاً و عرفا جایز نیست و بانک‌ها نباید از بدهی‌ها سود بگیرند.

 وی با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی اقدامات و برنامه‌های شهرداری، خاطرنشان کرد: خوب است که اقدامات سال 94 شهرداری و کارهایی که برای سال 95 در دست اقدام است، فهرست‌وار  در رسانه‌های گروهی و رسانه ملی منتشر شود.

23.jpg

 
 این مرجع تقلید تصریح کرد: مردم و علما باید بدانند چه اقداماتی در شهر صورت می‌گیرد و چه کارهایی قرار است، انجام شود و چه کارهایی در مرحله مطالعه قرار دارد که این گزارش‌ها خوشحالی مردم و علما را در پی دارد.

 وی، لزوم فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم در خصوص اقدامات شهری و علل دریافت عوارض و هزینه‌های خدماتی خاطرنشان کرد: شهرداری همانطور که به مسائل بهسازی شهری و عمرانی توجه می‌کند، باید به دنبال اقدامات فرهنگی و بهسازی روحی در شهر نیز باشد.

 آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تماس تلفنی رئیس جمهور برای تبریک سال جدید، گفت: در تماس تلفنی با رئیس جمهور به ایشان گفتم که به دنبال تحقق برجام اخلاقی در کشور هم باشید.

 وی تصریح کرد: شخصی که قاچاق می‌کند، رانت می‌خورد و اختلاس می‌کند برای کشور مشکل ایجاد می‌کند، باید این مسائل نیز در کشور حل شود.

 این مرجع تقلید با تأکید بر توسعه اقدامات فرهنگی در شهر قم بیان کرد: در تهران نیز اقداماتی در بخش‌های فرهنگی صورت می‌گیرد و در شهر قم نیز باید بسترهایی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی ایجاد شود.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود لزوم نظارت بر ساخت و سازهای بی‌رویه در شهر را مورد تأکید قرار داد و افزود: اینکه در کوچه‌های کم‌عرض ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته می‌شود و در بسیاری از موارد پارکینگ‌ها پس از تأیید شهرداری تغییر کاربری داده می‌شود، باید نظارت شود.

 آیت‌الله مکارم شیرازی لزوم مراقبت از روند ساخت‌وساز به اندازه استعداد هر منطقه، تصریح کرد: در امور ساخت‌وساز در شهر باید نسبت به دور زدن قوانین و مقررات شهری جلوگیری شود.

 وی با اشاره به وجود ساختمان‌های نیمه‌کاره در سطح شهر قم، بیان کرد: بسیاری از ساختمان‌های نیمه‌کاره در شهر چهره و منظر شهری را خراب کرده که باید ساماندهی شود.

 این مرجع تقلید با بیان اینکه مردم به دنبال سرمایه‌گذاری منابع مالی خود در بخش‌های مختلف باشند و به سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز کفایت نکنند، گفت: باید آماری احصا شود که چقدر ساختمان در قم بدون سکنه وجود دارد تا از سرمایه‌گذاری بی‌رویه در این بخش جلوگیری شود.

 وی با تأکید بر اهمیت همکاری متقابل مردم و شهرداری خاطرنشان کرد: در صورت همکاری مردم و شهرداری بسیاری از کارها با سرعت بهتری پیش می‌رود.

 آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای قم حساب مستقل قائل شوند، تصریح کرد: قم به تمام عالم تشیع تعلق دارد و اجرای برنامه‌های عظیمی همچون کنگره تکفیری‌ها با حضور علمای تراز اول از 80 کشور جهان، ظرفیت عظیم این شهر را نشان می‌دهد.

 وی با تاکید بر اینکه مسئولان قمی باید همیشه از دولت طلبکار باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود حوزه علمیه و حضور علما و شخصیت‌های ویژه در قم، مسئولان باید حساب خاصی برای قم قائل شوند.

آیت‌الله سبحانی: سود بانکی مصداق ربا است/ پرداختن و گرفتن سود بانک اشکال دارد
 
23-(1).jpg

به نقل از فارس - آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر دیروز در دیدار نوروزی شهردار و مدیران شهرداری قم، ضمن تبریک سال جدید و میلاد حضرت زهرا(س)، گفت: بهشت به چهار زن افتخار می‌کند و آنان آسیه، مریم، خدیجه و حضرت زهرا(س) هستند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده توسط شهردار قم در خصوص سود بانکی بدهی‌های شهری، ضرورت تلاش برای حذف سود بانکی را یادآور شد و اظهار کرد: سود بانکی خلاف شرع است و باید از دریافت و پرداخت آن جلوگیری شود.

این مرجع تقلید با اشاره به داستانی در خصوص جریان فتح عربستان توسط پیامبر و درخواست اهل طائف برای مجاز دانستن ربا در مراودات اقتصادی این منطقه خاطرنشان کرد: سود مصداق ربا است و در هر جایی باشد باید از بین برود.

وی تصریح کرد: اگر اقتصاد ما دچار رکود است به‌خاطر این بوده که همه پول خود را در بانک گذاشته‌اند و سود می‌گیرند، مردم نباید به بانک‌ها سود بپردازند، گرفتن و پرداختن سود به بانک مشکل دارد.

آیت‌الله سبحانی ضمن ابراز نگرانی از تخریب باغات سطح شهر و توسعه ساخت و ساز در آنها خاطرنشان کرد: باید فکری شود که توسعه شهر و رشد ساخت و ساز همراه با حفظ و توسعه باغات باشد.

وی اذعان کرد: اگر هم می‌خواهید ساخت و ساز انجام بدهید حتماً از سازندگان بخواهید که در ازای تبدیل باغ به ساختمان، باغ هم در کنار ساختمان یا فضای دیگری ایجاد شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه با کاهش فضای سبز و باغات در سطح شهر بخشی از تعادل هستی بر هم می‌خورد، تصریح کرد: اگر باغ از بین برود تنفس مشکل پیدا می‌کند و تعادل و نظام هستی به هم می‌خورد.

وی با اشاره به نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر به عنوان بلوار امام صادق(ع)، خاطرنشان کرد: این بلوار باید در شهر نمایان شود و مردم بدانند اینجا مزین به نام امام صادق(ع) است.

آیت الله نوری همدانی: دریافت سود از دیرکرد وام های بانکی ربا و حرام است
 
ayat-nori-hamedani.jpg
 
به نقل از انتخاب آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: دریافت سود برای تاخیر در وام های بانکی و ادای دین، ربا و حرام است.
وی در دیدار با شهردار قم افزود: طبق احکام شرعی اسلام اگر یک نفر به شخص دیگری قرض بدهد در ضمن عقد قرارداد با او اگر شرط کند که اگر نیاوردی باید یک مبلغ معینی را بدهی این ربا محسوب نمی شود، ولی اگر شرط نکرده باشد و بخواهد مبلغی را اضافی بر اساس گذشت زمان و تاخیر در ادای دین از او بگیرد، این عمل ربا است. 
 
این مرجع تقلید با تاکید بر این که اقتصاد مد نظر اسلام اقتصاد مبتنی برتولید است و اسلام با این طرز استفاده از پول مخالف است، گفت: اسلام ،دین کار است و می گوید برای بدست آوردن پول یا باید کار کنید و یا مثل مضاربه و امثال اینها سرمایه خود را در خدمت کاری قرار دهید. 
 
وی با بیان این که استفاده از پول برای پول بدست آوردن مفاسد زیادی دارد،در تبیین علت آن گفت: برای اینکه صاحب پول در خانه اش نشسته و بدون اینکه دردسر ساختن کارخانه یا در افتادن با کارگرها را داشته باشد، پول بدست می آورد ولی اگر مساله بهره و سود در کار نباشد آن شخص مجبور است پول خود را در راه عمران، آبادانی، صنعت و کشاورزی به کار گیرد. 
 
آیت الله نوری همدانی گفت: از طرفی آن کسی که مقروض است، روز به روز مقروض تر می شود، لذا اسلام با این کار مخالف است، و ما نیز این مساله را به آقای دکتر سیف ( رئیس بانک مرکزی) که به قم آمده بود، اعلام کردیم. 
 
وی همچنین افزود: حتی سرمایه گذار فرودگاه قم نیز دچار این مشکل شده بود که پس از دریافت وام از او بهره می گرفتند که ما نامه ای نوشتیم مثل اینکه موثر واقع شد. 
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند در هفت سوره قرآن ربا را حرام اعلام کرده است، گفت: خداوند ربا را خانمان برانداز و توام با مفاسد فراوان دانسته لذا آن را عملی حرام معرفی کرده است. 
 
آیت الله نوری همدانی همچنین گفت: بانک ها نیز باید هر آنچه که به عنوان بهره گرفتند ، پس بدهند. 
 
وی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری باید مشکلات مربوط به بدهی های خود به بانک ها را از طریق نمایندگان قم پیگیری کند، افزود: قم نمایندگان برجسته ای دارد که یکی از آنان آقای لاریجانی است ، من در مورد مشکلات شهرداری توصیه های لازم را به نمایندگان قم در مجلس می کنم. 
 
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه امور مرتبط با مدیریت شهری به هیچ وجه در حیطه وظایف کاری ما نیست، تصریح کرد: شهرداری باید کلیه برنامه ها و اقدامات لازم در مورد طرح 1404 را پیش بینی و تدوین کند و آن وقت آنها را به منظور بررسی در خصوص انطباق با قوانین شرعی به ما ارائه دهد. 
 
وی با بیان اینکه همه باید در مسیر اسلام و انقلاب گام برداریم، ضمن تاکید بر اهمیت شهر قم، افزود: باید به قم به عنوان پایتخت انقلاب اسلامی و جهان تشیع عنایت بیشتری شود. 

آیت الله جوادی آملی :حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است/ می‌توان با دوری از اختلاس‌ و دزدی مشکل بیکاری و اقتصاد را کاهش داد

 
24.jpg

به نقل از فارس- استاد حوزه علمیه قم گفت: حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود.

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی ظهر دیروز در دیدار با شهردار و استاندار قم که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا انجام شد، با بیان اینکه همدلی و همزبانی مسئولان استانی نعمت است، اظهار کرد: اگر رهبری همانند حضرت علی(ع) در جامعه رهبری کند اما در این جامعه اختلاف باشد، شکست قطعی خواهد بود.

وی اضافه کرد: اکنون ایران اسلامی در میدان مین قرار دارد زیرا دشمنان با توطئه‌های مختلف برای از بین بردن دستاوردهای این کشور اقدامات بسیاری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

استاد برجسته حوزه با تاکید بر اینکه اختلاف نظر در حوزه مسائل اساسی کشور قابل قبول نیست، مطرح کرد: افزایش آمار طلاق و ناهنجاری‌ها مختلف نشان از خودخواهی افراد بوده و این غرور و خودخواهی بدترین دشمن جامعه اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه مردم جامعه اسلامی نقش‌های مشخصی را در امور مختلف بر عهده دارند، تصریح کرد: شیوخ بی‌عقل خلیج فارس بستر ایجاد پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را فراهم کرده و رشد گروه‌هایی از جمله داعش تهدیدهای مختلفی برای جهان اسلام به دنبال داشته است.

جوادی‌آملی با بیان اینکه برخی از اختلاف نظرها قابل برطرف شدن است، گفت: اقتصاد مقاومتی فنی نیست بلکه فرهنگی بوده و در این اقتصاد به ایستادگی در برابر مشکلات توجه ویژه شده است و اگر بخواهیم در برابر بیگانه نه بگوییم باید وضعیت اقتصادی مناسبی داشته باشیم.

وی از مفهوم اصلی فقیر در ادبیات عرب یاد کرد و ادامه داد: ملت بدون ثروت مادی فقیر بوده و ستون فقرات او شکسته است؛ اکنون این ثروت‌ها در بانک‌های ربوی جمع‌آوری شده در صورتی که ظرفیت‌های بسیاری در نقاط مختلف کشور نیازمند این سرمایه‌هاست.

جوادی‌آملی با بیان اینکه در حقیقت کاری از آمریکا ساخته نیست، عنوان کرد: تاریخ آمریکا با ایران قابل مقایسه نیست و با نگاه به وضعیت کنونی این کشور می‌توان گفت که کاری از آن ساخته نیست اما اگر این کشور از گزینه نظامی سخن به میان می‌آورد برای برخی افراد مهم است در صورتی که اگر خداوند بگوید گزینه نظامی روی میز قرآن است به آن توجه نمی‌کنند که این امر نشان می‌دهد برخی از باورها در جامعه ضعیف شده است.

این مرجع تقلید یادآور شد: حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود؛ هزاران تن علف از برزیل با کشتی وارد ایران شده است در صورتی که می‌توان با دوری از اختلاس‌ها و دزدی‌ها از سرمایه‌های گسترده نظام اسلامی استفاده مطلوب کرده و مشکل بیکاری و اقتصاد را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه حضور جمعیت گسترده بیکاران در کشور، نارضایتی 25 میلیون نفر در کشور را رقم می‌زند، اظهار کرد: برخی از مجتمع‌های موجود در شهر از جمله پاساژ زمزم نشان می‌دهد که بدون برنامه‌ریزی این پروژه‌ها در شهر ساخته شده است به همین علت اکنون پروژه‌های مختلف سودآور بیکار چندین ساله در شهر قم وجود دارد.

جوادی‌آملی با اشاره به اینکه شهرداری باید نسبت به فضای سبز شهر قم توجه ویژه داشته باشد، عنوان کرد: قم به عنوان یک شهر کویری وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر شهرهای کشور دارد به همین علت باید نسبت کاهش معایب و استفاده از فرصت‌های اقلیم کویری این شهر نگاه ویژه داشته و به دنبال توسعه فضاهای سبز باشیم.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری رسالت‌های اصلی خدمات‌رسانی به شهروندان را بر عهده دارد، عنوان کرد: با توجه به رسالت‌های مختلف موجود در مجموعه شهرداری می‌توان گفت مدیران این مجموعه می‌توانند در تصمیم‌گیری برای امور مختلف نظام اسلامی تأثیر مناسبی داشته باشند؛ شهردار فردی است که باید بتواند رسالت‌های یک رئیس جمهور را انجام دهد.

جوادی‌آملی از سقوط بالگرد امداد و نجات هلال احمر در هفته نخست سال جاری یاد کرد و گفت: افرادی که در این بالگرد بوده اهل بهشت هستند و با وجود اینکه شهید جنگ سخت نیستند اما ثواب شهید دارند زیرا آن‌ها در راه نجات جان فرد دیگری، جان خود را از دست داده‌اند.

این استاد برجسته حوزه در پایان سخنان خود بر لزوم توجه مسئولان به تحقق شعار سال تاکید کرد و ادامه داد: فرهنگ و اقتصاد باید مقاومتی باشد تا بتوانیم این نظام را به دست صاحب اصلی آن امام زمان (عج) برسانیم.

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴