تاریخ انتشاردوشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۲
کد مطلب : ۱۸۰۵۹۷
رئیس سازمان حج و زیارت: متاسفانه تا امروز هیچ افق روشنی برای حج تمتع امسال وجود ندارد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، سعید اوحدی با بیان اینکه سال گذشته قبل از پایان اسفند ثبت نام زائران، گروه های قیمتی و ظرفیت های مدینه قبل و بعد مشخص شده بود؛ افزود: اما برای حج تمتع امسال هنوز این موارد مشخص نشده و همچنین قراردادهای حمل و نقل هوایی، تدارکات و آشپزخانه نیز منعقد نشده است.
 
وی با بیان اینکه برگزاری حج تمتع 95 منوط به برگزاری نشست با وزیر حج عربستان است، گفت: در خصوص برنامه های حج تمتع، براساس روال همه ساله تلاش کرده ایم که زیرساخت ها را فراهم کنیم.
 
اوحدی با بیان اینکه حج فریضه ای واجب است افزود: اقداماتی باید در عربستان انجام شود و قرار بود جلسه ای در 17 دی سال گذشته با وزیر حج عربستان برگزار شود که چند روز قبل از قطع رابطه سیاسی زمان جلسه را به 19 اسفند تغییر دادند.
 
وی اضافه کرد: برای جلسه 19 اسفند نیز اعلام کردند که ویزای هیئت اعزامی در دبی آماده است و در آنجا صادر می شود.
 
اوحدی گفت: ما گذرنامه ها را به دبی فرستادیم اما سرکنسولگری عربستان اعلام کرد که هماهنگی میان وزارتخانه های حج و خارجه عربستان انجام نشده است و تاکید کردند که زمان ملاقات جدیدی را تعیین می کنند.
 
وی افزود: امیدواریم تناقض و ناهماهنگی میان گفتار و رفتار مقامات سعودی که خودشان نیز به آن اذعان دارند، بزودی برطرف شود. 
 
اوحدی گفت: اگر در پذیرش زائران ایرانی جدی هستند امیدواریم که شاهد اقدامات عملی باشیم و نشست میان مسئولان دو کشور برگزار و تفاهم نامه منعقد شود.
 
وی افزود: یکی از موضوعات مورد نظر سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در این تفاهم نامه، نحوه تأمین امنیت زائران است و ما باید تضمین لازم را برای امنیت زائران داشته باشیم.
 
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به پرسشی درباره عمره مفرده گفت: اتفاقی که سال گذشته در ایام نوروز رخ داد و دو پلیس مجرم و خاطی عربستان رفتار غیراخلاقی را مرتکب شدند، بر این اساس سازمان حج و زیارت متقاضی، محاکمه دو پلیس مجرم بود که دولت عربستان با تعلل با این موضوع برخورد کرد و عالی ترین مقامات عربستان وعده های مختلفی به دستگاه دیپلماسی کشور دادند که این دو فرد به اشد مجازات محکوم خواهند شد. 
 
وی گفت: براساس آخرین خبر قبل از قطع رابطه سیاسی، کنسولگری ایران در جده اعلام کرد که دادگاه این دو پلیس مجرم تشکیل و رأی دادگاه صادر شده است اما تا این لحظه هیچ رأی و حکمی به صورت رسمی درباره این دو پلیس خاطی به سازمان حج و زیارت و یا دستگاه دیپلماسی کشور ابلاغ نشده است.
 
اوحدی افزود: به همین علت براساس مصوبه هیئت دولت، سفر عمره گذاران تا اطلاع ثانوی تعلیق خواهد بود و سازمان حج و زیارت برنامه ای برای آن ندارد.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره سفرهای عتبات نوروزی گفت: تا امروز حدود 90 هزار نفر از زائران به عتبات اعزام شده اند و این رقم تا پایان فروردین به حدود 125 هزار نفر خواهد رسید.
 
اوحدی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضع پیگیری فاجعه منا افزود: مستندات فاجعه منا را در اختیار دستگاه دیپلماسی کشور گذاشته ایم و جلسات متعددی نیز برگزار شده است و امیدواریم بتوانیم با پیگیری ها، دیه ای که حق مسلم خانواده های شهدای فاجعه مناست پرداخت شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴