کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عسگراولادی:

مشکلات تجار ایرانی در پسابرجام همچنان ادامه دارد

16 اسفند 1394 ساعت 0:47

یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به باقی ماندن مشکلات تجار ایرانی در دوران پسابرجام، اظهار داشت: هنوز امکان انتقال پول برای تجار ما وجود ندارد.


به گزارش بلاغ، اسدالله عسگراولادی تأکید کرد: مشکلات تجار ما در خارج از کشور برطرف نشده است و بازرگانان کشور برای واردات و صادرات کالا از طریق بانک‌های اروپایی، ترکیه، امارات و چین پول مبادله می‌کنند و هنوز امکان انتقال پول برای تجار ما وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر بانک‌های ما قادر هستند که از طریق سوئیفت پیامی را ارسال کنند ولی این امکان فایده چندانی ندارد، زیرا بانک‌های اروپایی هنوز به ما اعتماد ندارند.

این فعال اقتصادی در گفتگو با نسیم آنلاین در خصوص امکان اتصال به سوئیفت و بازگشایی ال سی با گذشت 45 روز از اجرای برجام تصریح کرد: هنوز اعتماد‌سازی لازم میان بانک‌های ما و بانک‌های اروپایی ایجاد نشده، به همین دلیل بانک‌های اروپایی حاضر به پذیرش اعتبارات اسنادی ما نیستند.

عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بانک‌های ما و بانک‌های خارجی باید قراردادی را امضا کنند که طریقه ارتباط پولی بین آنها مشخص شود، اما بانک‌های اروپایی از امضای این قرارداد با بانک‌های ما سر باز می‌زنند، به همین دلیل اتصال به سوئیفت در حال حاضر فایده‌ای برای اقتصاد ما نداشته است.

عسگراولادی تأکید کرد: بانک‌های مرکزی کشورها باید تضمین‌های لازم را بدهند که در صورت بازگشایی سوئیفت، بانک‌های خارجی بتوانند پولشان را بگیرند. اما بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی چنین تضمینی را نمی‌دهند، چون با درخواست هر یک از کشورهای 5+1 ممکن است تحریم‌ها برگردد.

وی با تأکید بر اینکه بانک‌های اروپایی از همکاری با بانک‌های ما واهمه دارند، افزود: احتمالا این مشکل ظرف سه ماه آینده حل خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی در خصوص تاثیر اجرای برجام بر اقتصاد کشور با گذشت 45 روز از اجرایی شدن آن عنوان کرد: برجام به دلیل جو انتخاباتی حاکم بر کشور در 45 روز گذشته اثری بر اقتصاد کشور نگذاشته است و اگر بخواهیم منتظر اثری از اجرای برجام باشیم باید از 15 فروردین ماه آن را مشاهده کنیم.

عسگراولادی تاکید کرد: هیئت‌های تجاری زیادی به ایران آمدند و مذاکراتی انجام شده است. قراردادهای موقتی هم امضا شده که البته دائمی نیست.

عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بعد از برجام بخشی از اعتمادها جلب شده، مسافرت‌هایی انجام شده و ویزا به برخی از کشورها راحت‌تر صادر می‌شود، اما مهم‌ترین کار نقل و انتقال پول است که هنوز انجام نشده است.

وی در خصوص همکاری بانک‌های آمریکایی و اروپایی بعد از اجرای برجام بیان کرد: بانک‌های آمریکایی به هیچ وجه با ما همکاری نخواهند کرد زیرا به دلیل تحریم داماتو اجازه همکاری اقتصادی با ما را ندارند. برای همکاری بانک‌های ما با بانک‌های آمریکایی باید تحریم داماتو برداشته شود.

عضو اتاق بازرگانی افزود: در حال حاضر مسئولان به خصوص در وزارت خارجه به دنبال برداشتن تحریم‌ها هستند تا بانک‌های آمریکایی هم بتوانند با بانکهای ما همکاری کنند. بانک‌های اروپایی قانونا می‌توانند با ما همکاری کنند ولی از ترس اینکه کاخ سفید آنها را جریمه کند با بانک‌های ما همکاری نمی‌کنند و فعلا احتیاط را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

چنان که شواهد موجود نشان می‌دهد بعد از اجرای برجام بانک‌های ایرانی کماکان امکان دسترسی به سوئیفت را پیدا نکرده‌اند،‌ اما با توجه به اینکه بر طبق مفاد برجام امکان فوری بازگشت تحریم‌ها
(SNAP BACK) با درخواست هر یک از 5 کشور طرف مذاکره با ایران پیش‌بینی شده و به دلیل آنکه در صورت این اقدام کلیه بانک‌های طرف سوئیفت مجدداً مشمول تحریم و جریمه‌های ناشی از همکاری با ایران می‌شوند، عملاً هیچ یک از آنان تمایل فوری برای همکاری با ایران حداقل در یک سال آتی نخواهند داشت.

گفتنی است در طول مذاکرات هسته‌ای، منتقدان بارها نسبت به عواقب اعتماد نابجا به طرف‌های غربی هشدار داده بودند. با این حال شواهد نشان می‌دهد که ظاهرا ادعاهای دولت درباره رفع تحریم‌های مالی که تا قبل از انتخابات مجلس چندین مرتبه و از سوی مسئولان مختلف تکرار شده بود، چندان با واقعیت مطابق نیست.


کد مطلب: 177243

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/177243/مشکلات-تجار-ایرانی-پسابرجام-همچنان-ادامه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com