کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابوالقاسم حکیمی‌پور

150 هزار بنگاه تولیدی از سال 93 تاکنون تعطیل شده است

مهر , 9 اسفند 1394 ساعت 20:19

یک اقتصاددان گفت: حدود 150هزار بنگاه تولیدی از سال 93 تاکنون از کار افتاده و تعطیل شده که دلیل آن عدم تزریق نقدینگی است.


به گزارش بلاغ، ابوالقاسم حکیمی‌پور با اظهار تاسف از اینکه جهت تزریق نقدینگی به بخش تولید نیست تصریح کرد: بیکاری در کشور افزایش یافته اما حدود 150هزار بنگاه تولیدی از سال 93 تاکنون از کار افتاده و تعطیل شده‌اند، به این دلیل که نقدینگی از سوی نظام بانکی به آنها تزریق نشده است.
وی در این‌باره افزود: تا پایان مهرماه امسال نقدینگی به 860هزار میلیارد تومان رسیده است و به نظر می‌رسد که این رقم تا بهمن ماه امسال به هزار میلیارد تومان رسیده باشد. در واقع نقدینگی به این میزان رشد داشته است و تاثیرگذاری آن بر روی افزایش تورم موضوعی قدیمی است که همواره مورد انتقاد و هشدارهای کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است.

حکیمی‌پور با اشاره به دفاع مسئولان بانک مرکزی از رشد نقدینگی و دلایلی که برای آن مطرح شده از جمله پوشش آمار نقدینگی چهار موسسه و شش بانک، افزود: در علم اقتصاد رشد نقدینگی بستر و شاخصی برای افزایش تورم محسوب می‌شود، این در حالی است که بسیاری از کشورها با رشد نقدینگی مواجه هستند اما این رشد نقدینگی فی‌نفسه بد نیست و در اصل مثبت تلقی می‌شود، به شرط اینکه در جهت تزریق به بخش تولید باشد و به این مسیر هدایت شود.

وی با انتقاد از اینکه نقدینگی در جهت تولید نیست و به همین دلیل هم زیانبار است، عنوان کرد: در حال حاضر علاوه بر وضعیت نامناسب اشتغال در کشور با تورم هم مواجهیم اما آنچه در این شرایط نگران‌کننده است و در بودجه سال آتی دولت هم دیده می‌شود، افزایش هزینه‌های جاری دولت و کاهش هزینه‌های عمرانی در کشور است.

این عضو اقتصاددان هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره اینکه گفته می‌شود بخشی از حجم نقدینگی اخیرا وارد بازار شده افزود: مسئولان می‌گویند که این وام، تحرکی در بخش تولید کشور ایجاد می‌کند اما باید گفت که این منبع پولی تحریک‌کننده تقاضا نیست. 420 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای این طرح و پرداخت آن به سه میلیون ایرانی در نظر گرفته‌اند اما بهتر است که این منابع مالی به بخش‌های اشتغالزایی کشور و مجتمع‌های کشت و صنعت و غیره پرداخت شود تا اثرات اقتصادی مطلوب‌تری را به همراه داشته باشد.


کد مطلب: 175581

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/175581/150-هزار-بنگاه-تولیدی-سال-93-تاکنون-تعطیل-شده

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com