تاریخ انتشارسه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۱۷۴۴۲۹
کمیته بین المللی صلیب سرخ در مورد شرایط وخیم در مناطق تحت درگیری حلب سوریه به شدت ابراز نگرانی کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، کمیته بین المللی صلیب سرخ به شدت نگران شرایط موجود در منطقه حلب است. در این منطقه نبرد شدت گرفته، و بیمارستان ها و کارکنان درمانی هدف قرار گرفته اند. آب و برق نیز قطع شده و بیش از ۷۰ هزار نفر از خانه های خود متواری شده اند.

خانم ماریان گاسِر، ریاست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه، که اکنون در حلب است گفت: «بنیادی ترین زیرساخت های لازم برای پشتیبانی از زندگی مردم به شدت صدمه دیده اند، و این خود شرایط آن ها را بسیار بدتر کرده است. این در حالی ست که هر روزه بر تعداد آوارگان افزوده می شود.»

دو بیمارستان در شمال حلب در روز ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) خسارت دیدند، که در نتیجه تلفاتی به غیرنظامیان و کارکنان درمانی وارد شد. این تأسیسات درمانی که ماهانه در آنها هزاران مشاوره پزشکی و عمل جراحی انجام می گرفت و نیز صدها نوزاد به دنیا می آمد، اکنون دیگر فعال نیستند. بیمارستان هایی هم که هنوز سرپا هستند تلاش می کنند عملیاتی باقی بمانند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ از تمامی طرف های درگیر می خواهد فوراً حمله به تأسیسات و کارکنان درمانی را متوقف کنند. خانم گاسر گفت: «این تأسیسات و هم-چنین زیرساخت های ضروری مانند تصفیه خانه های آب بر اساس حقوق بین المللی بشردوستانه تحت حمایت و حفاظت هستند،. نباید از آب به عنوان سلاح جنگی استفاده شود. با این حال، متأسفانه شاهد حملاتی هستیم که تمامی زیرساخت های منطقه را از کار انداخته و منجر به آوارگی گسترده غیرنظامیان شده اند.»

حتی پیش از این موج جدید خشونت ها هم شرایط برای بسیاری از مردم دردناک بود. خانم گاسر گفت: «جنگ و درگیری در حلب فراگیر شده، و ادامه یک زندگی معمولی برای مردم سخت تر و سخت تر می شود.»

با وخیم تر شدن شرایط انسانی در شمال سوریه، کمیته بین المللی صلیب سرخ در حال افزایش میزان کمک های خود به کسانی  است که در میان تازه ترین دور خشونت ها گرفتار شده اند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر سوریه در همکاری نزدیک با مقامات آب محلی کوشیده اند تا دسترسی به آب پاک را با تعمیر و تجهیز مکان های آبرسانی ارتقا بخشند. این نقاط آبرسانی تنها منبع تأمین آب بوده و روزانه ۴۶ میلیون لیتر آب را برای جمعیتی در حدود ۵/۱ میلیون نفر در داخل و اطراف شهر حلب فراهم می کنند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر سوریه همچنین با تحویل ژنراتور و اکسیژن و نیز منابع و مواد دارویی، از بیمارستان هایی که مداوای بیش از ۴۰۰هزار نفر را به عهده دارند پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، از شش درمانگاه هلال احمر سوریه که در مناطق روستاییِ شمال و غرب حلب واقع شده و در مجموع مداوای ۱۶۰هزار بیمار را به عهده دارند، پشتیبانی می شود.
همچنین کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر سوریه کماکان در حال توزیع ۱۰۲۰۰ بسته نان در روز هستند. بخشی از این بسته های نان به مناطقی که آوارگان جدید به آنها رسیده اند ارسال شده اند.

از ۱۶ تا ۱۷ فوریه  (۲۷ و ۲۸ بهمن)، یک تیم از کمیته و هلال احمر سوریه پس از عبور از خط مقدم، دو روز را در مناطق روستاییِ غرب حلب سپری کردند. خانم گاسر گفت: «این مثال خوبی ست که چگونه مذاکرات مستمر ما با تمامی طرف های درگیر می-تواند نتیجه داده و امکان دسترسی به نیازمندان فراهم شود، از جمله در مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف دولت.»
این تیم توانست به چند روستا و بیمارستان که در تلاش برای مقابله با شرایط هستند سر بزند، و از حدود ۳۰هزار آواره در مناطق روستایی غرب حلب که اغلب میهمان خانواده های محلی هستند بازدید کرد تا بتواند نیازهای آنان را ارزیابی نماید.

جمعیت ساکن قصد دارند کشت و کار زمین های خود را از سر بگیرند. با این حال، سوخت، آب و تجهیزات لازم را در اختیار ندارند. خانم گاسر گفت: «میزان نیازها و آلام مردم هم در شهر حلب و هم در مناطق روستاییِ اطراف آن به شدت بالاست، و به همین نسبت هم شجاعت مردم عادی مثال زدنی ست، هم آنهایی که تمام عمر خود را در حلب سپری کرده اند و هم آنهایی که از سطح استان در جایی که شرایط سخت و امنیت شکننده است به شهر پناه برده اند.»

کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر سوریه همچنین در طول ۱۰ روز گذشته تلاش کرده اند تا منابع امدادی را به دیگر شهرهای سوریه، از جمله الوَعَر در حمص و شهر محاصره شده معظمیه، برسانند. این سازمان بارها خواستار جریان منظم و بدون وقفه کمک ها به سمت مردم صدمه دیده شده است، نه فقط در آنجا بلکه در سراسر کشور.

در همین حال آقای پیتر مائورِر، ریاست کمیته بین المللی صلیب سرخ قرار است از دوشنبه یک دیدار ۵ روزه از سوریه داشته باشد تا از نزدیک شاهد شرایط انسانی بوده و با مقامات سوری ملاقات کند./م

منبع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴