تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
کد مطلب : ۱۷۳۲۱۶
معاون تأمین مالی شرکت ایرباس با انتقاد از امتناع بانک‌های اروپایی در تأمین مالی قرارداد این شرکت با دولت ایران به دلیل ترس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، از آنها خواست به این قرارداد به چشم یک موهبت نگاه کنند!
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «نیجل تیلور» معاون اداره مشتری، پروژه و سرمایه ایرباس، در اظهاراتی که ناظر به خریدهای ایران از این شرکت بوده است گفت: «با این موهبت نمی‌توانم بفهمم چرا بانک‌های اروپایی به ما پشت کرده‌اند؛ نترسید!»

به گزارش رویترز، مدیران شرکت فرانسوی ایرباس با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران از بانک‌های اروپایی می‌خواهند بر تردیدهای خود درباره تامین مالی پروژه‌های صادراتی به این کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا غلبه کنند.

امتناع بانک‌های اروپایی از برقراری ارتباط با ایران در حالی صدای مدیران ایرباس را هم درآورده است که ماری آن باربات لایانی، رئیس فدراسیون بانکداری فرانسه در واکنش به این موضوع گفت: چارچوب حقوقی آمریکا درباره لغو تحریم ایران بیش از حد مبهم است.

وی افزود: «برای اینکه بتوانیم در این زمینه ورود کنیم، ما به عنوان بانک‌ها باید امنیت حقوقی کامل و وضعیت شفاف و غیرمبهمی داشته باشیم ... اما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم».

باربات لایانی همچنین گفت: شرکت‌های اروپایی باید تلاش کنند و برای تخطی نکردن از سیستم حقوقی آمریکا، به جای دلار به یورو معامله نمایند.

بانک‌های فرانسوی که خاطره تلخی از جریمه 9 میلیارد دلاری بانکی بی‌ان‌پی پاریبا در سال 2014 توسط دولت آمریکا دارند، به رغم درخواست‌های مقامات ایرانی تمایلی برای تسهیل معاملات شرکت‌های اروپایی با این کشور ندارند. این موجب می‌شود تا تامین مالی قراردادها برای شرکت‌هایی نظیر ایرباس، که موافقتنامه‌ای به ارزش 27 میلیارد دلار برای فروش 118 فروند هواپیما به این کشور امضا کرده است، پیچیده‌تر شود.

گفتنی است روزنامه گاردین نیز پس از اجرای برجام با نظرسنجی از مسئولان ۱۰ بانک بزرگ اروپا نوشته بود: این بانک‌ها که از واکنش مقامات آمریکایی نگرانند، همچنان برای انجام معامله با ایران بی‌میل هستند و سیاست خود را در قبال این کشور تغییر نداده‌اند.
این روزنامه از قول یک بانکدار اروپایی نوشته بود که تحریم‌ها در آمریکا واقعاً همچنان پابرجا هستند و تنها تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای «کاهش» یافته‌اند.

اگر آمریکا اجازه بدهد...
در همین رابطه مدیر روابط عمومی ‌شرکت ایرباس هم چندی پیش گفته بود به این دلیل که بخش قابل توجهی از قطعات هواپیماهای این شرکت در آمریکا تولید می‌شود بدون تأیید مقامات کاخ سفید نمی‌توانیم هواپیما به ایران بدهیم.

جک روکا تأکید کرد: 40 درصد از قطعات هواپیماهای ایرباس، شامل بخش عمده‌ای از قطعات الکترونیکی، در آمریکا تولید می‌شود و ما باید منتظر تأیید آمریکا برای آغاز صادرات به ایران باشیم.

وی افزود: براساس قوانین موجود، صادرات محصولاتی که بیش از 10 درصد از آنها در آمریکا تولید می‌شود نیازمند مجوز از مقامات آمریکایی است.

این مقام ایرباس تأکید کرد: در حال حاضر هواپیمای آماده تحویل به ایران نداریم، اما با تأیید کاخ سفید طی ماه‌های آینده و براساس سفارش شرکت ایرانی طرف قرارداد اولین فروند از این سفارش آماده خواهد شد.

از اظهارات مسئولان این شرکت فرانسوی چنین برمی‌آید که قرارداد خرید هواپیماهای پهن‌پیکر ایرباس که در سفر اروپایی رئیس جمهور، چشم روحانی را گرفته و او را مجاب کرده مبلغی هنگفت برای این مدل از هواپیماها بپردازد، رونق را به این شرکت بازگردانده است تا جایی که معاون ایرباس از قرارداد فوق تعبیر به موهبت کرده و از تعلل بانک‌های اروپایی در تأمین مالی صادرات به ایران اظهار تعجب می‌کند.
البته دست گذاشتن دولت روی مدل‌های خاصی از محصولات این شرکت اروپایی صدای حامیان دولت را هم درآورد به طوری که یک روزنامه حامی دولت گزارش داد در حالی که خط تولید هواپیماهای سوپرجامبوی «‌ای ۳۸۰» ایرباس به دلیل فقدان مشتری رو به تعطیلی می‌رفت با سفارش ایران برای خرید ۱۲ فروند از این هواپیماها جان تازه‌ای به این خط داده شد!

در همین رابطه بلومبرگ طی گزارشی نوشت: توافق غیرمنتظره ایران برای خرید هواپیماهای «ای 380» گروه ایرباس دومین قرارداد جدید این شرکت برای فروش سوپرجامبوهایش طی 3 هفته اخیر است و به این شرکت هواپیماسازی کمک خواهد کرد تا فعلا مشکلات خط تولید این محصول خود را حل کند. این در حالی است که طی 3 سال گذشته ایرباس حتی نتوانسته بود یک ایرلاین جدید برای فروش این محصولش بیابد. سفر رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، خرید 4 مدل هواپیمای ایرباس را برای ایران به دنبال داشت.

از سویی گفته می‌شود در شرایطی حجم عظیمی از دارایی‌های کشور صرف خرید این هواپیماهای لوکس می‌شود که زیرساخت‌های فرودگاهی برای ورود این هواپیمای غول‌پیکر به کشور وجود ندارد و تنها یک فرودگاه کشور قابلیت پذیرش این نوع از هواپیماها - که مشتریان خاصی می‌توانند از آن استفاده کنند- را دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴