تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۶۵۸۸۶
اعتراف عارف درباره سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان/تابش: رد صلاحیت‌ها براساس گرایش‌های سیاسی نیست/ نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده/تناقض رسانه‌های اصلاح‌طلب و حاشیه‌سازی/شایعه تأیید صلاحیت برخی نامزدهای خاص مجلس خبرگان/اسامی پیشنهادی اصولگرایان به «کمیته بررسی اسامی» ارجاع شد/54 میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی در انتخابات خبرگان و مجلس
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،

 

اعتراف عارف درباره سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان

به گزارش فارس محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دیدار با اصحاب رسانه و دانش آموختگان علوم سیاسی در پاسخ به سوالی که آیا اصلاح طلبان از اتفاقات گذشته درس می‌گیرند و این جریان برای بررسی عملکرد خود در انتخابات مجلس چه برنامه‌ای دارد گفت: به دلایلی ما نتوانستیم سرمایه اجتماعی کسب شده در دوم خرداد را حفظ کنیم اکثر فعالان جبهه اصلاحات وارد دولت و مجلس شدند و عملا از سرمایه اجتماعی که در دوم خرداد خلق شد غافل شدیم و نتیجه این غفلت در انتخابات 84 بروز کرد.

تابش: رد صلاحیت‌ها براساس گرایش‌های سیاسی نیست

محمدرضا تابش از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اطلاعات بنده در مورد رد صلاحیت‌ها مربوط به نمایندگان فعلی مجلس از گرایش‌های مختلف است، گفت: تایید و یا ردصلاحیت‌های مربوط به نمایندگان فعلی با نگاه جناحی و گروهی نبوده و تقریباً رد و تایید صلاحیت‌ها به یک میزان بوده است، البته بیشتر بحث عدم احراز و نه رد صلاحیت بوده است.  وی با تاکید مجدد بر اینکه رابطه معناداری بر عدم احراز و یا رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس از حیث گرایش‌های سیاسی وجود ندارد، گفت: تایید و یا رد صلاحیت در بین جناح‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و یا اعتدالیون معنادار نیست به طوری که خیلی از دوستان ما تایید شدند یعنی بنده، آقای پزشکیان، امیری، محجوب و تاج گردون از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مجلس تایید شده‌ایم.

نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده

تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس طبق نظر هیئت‌های نظارت بر انتخابات بر استان‌های مختلف ردصلاحیت شده و یا اینکه صلاحیت آنها احراز نشده است.  به گزارش ایسنا، در بین اسامی کاندیداهای رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت نشده نام‌هایی از نمایندگان فعلی مجلس نیز به چشم می‌خورد که برخی از این افراد عدم تایید صلاحیت‌شان توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات را اعلام کردند. طبق قانون این افراد سه روز فرصت اعتراض به شورای نگهبان دارند و شورای نگهبان نیز بررسی‌هایش را در روز 27 بهمن اعلام می‌کند و از روز 29 بهمن تبلیغات رسمی انتخابات آغاز می‌شود.

تناقض رسانه‌های اصلاح‌طلب و حاشیه‌سازی

به گزارش فارس، محسن هاشمی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از چهره‌هایی است که موضوع تائید و یا رد صلاحیت وی از سوی هیات‌های نظارت با حاشیه‌هایی مواجه شد. بنا بر اخبار موثق، محسن هاشمی از کاندیداتوری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انصراف داده است اما بعد از انتشار این خبر، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب که تا پیش از این تلویحاً از انصراف محسن هاشمی خبر می‌دادند، با تغییر موضعی آشکار و در مصاحبه با فاطمه هاشمی تاکید کردند که «محسن هاشمی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است.» تا اینکه سایت انتخاب نزدیک به آیت‌الله هاشمی، در خبری تاکید کرد که «خبر رد صلاحیت محسن هاشمی صحت ندارد.»

شایعه تأیید صلاحیت برخی نامزدهای خاص مجلس خبرگان

در پی انتشار گسترده تایید صلاحیت برخی کاندیداهای خاص انتخابات مجلس خبرگان، یک منبع آگاه در شورای نگهبان به فارس گفت: بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان هنوز نهایی نشده و هرگونه خبری درباره تایید یا رد صلاحیت داوطلبان، فاقد مبنا و خبرسازی است. این منبع آگاه تاکید کرد: متاسفانه برخی جریان‌های خاص به جای طی کردن روندهای قانونی تلاش می‌کنند با روش‌های غیراخلاقی و از طریق شانتاژ‌ تمایلات خود را محقق سازند اما همانگونه که آیت‌الله یزدی تاکید کردند شورای نگهبان به هیچ وجه تحت تاثیر فشارها قرار نمی‌گیرد و به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل می‌کند.

اسامی پیشنهادی اصولگرایان به «کمیته بررسی اسامی» ارجاع شد

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی قائم‌مقام جامعه روحانیت در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برگزاری جلسه دبیران تشکل‌های اصولگرا اظهار داشت: در این نشست ما از تمام تشکل‌های اصولگرا نظرخواهی کردیم و نتایج این نظرخواهی به «کمیته بررسی اسامی» ارجاع شد. وی ادامه داد: سیاست شورای ائتلاف این است که از همه تشکل‌های اصولگرا برای نظرخواهی دعوت کند تا نظراتشان را درباره لیست‌ها ارائه کنند. عضو شورای ائتلاف اصولگرایان یادآور شد: بنابر این روند، پیشنهادات اولاً درباره ترکیب لیست و سپس اسامی پیشنهادی جمع‌آوری می‌شود لذا این کار فعلا در جهت تهیه مقدمات است که باید جمع‌بندی شده و به ستاد برود.

54 میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی در انتخابات خبرگان و مجلس

به گزارش فارس، براساس آمار‌های بدست آمده در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان و با توجه به جمعیت 78 میلیونی کشور، حدود 54 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی هستند.
بر اساس این آمار، در استان تهران حدود 8 تا 8/5 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی در انتخابات پیش رو هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴