تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۶۳۹۱۳
استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه حضرت یوسف(ع) زمانی که توسط برادرانش در چاه افتاد یا زمانی که در زندان بود و برای زمانی که به حکومت رسید دعاهای خاصی داشت، گفت: دعای حضرت یوسف (ع) در زمانی که به حکومت رسید این بود که خدایا مرا مسلمان و تسلیم امر خود بمیران و قرار داده تا در حکومت خود یک‌سره تسلیم امر تو باشم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در برنامه زلال جاری از رادیو معارف با اشاره به آیه 126 سوره اعراف «وَ ما تَنْقِمُ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِآیاتِ رَبِّنا لَمَّا جاءَتْنا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمینَ» در تفسیر این آیه گفت: این آیه یکی از دعاهای حضرت یوسف(ع) در هنگامی است که به حکومت رسید.

وی افزود: حضرت یوسف(ع) برای هر لحظه‌ای یک دعای خاصی داشت و هنگامی که به حکومت رسید از خداوند خواست که همواره تسلیم امرش باشد.

استاد تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: مقصود هر حکومتی رسیدن به تسلیم امر ولی مطلق یعنی خداوند است و حضرت یوسف(ع) هم با این دعا حکومت خود را در برابر فتنه های گوناگون بیمه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه با توجه به این دعای حضرت یوسف(ع) متوجه می‌شویم که باید مقصود یک حکومت دینی تسلیم امر ولایت بودن باشد، افزود: بر همین اساس مسؤولان در نظام اسلامی وظیفه دارند که حکومت را به گونه‌ای اداره کنند که در نهایت جامعه به تسلیم محض در برابر امر خداوند برسد.

وی با اشاره به اینکه برای مصونیت در برابر طاغوت و حاکم غاصب باید دعا کنیم، ادامه داد: اگر مردم بصیرت به همراه ایمان داشته باشند اراده های آن‌ها مانند کوه‌ها استوار می‌شود و هیچ تهدیدی و توپ و تانکی نمی‌تواند آن‌ها را از میدان بدر کند.

استاد تفسیر قرآن کریم افزود: تا جایی که می‌توانیم باید برای عاقبت به خیری و رسیدن به حسن امور دعا کنیم زیرا دعا مانند بال هایی است که انسان را از بلاهای مختلف نجات داده و مسیر سخت و دشوار را برای انسان هموار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی یادآور شد: مردم باید با بصیرت در جامعه اسلامی به دنبال حکومت و کارگزارانی باشند که هدف آن‌ها اطاعت امر خداوند و رسیدن به تسلیم در برابر خداوند باشد و اگر مردم چنین رهبران و کارگزارانی را انتخاب کنند مسیر رسیدن به قرب حق تعالی آسان‌تر شده و تؤطئه های دشمن به نتیجه نخواهد رسید./آ
منبع : رسا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴