تاریخ انتشارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۱۶۳۷۹۰
بررسی روند تجویز آنتی‌بیوتیک در میان نسخ پزشکان عمومی و مقایسه آن با سایر پزشکان متخصص، نشانگر تجویز بسیار بالای آنتی‌بیوتیک توسط پزشکان عمومی است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو گفت: بررسی آمار نامه دارویی سال 89-92 که از سوی کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو منتشر شده است، موید آن است که بیشترین تجویزهای انجام شده مربوط به پائیز و زمستان بوده و در بین 10 داروی اول تجویز شده توسط تمامی پزشکان کشور دگزامتازون با اختلاف فاحش نسبت به اقلام تجویزی دیگر درصدر قرار داشته است.

فاطمه سلیمانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه میانگین تعداد اقلام تجویز شده در نسخه‌های پزشکان، شاخص شناخته‌شده‌ای در حوزه تجویز و مصرف منطقی دارو به شمار می‌رود، افزود: با بررسی بیش از 200 میلیون نسخه تجویز شده توسط پزشکان عمومی، میانگین اقلام  در این نسخ به ترتیب 3/41 و 3/30 و 3/29 و 3/23 قلم دارو برای سال‌های 89، 90، 91، 92 گزارش شده است.

سلیمانی اظهار داشت: سیر نزولی میانگین اقلام به عنوان شاخصی ارزشمند در امر موفقیت در ترویج تجویز و مصرف منطقی دارو به شمار می‌رود با این وجود بررسی روند تجویز آنتی‌بیوتیک توسط پزشکان عمومی و مقایسه آن با سایر پزشکان  متخصص، نشانگر تجویز بسیار بالای آنتی بیوتیک در نسخه‌های  پزشکان عمومی است.

 وی با تکیه بر آمار گزارش شده سال‌های  89-91، آموکسی‌سیلین را اولین آنتی‌بیوتیک تجویز شده توسط پزشکان عمومی برشمرد و در مقایسه‌ای با پرتجویز‌ترین آنتی‌بیوتیک سال 92، آموکسی‌سیلین را پس از قرص سفکسیم 400 در رتبه دوم ارزیابی نمود.

سلیمانی با بیان اینکه آمار نامه دارویی همواره به دلیل زمانبری گردآوری گزارشات با تناوب دوساله صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به روند تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و اهمیت مقاومت‌های میکروبی، طراحی و اجرای اقدامات سیاست گذاری در این خصوص می‌تواند متضمن ترویج اصول تجویز و مصرف منطقی این داروها ش
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰