نایب رئیس انجمن صنایع لبنی فاش کرد

پشت پرده اصرار عجیب دولت برای گرانی لبنیات

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۱۵۹۹۷۹
نایب رئیس انجمن صنایع لبنی پشت پرده اصرار عجیب دولت برای گرانی لبنیات را فاش کرد.
۰
plusresetminus
پشت پرده اصرار عجیب دولت برای گرانی لبنیات
به گزارش بلاغ، محمد فربد با اشاره به بخشنامه جدیدی که از سوی سازمان حمایت مبنی بر افزایش 6 درصدی قیمت شیر ابلاغ شده، اظهار کرد: بدون شک هر صنعتی از افزایش قیمت محصولات خود استقبال می‌کند، اما این مشروط به این است که بازار کشش این افزایش قیمت را داشته باشد، اما درحال حاضر هیچ یک از همکاران ما در صنعت لبنیات صلاح نمی‌بینند که هیچ‌گونه افزایش قیمتی صورت بگیرد.

وی بیان کرد: همین الان ما 10 تا 15 درصد شیر مازاد در صنعت داریم که این مازاد تبدیل به شیر خشک و محصولات دیگری که قابلیت فروش کوتاه مدت ندارد می‌شود. در صورت افزایش قیمت لبنیات، شیر مازاد بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند که این نیز به صلاح کارخانه‌ها و واحدهای لبنی نیست.

نایب رئیس انجمن صنایع لبنی افزود: مردم انتظار دارند تا در شرایط پساتحریم وضعیت بهبود پیدا کند، بنابراین در چنین شرایطی اصلاً به صلاح نیست که صنعت دست به افزایش قیمت بزند. همین الان نیز کارخانه‌ها نمی‌توانند فروش فعلی خود را محقق کنند چه برسد به آن که افزایش قیمتی نیز اعمال شود. از طرفی این افزایش قیمت مردم را مقابل صنعت قرار می‌دهد.

فربد در پاسخ به این سؤال که باتوجه به شرایط کنونی بازار سازمان حمایت به چه دلیل چنین بخشنامه‌ای را ابلاغ کرده است، اظهار داشت: واقعیت امر این است که منابع درآمدی دولت کاهش پیدا کرده، بنابراین قادر نیست که یارانه دامدار را پرداخت کند، به همین دلیل سازمان حمایت تحت فشار وزارت جهاد و دامداران این تصمیم را گرفته تا کارخانه‌ها را واسطه قرار بدهد و به این ترتیب از مردم پول دریافت کند و به دامدار بدهد.

وی افزود: ما اصل این کار را زیر سؤال نمی‌بریم اما درحال حاضر قادر نیستیم چنین نقشی را بازی کرده و زیر بار این موضوع برویم.

فربد تصریح کرد: در حوزه شهرهای بزرگ خرید لبنیات به خصوص شیر کاهش پیدا کرده، یعنی سرانه مصرف حتی سرانه مصرف 4 سال گذشته نیز نیست.

وی افزود: الان 6 کارخانه 25 درصد بازار را در اختیار دارند، وقتی این 6 کارخانه که در گروه متوسط به بالا هم قرار دارند تنها 1.7 سود می‌برند (درصورتی که قانونی باید 14 درصد سود ببرد) باید بگوییم که عملاً صنعت لبنیات در نقطه سر به سر کار قرار دارد.

وی در پایان گفت: در چنین فضای رقابتی وقتی سرانه مصرف بیش از این کاهش پیدا کند رقابت تشدید شده و بسیاری از واحدها از بازار حذف می‌شوند، لذا با اطمینان بگویم که در بین بیش از هزار واحد لبنیاتی تعداد زیادی از واحدها تا پایان امسال متوقف شده و از بازار حذف می‌شوند.
منبع : نسیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴