تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۱۵۱۴۸۷
در حالی که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای امسال واردات برنج همچنان ممنوع بوده و تاکنون مجوزی برای آن صادر نشده در مهر امسال بیش از یک میلیون تن برنج به کشور وارد شد تا مجموع برنج‌های وارداتی در سال جاری به حدود 1/5میلیون تن برسد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، البته معاون وزیر جهاد کشاورزی از صدور مجوز تا سقف 600 هزار تن برای واردات برنج در آینده خبر داده که به نظر می‌رسد دلخوشی‌های صادرکنندگان هندی برنج محقق شده است؛ چرا که آنها حتی زودتر از آنکه مجوزی برایشان صادر شود توانستند بازاری برای برنج بی‌کیفیت خود پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، امسال بالغ بر یک میلیون و 800 هزار تن برنج در کشور تولید شد که با توجه به واردات حدود 400 هزار تنی آن در نیمه اول امسال که از محل ثبت سفارش‌های گذشته صورت گرفته بود و همچنین باتوجه به حجم عظیم واردات این محصول طی سال‌های گذشته، به نظر می‌رسید امسال مجوزی برای واردات این محصول صادر نشود و شاهد واردات انبوه و بیش از حد این محصول نباشیم.


اما در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی همواره بر  ادامه ممنوعیت واردات برنج و مجوز ندادن به واردکنندگان اصرار دارند، اتفاقی عجیب در مهر امسال رخ دادکه به نظر می‌رسد واردکنندگان توانستند زودتر از موعد و بیشتر از مجوز، دست به واردات آن هم در یک ماه بزنند.

چرا که در مهرماه یک میلیون و 94 هزار و 500 تن برنج به کشور وارد شد و مجموع واردات هفت ماهه امسال به یک میلیون و 490 هزار و 300 تن رسید  که از نظر وزنی 99/44 درصد افزایش و از نظر ارزشی 52 درصد کاهش را نسبت به هفت ماهه سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین یک میلیون و 385 هزار تن از برنج‌های وارداتی از کشور هند بوده است.

جالب‌تر این که متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی در شش ماهه امسال حدود یک دلار بوده که در هفت ماهه امسال به حدود 0/3 دلار رسیده است و مشخص نیست این واردات میلیونی یک شبه برنج با چه کیفیت و قیمتی صورت گرفته است.

البته پیش از این عباس کشاورز- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت- در این باره گفته بود ممنوعیت واردات برنج همچنان ادامه دارد و هیچ قولی از این بابت به طرف‌‌های هندی یا دیگر صادرکنندگان برنج به ایران نداده‌ایم. وی افزود: واردات انجام شده طی ماه‌های اخیر براساس ثبت سفارش‌های صورت گرفته از سال گذشته بوده است.

شاید با توجه به روند کاهشی واردات برنج در شش ماهه امسال و واردات تدریجی و کم این محصول، استدلال وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر این که مجوزی به واردات برنج ندادند و واردات انجام شده مربوط به ثبت سفارش‌های گذشته بوده است قابل قبول باشد، اما حالا که بیش از یک میلیون تن در یک ماه به کشور وارد شده است دیگر نمی‌توان پذیرفت که این واردات نیز از طریق ثبت سفارش‌های گذشته بوده باشد و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید پیگیر این مسئله باشند که چگونه و با کدام مجوز این همه برنج به کشور وارد شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما