تاریخ انتشارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
کد مطلب : ۱۴۳۳۴۹
اختصاص بیش از یک‌ساعت در اول صبح به عزاداری از سوی برخی ادارات ساری، اگر حتی موجب اعتراض مردم نشود، از نظر شرع با توجه به حق‌الناس بودن آن زمان، چه حکمی دارد؟
۰
plusresetminus
عزاداری و حق‌الناس! شرع چه می‌گوید؟/برگزاری مراسم در ساعت اداری با حضور سخنرانان وزین استانی
به گزارش خبرنگار بلاغ، عزاداری اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام فی حد ذاته دارای فضیلت‌هایی است چه رسد به ماه محرم‌الحرام و آن‌هم در دهه اول این ماه غم و ماتم و قیام؛ اما سخن این نوشتار بر زمان برگزاری آن و آنهم در برخی از ادارات ساری و فراتر از یکساعت. حال اگر صبحانه هم بدهند، مسئله‌ای نیست که محل تأمین هزینه این صبحانه‌دادن‌ها از کجاست، انشاالله که بانی دارد؛ لیکن منظور این قلم، اختصاص بیش از یکساعت اول ساعت کاری اداره به این موضوع است.

بدون تردید، ساعات اداری از حقوق مسلم مردم و در مبانی دینی ما از آن به‌عنوان حق‌الناس یاد می‌شود. در این بین بیش از یک‌ساعتی را که برخی از ادارات ساری به منتظر گذاردن مردم به عزاداری می‌پردازند، آیا وجه شرعی آن را مورد توجه قرار داده‌اند؟

قطعاً مسئولیت پاسخ‌گویی به این مسئله متوجه مسئولان این ادارات است و جای تعجب در این است که بعضاً سخنران ثابت این 10 روز، برخی از شخصیت‌های وزین مازندران هستند و حضور آنهاست که جرأت پرسش را به دیگران نمی‌دهد و به‌نوعی نیز، موجه و شرعی جلوه دادن این مراسم‌هاست.

آیا واقعاً، با وجود تقدس و مبارک بودن این عزاداری‌ها که هیچ تردیدی در آنها نیست، زمان و مکان انتخاب شده از سوی برخی مدیران دستگاه‌های استان، انتخاب مخلصانه و صادقانه و تنها برای جلب رضای خداوند است یا خرده‌شیشه‌هایی در این نوع از اقدامات هم وجود دارد؟ الله اعلم.

در هر صورت، برگزاری چنین مراسم اگر در پایان ساعت اداری باشد، دیگر جای اعتراض و طرح سوال نخواهد بود.

فتوای راه‌گشای مقام معظم رهبری در مورد عزاداری در ساعات اداری

سوال: یکی از مشکلات مراجعه‌کنندگان به برخی از ادارات و نهادها، مراسمی نظیر برگزاری زیارت عاشورا و عزاداری در ساعات اداری مانند صبح پنج‌شنبه پس از نماز ظهر ایام سوگواری و بعد از ظهر شب‌های شهادت است که موجب عدم حضور یا تاخیر کارمندان بر سر کار خود و انجام امور محوله و حتی گاهی بهانه‌ای برای ندادن کار ارباب رجوع می‎شود.

معظم له در پاسخ به استفتایی در خصوص برگزاری قرآن و تفسیر، دعای توسل و زیارت عاشورا در ساعات اداری این کار را جایز نشمرده و اعلام کرده‌اند که کارکنان در ساعات اداری باید آماده کار اداری باشند و جلسات مزبور را در غیر وقت اداری تشکیل دهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲