تاریخ انتشاريکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴
کد مطلب : ۱۳۸۰۵۶
در حالی که رسانه‌ها و مقامات آمریکایی اصرار دارند در گفت‌‌وگوی روز شنبه ظریف و کری موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه نیز مطرح شده، وزارت امور خارجه کشورمان این مسئله را تکذیب می‌کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جان‌کری وزیر خارجه آمریکا در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند و این اولین دیدار دیپلمات‌های ارشد ایران و آمریکا پس از پایان مذاکراتی است که روز ۲۳ تیر ماه امسال به توافق هسته‌ای منجر شد.پیش از این دیدار، کری به خبرنگاران حاضر در نیویورک گفت که باید برای موضوعات مهم خاورمیانه از جمله بحران در سوریه و یمن، راهی به جلو پیدا شود.
وی همچنین گفته بود که این هفته را فرصت مهمی برای اینکه هر یک از کشورها نقشی مهم در تلاش برای حل برخی از دشوارترین موضوعات خاورمیانه ایفا کنند، می‌دانم چرا که باید به صلح برسیم و راهی رو به جلو در یمن و سوریه بیابیم. فکر می‌کنم که این فرصت وجود دارد که از طریق این مباحث، به پیشرفت دست یابیم.

وزیر امور خارجه ایران هم پیش از این نشست با بیان اینکه اولویت اول گفت‌وگوهای وی روند اجرای برجام است، گفت که «امیدواریم با اجرای کامل این توافق، اجرای با حسن نیت آن، بتوانیم به برخی از بی‌اعتمادی‌ها که دهه‌هاست وجود دارد، پایان دهیم.»

هرچند محتوای این نشست هنوز منتشر نشده، اما مقامات آمریکایی گفته بودند صحبت در مورد نحوه اجرای توافق هسته‌ای اصلی‌ترین دستور کار دیدار کری و ظریف است. ناگفته نماند که جان کری هفته قبل در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی‌اش، گفته بود در دیدار با ظریف در مورد سوریه نیز صحبت خواهد کرد.

کری در مورد سوریه با ظریف صحبت خواهد کرد

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده که انتظار می‌رود که مسئله سوریه در دیدار روز شنبه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، در نیویورک، مطرح شود.

وی با بیان اینکه انجام چنین بحث‌هایی میان تهران و واشنگتن با توجه به رخدادهای اخیر در سوریه «منطقی به نظر می‌رسد»، گفت با این وجود همچنان از سوی ایران مقاومت‌هایی در این رابطه وجود دارد.

شرمن تصریح کرد که مسئله سوریه به صورت غیررسمی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای که تیر ماه امسال به پایان رسید هم مطرح شد، اما هیچ‌گاه به نحوی ساختاریافته مورد بحث قرار نگرفت.

این اظهار نظرها در صورتی بیان می شوند که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اصرار بر بی اساس بودن نقل‌وقول‌ها راجع به صحبت ظریف و کری در خصوص سوریه دارد. مرضیه افخم دربارۀ انتشار برخی اخبار از سوی منابع غربی در مورد محتوای جلسه مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا گفت که در جلسه ظریف با جان کری وزیر خارجه آمریکا بر روی موضوع هسته ای و اقداماتی که از روز توافق باید برای اجرای برجام صورت گیرد و همچنین روش‌های جلوگیری از گسترش بی اعتمادی مردم ایران نسبت به روند اجرای برجام بحث و تبادل نظر صورت گرفته است  و در این دیدار هیچ مذاکره‌ای در مورد موضوعات منطقه‌ای صورت نگرفت.

تکذیب این خبر توسط افخم  در حالی انجام می گیرد که برخی از رسانه‌های غربی از جمله خبرگزاری رویترز مدعی شد که در دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در مورد موضوعات منطقه از جمله بحران سوریه و یمن بحث و گفت‌وگو شده است .این خبرگزاری در خبری کوتاه نوشته است که جان کری در دیدار با محمدجواد ظریف،‌ همتای ایرانی خود گفت لازم است راه‌حلی برای دستیابی به صلح در سوریه و یمن به دست آید.

این اظهارات متناقض افکار عمومی جامعه را درگیر کرده چرا که هنوز معلوم نیست گفتگویی پیرامون مسائل غیرهسته‌ای و غیر از برجام همچون بحران خاورمیانه و وضعیت سوریه و یمن بین ظریف و جان کری در گرفته است یا خیر؟ تکذیب صحت این خبر از جانب مقامات مسئول کشورمان در برابر تائید گفتگوی این دو مقام مسئول از جانب امثال وندی شرمن، معاون کری و همچنین برخی از خبرگزاری های غربی فضای مبهم را به وجود آورده که دستگاه دیپلماسی پاسخ گوی آن باشد.

مقام معظم رهبری در طی چند ماه اخیر به کرات و با صراحت فرموده اند که «فقط در قضیه هسته ای آن‌هم به دلایل مشخص و اعلام شده اجازه مذاکره دادیم» ( 18 /6/94). از این‌رو دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی صرفاً قادر خواهد بود تا در حوزه اجرای برجام و مسائل هسته ای با دولت آمریکا به گفتگو بپردازد و هر نوع بحثی از جمله گفتگو با آمریکا در خصوص بحران سوریه و یمن جزء خطوط قرمز نظام محسوب می‌شود.

این روزها که راهبرد شیطانی غرب و آمریکا در بحران‌سازی در خاورمیانه از طریق ورود نیروهای تکفیری به سوریه و عراق و همچنین وارد کردن نیروهای سعودی در یمن با بن بست مواجه شده، آمریکایی ها فرصت ایجاد شده در مجمع سازمان ملل را فرصت مناسبی جهت لابی کردن با دولت ها بر سر یمن و سوریه می دانند و قصد دارند تا از طریق گفتگوهای غیر رسمی و حاشیه ای که در فضای عمومی جوامعی همچون ایران نیز ایجاد التهاب نکند استراتژی خود را به پیش ببرند.در چنین شرایطی از دیپلمات های کشور و همچنین وزیر امور خارجه انتظار می‌رود تا با هوشیاری کافی و اعلام موضع صریح و به موقع درباره رعایت خطوط قرمز نظام، توطئه دشمن را خنثی کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴