تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۱۳۵۳۲۱
رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تشریح علت سقوط جرثقیل مسجدالحرام گفت: طوفان نمی‌توانست این جرثقیل را دچار حادثه کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، سعید اوحدی با بیان اینکه در ماجرای حادثه مکه، برخی از نیروهای ستاد امداد گمشدگان و هلال احمر ایران، 2 شبانه روز نخوابیدند تا اقدامات اولیه را برای مجروحان انجام دهند، اظهار کرد: ایران تنها کشوری بود که 25 نفر از مجروحان را بعد از انجام اقدامات اولیه درمانی در بیمارستان های سعودی، به بیمارستان‌های ایران در مکه منتقل کرد و درمان‌های ثانویه را در آن بیمارستان‌ها انجام داد.

رئیس سازمان حج وزیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود، سقوط این جرثقیل عمدی بوده است ،با بیان اینکه این موضوع سهل‌انگاری بوده است، تصریح کرد: این جرثقیل بزرگترین جرثقیلی بود که نصب شده بود که مته‌های بزرگی که شنی تانک داشتند را این جرثقیل بلند می‌کرده است، به طوری که حدود 100 تن بار را بلند می‌کرده است؛ لذا این جرثقیل با طوفان نمی‌توانست دچار حادثه شود.

اوحدی ادامه داد: ماجرا از این قرار بود که ماموریت این جرثقیل به اتمام رسیده بود و در نظر داشتند که آن را جمع کنند لذا بخشی از بتن‌هایی که به عنوان پایه جرثقیل عمل می‌کرده است را برداشته بودند که با وقوع طوفان همزمان شد و این اتفاق افتاد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: این جرثقیل ابتدا روی سقف طبقه سوم افتاد که ما در آن طبقه زائری نداریم، سپس روی طبقه دوم افتاد و در نهایت بازوی جلوی آن روی ضلع شرقی مقام ابراهیم افتاد.

وی با بیان اینکه این اتفاق قطعاً عمدی نبوده ولی حتماً سهل انگاری بوده است، اضافه کرد: برای پیگیری این موضوع، کمیته حقوقی با مسئولیت سرکنسولگری ایران در جده و مسئول بازرسی سازمان حج و زیارت ایجاد کردیم و در این کمیته همه اسامی مجروحان، حادثه دیدگان، میزان مجروحیت و همه مشخصات جان باختگان وجود دارد.

اوحدی یادآور شد: ضمناً از طریق وکیلی که کنسولگری دارد، پیگیری موضوعات حقوقی هستیم؛ عربستان هم اعلام کرد که خسارت‌هایی در نظر گرفته است، همچنین همه زائران ما بیمه ایران هستند و خسارت‌هایی را به حادثه دیدگان می پردازیم.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما