تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۱۳۳۸۶۶
منتشر شدن حجم قابل توجهی ماده شیمیایی فرمالدئید در هوا رابطه مستقیمی با افزایش شمار مبتلایان به سرطان بینی و گلو دارد و در کمترین میزان خطر سلامتی می‌تواند باعث گلودرد، سرفه، خارش چشم و خونریزی از بینی شود.
۰
plusresetminus
هشدار درباره مصرف شمع‌ها و خوشبو کننده‌ها
به گزارش بلاغ، زیبا کردن محیط با نور شمع‌ها و یا خوشبو کردن فضای خانه با انواع افشانه‌ها می‌تواند خطری فوق العاده مرگبار برای سلامت افراد در پی داشته باشد.

کارشناسان هشدار می‌دهند استفاده بیش از حد از افشانه‌ها، انواع بخورها، شمع‌های معطر، انواع عودها و چوب‌های معطر می‌تواند خطری بسیار جدی برای سلامت افراد ایجاد کند.
 
 پژوهشگران انگلیسی در این تحقیق دریافته‌اند دود و عطر منتشره از این محصولات صنعتی حتی خطرناک‌تر از دود سیگار می‌تواند سبب جهش‌های سرطانی در DNA بدن افراد شود.
 
اسپری‌های شیمیایی، انواع ژل، کف‌ها و سایر مواد معطر که در خانه‌ها و اماکن عمومی بسیار محبوب هستند، دارای ترکیباتی بسیار خطرناک هستند که باعث آسیب به ریه و ایجاد تومور سرطانی و مشکلات هورمونی در افرادی که بوی آن‌ها را استنشاق کرده‌اند، می‌شوند.
 
منتشر شدن حجم قابل توجهی ماده شیمیایی فرمالدئید در هوا رابطه مستقیمی با افزایش شمار مبتلایان به سرطان بینی و گلو دارد و در کمترین میزان خطر سلامتی می‌تواند باعث گلودرد، سرفه، خارش چشم و خونریزی از بینی شود.
 
همچنین سایر محصولات شیمیایی و حتی مواد طبیعی بسیار معطر نیز می‌تواند سبب تحریک بینی و بروز آلرژی در افراد شوند. از جمله این مواد می‌توان به مراتع، جنگل‌ها، دشت گل‌ها و گیاهان دارویی، وانیل و همچنین انواع ادویه‌ها و ترشی‌ها اشاره کرد.
 
کارشناسان در یک تحقیق همسو در سال 2013 بر روی حدود 2 هزار زن که نتایج آن در مجله بین‌المللی بهداشت عمومی به چاپ رسیده است، دریافتند که به طور قابل توجهی نوزادان زنانی که در هنگام بارداری از شمع معطر و انواع اسپری‌ها و افشانه‌ها استفاده کرده‌اند، دچار عفونت و خس خس ریه و عفونت‌های تنفسی از بدو تولد شده‌اند.
 
کارشناسان هشدار می‌دهند در بسیاری از افشانه‌ها و خوشبو کننده‌های هوا یک ماده از ترکیبات آلی فرار به نام (VOCs) وجود دارد که به صورت بخار یا گاز در فضای خانه معلق می‌مانند و می‌توانند سبب افزایش خطر ابتلا به آسم در کودکان شوند.
 
ترکیب شیمیایی مشهور دیگر نفتالین است که می‌تواند سبب آسیب به بافت ریه و بروز سرطان ریه در افراد شود.
 
کارشناسان هشدار می‌دهند بوی ناشی از عطرها و افشانه‌ها نه تنها از طریق بینی و دهان بلکه حتی از طریق سلول‌های پوستی نیز جذب بدن می‌شود و می‌تواند سبب ابتلا به انواع بیماری مزمن و مرگبار شود.
 
کارشناسان به ویژه استفاده از این مواد را در اماکنی که نوزاد، زن باردار، افراد مبتلا به ناراحتی‌های تنفسی و عفونی وجود دارد، اکیداً ممنوع می‌دانند./آ
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما