تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۱۳۳۷۲۹
یک دستیار تخصصی طب سنتی گفت: سردی مزاج موجب کُندی هضم و احساس سنگینی پس از خوردن غذا است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، دستگاه گوارش از دیدگاه طب سنتی، به عنوان عضو بسیار مهمی در نظر گرفته می‌شود، در این رابطه حمیدالله افراسیابیان دستیار تخصصی طب سنتی اظهار داشت: مهم ترین ورودی و خروجی بدن در این بخش است؛ اما تأثیر مزاج بر این سیستم، بسیار در تشخیص اهمیت دارد.

به گفته وی رفتارهای گوارشی مهم شامل قدرت هضم، اشتها، یبوست و لینت مزاج و کیفیت مواد دفعی است. هر چه حرارت مزاج بیشتر باشد، قاعدتاً قدرت هضم بیشتر خواهد شد.

این دستیار تخصصی طب سنتی اضافه کرد: اصولاً پدیده هضم، با احساس سبکی ناحیه سر دل یا زیر جناغ همراه است و فرد احساس راحتی یا سبکی می‌کند. البته به شرط به آنکه غذا نیز معتدل، غلیظ و سخت الهضم نباشد.

افراسیابیان بیان کرد: سردی مزاج علاوه بر آنکه موجب کندی هضم و احساس ثقل یا سنگینی پس از خوردن غذا است، در موارد تشدید سردی و بیماری؛ فرد تا مدت‌های طولانی، حتی می‌تواند 8 ساعت پس از خوردن غذا احساس سنگینی داشته باشد.

وی افزود: از نقطه نظر گوارشی، «خشکی» با یبوست و «رطوبت با لینت یا نرمی» مدفوع بروز می‌کند. «حرارت» (در صورت افزایش) موجب خشکی می‌شود و اگر با خشکی همراه شود (چنانچه در افراد صفراوی دیده می‌شود) استعداد به یبوست را بیشتر خواهد کرد و برودت یا سردی عکس حرارت عمل می‌کند.

یک دستیار تخصصی طب سنتی خاطرنشان کرد: یبوست به عنوان «اُم الأمراض» در طب سنتی تلقی شده است. دفع طبیعی آدمی باید نیم تا یک ساعت پس از هر وعده غذایی به صورت نرم و بی مشکل صورت پذیرد و اگر هر کدام از این سه حالت نباشد، فرد یبوست دارد./آ

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴