تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۱۲۵۲۷۲
ارزش انسانی مازندرانی‌ها با آداب و رسوم انسانی و دینی خود، معروف به مردمی محجوب و متین هستند، اما طی سال‌های اخیر، بدحجابی و بی‌مهری نسبت به حجاب از سوی برخی، این اصالت مازندرانی‌ها را مورد تهدید قرار داده است.
۰
plusresetminus
ارزش انسانی مازندرانی‌ها به حجاب است یا به ...
به گزارش خبرنگار بلاغ،  استان مازندران در برنامه‌ریزی راهبردی مسئولان، محور گردشگری خود را برجسته می‌بینند و از بذل همه استعدادهای خود در این زمینه دریغ نمی‌ورزند، اما سخت نگران تاثیرپذیری فرزندان جوانش از تهاجم خرده فرهنگ‌های فسادآفرین و هلاکت زاست.

مازندران، کمی که سر به عقب بر می‌گرداند، متعهدان و افتخارآفرینانی را مشاهده می‌کند که برای رستگاری دنیا و آخرت خود و مردمانشان، اهل دانش و فضیلت و عمل صالح بوده‌اند.

ارزش‌شان نه‌تنها به سطح تحصیلات‌شان بود که چه بسا بدون تحصیلات کلاسیک و آکادمیک، از سجایای اخلاقی و فضیلت‌های اسلامی برخوردار بوده‌اند.

خصوصیات فردی و رعایت هنجارهای انسانی‌شان موجب می‌شد تا جامعه‌شان از آسیب‌های اخلاقی و انحرافات اجتماعی در امان باشد.

دین‌باوران، هنجارگرایند

حکیمه اکبری مدرس دانشگاه در این رابطه می‌گوید: بر اساس تحقیقی که در 26 کشور جهان از قاره‌های مختلف بعمل آمد، میزان بروز ناهنجاری‌های رفتاری و بزه‌های اجتماعی در میان مردمی که به مبانی دینی معتقد و ملتزم هستند، بسیار کمتر از جوامع غیر دینی است که این تفاوت در کشورهای مختلف 50 تا 90 درصد کمتر است.

وی اعتقاد به آموزه‌های دینی را در نگرش مثبت و امید به زندگی را بسیار موثر می‌داند و می‌گوید: دین، منشور زندگی هدفمند و زیبا را توصیه و تجویز می‌کند و به حیات انسان‌ها معنا و ارزش می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به دستورالعمل‌های حکیمانه و عالمانه دین، تضمین زندگی رضایتمندانه برای پیروزی اسلام را نعمت بزرگ هدایت از سوی خداوند ذکر کرد، گفت: دوری از فرمان‌های خداوند، راه رسیدن به شیطان و فلاکت را هموار می‌سازد و جای تعجب است در دنیای کنونی که ضریب تحصیلات نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته، چرا رعایت دستورات خداوند از سوی برخی جوانان کمتر شده است.

بلای بزرگ زمانه

وی در همین ارتباط، می‌افزاید: مشغولیات زندگی که وقت جوانان ما را پر کرده، آنقدر زیاد و متنوع است که به کاربران جوان خود فرصت تفکر و مطالعه و کسب آگاهی‌های لازم و ضروری را نمی‌دهد.

اکبری اضافه می‌کند: بلای بزرگ زمانه ما، بردگی نامرئی و اعلام نشده مدرن و حاکمیت تکنولوژی بر تفکر بویژه در حوزه ارتباط و شبکه‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه با خود خلوت کردن و تفکر و تعمق، که این همه در اسلام بر آن تاکید شده، از سوی تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی مورد تهدید جدی قرار گرفته است، گفت: با خود خلوت کردن و اندیشه ورزیدن موجب منطقی‌سازی تصمیمات و اقدامات زندگی می‌شود و چه بسا، لحظه‌هایی کوتاه از اندیشیدن، زندگی را متحول می‌کند و مانع نابودی و ادامه زندگی خشک حیوانی می‌شود.

حجاب، انتخابی آگاهانه برای آگاهان

اکرم عباسپور دبیر جامعه‌شناسی دبیرستان‌های سیمرغ، حجاب را انتخابی آگاهانه و تکامل‌بخش برای دختران و بانوان می‌داند و بر لزوم آگاهی بخشیدن جامعه و نوجوانان و جوانان نسبت به فواید همه جانبه حجاب تاکید دارد و می‌گوید: منشاء رفتار و اعمال انسان‌ها، آگاهی است، اگر افراد روی مسائل و موضوعات آگاهی‌های لازم را کسب کنند. به اقناع برسند، رفتار و کردار خود را بر اساس تنظیم خواهند کرد.

وی مشکل بزرگ دختران بدحجاب را ناآگاهی آنها نسبت به عظمت و عمق فلسفه حجاب دانست، خاطرنشان کرد: وقتی موضوعات بزرگی همچون بینش اعتقادی و نوع نگرش به عالم حیات و چرایی زندگی، همچنین غایت خلقت، مورد اهتمام خانواده‌ها و جامعه قرار نمی‌گیرد و برای انتقال صحیح این مفاهیم بنیادی، که زیرساخت گرایشات را در نسل جوان پی‌ریزی می‌کند، متولی خاصی ندارد، آن‌گاه اگر در جامعه شاهد بروز ناهنجاری‌های رفتاری بویژه در حوزه حجاب و عفاف شویم و ببینیم که بی‌حیایی روز بروز در جامعه در جال گسترش است، نباید تعجب کرد و تنها به قربانیان این غفلت بزرگ متمرکز شد.

زیان‌های جبران‌ناپذیر این غفلت

این دبیر جامعه‌شناسی، زیان‌های غفلت از فقدان سامانه توجه محتوایی به بحث عفاف و حجاب را غیرقابل توصیف ذکر کرد و گفت: ارزش یک انسان الهی و فرهیخته با هیچ چیز و متاعی قابل مقایسه و برابری نیست، لذا از دست رفتن یک نوجوان دختر یا پسر، که با نگاهی به سطح و کف خیابان شهرهای مازندران و کشور می‌توان به عمق بحران پی برد، باید برای مسئولان کشور و مازندران درد بی‌امانی را بوجود آورد که خواب و خوراک را از آنها بر باید و هیچ‌گاه آنها را آرام نکند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴