تاریخ انتشارجمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۱۲۳۹۹۹
زنان نقش مهمی در پویایی اقتصاد خانواده روستایی دارند
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، معرفی ظرفیت های بومی شهرستان گلوگاه یکی از اهداف برگزاری دومین جشنواره انجیر گلوگاه است، همین امر موجب شده بیش از ۲۰ غرفه که معرف پتانسیل شهرستان است در این نمایشگاه برپا شود.

نقش زنان روستایی در این غرفه‌ها به خوبی حس می‌شود به همین جهت به چند غرفه برگزار شده در این نمایشگاه رفتیم و شاهد کارهای بزرگی بودیم که توسط شیر زنان گلوگاهی انجام شده بود.

1

یکی از اعضای شرکت تعاونی زنان روستایی گلوگاه در گفت‌وگو با ما گفت: با همت و تلاش ثابت کردیم که نقش زنان روستایی در پویایی اقتصاد خانواده پر رنگ است، کشاورزی در روستای ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی رونق دارد اما متاسفانه هیچ صنعتی وجود ندارد و همین امر موجب شده بسیاری از جوانان تحصیل کرده در خانواده ما بیکار باشند اما ما زنان روستایی از ظرفیت های داخلی روستا و منطقه استفاده کردیم و با فرآوری محصولات کشاورزی و عرضه آن به بازار مصرف موجب کسب درآمد خانواده شدیم به طوری که نقش پررنگی در اقتصاد خانواده داریم.

2

این شیرزن روستایی افزود: محصولات کشاورزی در روستای ما در بازه زمانی مشخصی به تولید می‌رسد و به صورت تازه چین در سفره مردم منطقه قرار می‌گیرد با توجه به اینکه حجم محصولات تولید شده بیش‌تر از نیاز بازار مصرف است حجم بالایی از محصولات کشاورزی و میوه‌جات هدر می‌رود اما با همت و تلاش و طبق آموزه های مادران این سرزمین محصولاتی مختلفی همچون انجیر را به مربا، دوشاب، شیره و شربت و … تبدیل کردیم و این محصولات را در طول سال به مردم عرضه می‌کنیم تا با این کار از هدر رفت محصولات به سبب عدم توانایی در نگه داری جلوگیری شود.

5

به سراغ خانم هنرمندی در غرفه صنایع دستی رفتیم و این هنرمند گفت: همه محصولات تولید شده حاصل تلاش و وقت خودم است و از اینکه توانسته‌ام هنرم را به نمایش بگذارم و از این راه کسب درآمدی داشته باشم بسیار خوشحالم و از همه مردم تقاضا دارم تا کالای تولید شده مردم همان منطقه را مصرف کنند.

6

یکی دیگر از زنان سرپرست خانوار در غرفه دیگری در گفت‌وگو با ما گفت: چندین سال است استفاده از هنر بافتنی، پوشاک تولید می‌کنم و با عرضه این محصولات اقتصاد خانواده ما می‌چرخد، کار و تلاش تنها چاره زنان سرپرست خانوار است و توامندی زن روستایی را به همه ثابت کرده‌ام، هیچ وقت از تلاش، کوشش و کسب روزی حلال دست برنمی‌دارم و معتقدم روزی حلال هرچند که اندک باشد برکت فراوانی در زندگی دارد.

 4

زن سرپرست خانوار روستایی در غرفه دیگر در گفت‌وگو با ما گفت: ما با عرضه محصولات فرآوری شده همچون مربا، سرکه، ترشی، دوشاب، شیره و .. از میوه‌های باغات و محصولات کشاورزی روستای خود، توانسته ایم با استفاده از ظرفیت داخلی در تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداریم و از مسولان انتظار داریم از تشکل‌های زنان به خصوص شرکت های تعاونی روستایی زنان حمایت کنند زیرا ما می‌توانیم با استفاده از میوه‌ها و محصولات کشاورزی که به علت عدم مدیریت صحیح یا به علت اشباع شدن بازار مصرف منطقه از بین می‌روند را فرآوری کنیم و در قالب محصولات مختلف عرضه کنیم تا هم جلوی هدر رفت محصولات کشاورزی که نعمت خدادای است را بگیریم و هم توانسته باشیم گام مثبتی در تامین نیازهای مالی و اقتصاد خانواده برداشته باشیم./آ

3

منبع : گلوگاه ما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما