کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد استاندار مازندران از سهل‌انگاری در حفاظت از ميراث فرهنگی و غفلت از نقش اقتصادی آن

13 تير 1394 ساعت 8:46

استاندار مازندران كه در جلسه انجمن‌های ميراث فرهنگی استان سخن می‌گفت، حفاظت از ميراث فرهنگی را تكليف و وظيفه همگانی خواند و گفت: سهل‌انگاری در حفاظت از ميراث فرهنگی قابل پذيرش نيست.


به گزارش بلاغ، ربیع فلاح با اشاره به اینکه نباید با تغییر دولت‌ها و مدیریت‌ها یکسری از موضوعات اساسی که به تاریخ و فرهنگ بر می‌گردد، دستخوش تغییراتی شود، اظهار کرد: سند چشم انداز حفظ آثار باستانی باید مدون شود.

وی با بیان اینکه سهل انگاری‌های صورت گرفته درحوزه میراث فرهنگی هرگز برای نسل‌های آینده قابل پذیرش نیست، افزود: میراث فرهنگی گنجینه ارزشمند تاریخی و هویت هر کشوری است.

استاندار مازندران بیان کرد: مازندران از جمله استان‌هایی است که سابقه دیرینه در زمینه میراث فرهنگی و آثار باستانی دارد.

این مسئول با اعلام اینکه تنها دولت متصدی حفظ میراث و آثار باستانی نیست، تصریح کرد: دولت باید زمینه‌های حضور صحیح و درست مردم برای احیاء بافت‌های با ارزش را در دستور کار خود قرار دهد.

فلاح با اعلام اینکه سند چشم انداز و برنامه راهبردی حفظ آثار باستانی باید مدون شود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مسئول نیز باید در این زمینه تلاش‌های مستمر داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای نهادهای مردمی در حفظ مواریث فرهنگی تصریح کرد: در انجمن میراث فرهنگی باید به اقتصاد مردمی و ظرفیت نهادهای مردمی توجه بیشتری شود.

استاندار مازندران همچنین نقش رسانه‌ها را در زمینه فرهنگ سازی و معرفی میراث فرهنگی مهم خواند و ابراز امیدواری کرد 2500 اثر تاریخی و باستانی مازندران با بهره‌گیری از رسانه‌های مجازی و مكتوب باید به جامعه معرفی شود.

در این جلسه همچنین رئیس انجمن‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هدف از شکل‌گیری این انجمن‌ها را حضور مردم در حفظ میراث فرهنگی و مرمت آثار تاریخی بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی نقش اثرگذاری در حوزه اقتصاد و فرهنگ دارد، اضافه کرد: توجه مهم به میراث فرهنگی می‌تواند جایگزین اقتصاد صنعت نفت در کشور شود.

مشاور رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه در اقتصاد کلان کشور نقش میراث فرهنگی و گردشگری داخلی و خارجی مطرح شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه این صنعت جایگزینی برای صنعت نفت است، اما تاکنون اقدامات قابل قبولی برای آن صورت نگرفته است.

رئوف تاكید كرد: مردم می توانند با مشاركت خود میراث فرهنگی را مرمت و حفظ کنند و این انجمن‌ها با عنوان سفیران میراث فرهنگی می‌توانند نقش مهمی ایفاء كنند.


کد مطلب: 114914

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/114914/انتقاد-استاندار-مازندران-سهل-انگاری-حفاظت-ميراث-فرهنگی-غفلت-نقش-اقتصادی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com