تاریخ انتشاردوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۱۳۶۵۴
حتما در مهمانی‌های خانوادگی با کودکانی مواجه شده‌اید که به محض ورود، به دنبال اطلاع از پسورد اینترنت منزل صاحبخانه هستند و والدین آنها نیز حضور فرزندشان در شبکه‌های اجتماعی را با شوق و ذوق به اطلاع دیگران می‌رسانند.
۰
plusresetminus
از چه سنی به کودکان و نوجوانان اجازه ورود به شبکه‌های اجتماعی را بدهیم؟
به گزارش خبرنگار بلاغ، هرچند شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای تلفن همراه فی نفسه امکانات بی‌نظیر و فرصت‌های غیر قابل انکاری نصیب بشر امروز کرده‌اند، اما هیچگاه نباید فراموش کنیم که قرار نیست کودکان و نوجوانان در این بزرگراه‌های اطلاعاتی رها شوند.

به عبارت دیگر همانگونه که برای دریافت گواهینامه رانندگی معتقد و ملزم به رعایت شرایط سنی هستیم، در استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز باید حداقل سن برای ورود و بهره‌گیری از این محیط‌های جدید را تعریف کنیم.

شبکه‌های اجتماعی بر اساس قانون " انجمن حفاظت از کودکان آنلاین " که در همه نقاط دنیا مورد اجرا قرار می‌گیرد، موظفند پیش از ثبت نام افراد، از اینکه 13 سال آنها به اتمام رسیده باشد اطمینان حاصل کنند. به بیان دیگر شرایط سنی ورود به شبکه‌های اجتماعی، اتمام سیزده سالگی است.

حساسیت کشورها به رعایت این رده بندی سنی تا اندازه‌ای است که اخیرا دولت امریکا به دنبال ایجاد یک بانک اطلاعاتی از کودکان و نوجوانان این کشور است، تا با جمع آوری اطلاعات آنان، از ورود کاربران زیر 13 سال حتی با نام‌های مستعار و هویت‌های جعلی نیز جلوگیری کند.

اوباما با وجود اینکه ملت آمریکا را "ملت فیس بوک" نام نهاده، و تکیه بر کرسی ریاست جمهوری این کشور و دریافت کمک 500 میلیون دلاری برای تبلیغات انتخاباتی را مدیون شبکه‌های اجتماعی است، از ورود فرزند 12 ساله‌اش به شبکه اجتماعی فیس بوک جلوگیری کرده و همسر وی، میشل اوباما بهره‌گیری از این شبکه را برای فرزندش "مضر" می‌داند.

از همین رو باید والدین مراقب باشند فرزندانشان تا اتمام سیزده سالگی حق استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشند. همانطور که برای رانندگی خوردو به آموزش‌های تئوری و عملی نیاز است، بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی نیز بدون آگاهی‌های لازم – و در راس آن نصاب سنی ـ امکان پذیر نیست.

با فرزندان کنجکاو خود چه کنیم؟

در برخی موارد، والدین به درستی تشخیص می‌دهند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فرزند خردسال‌شان مفید نیست، اما وقتی با کنجکاوی بیش از حد کودک خود مواجه می‌شوند، ناچار به تسلیم شده و ناخواسته زمینه آسیب پذیری آنان را در برابر مخاطرات شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌آورند. در این موارد دو راه حل پیشنهاد می‌شود:

1- بجای اینکه به کودک یا نوجوان اجازه نصب و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در گوشی یا تبلت شخصی‌اش بدهیم، این نرم افزارها را درون ابزار هوشمند والدین نصب کنیم و در واقع به کودکان اجازه دهیم بصورت خانوادگی و در زمان حضور پدر و مادر از این محیط استفاده کنند. با این کار در خلال حضور فرزندان‌مان در این محیط، می‌توانیم مخاطرات نهفته در این فضا را به آنان یادآوری کرده و گفتگوهای خانوادگی را در این رابطه شکل دهیم.

2- استفاده از شبکه‌های اجتماعی مخصوص کودکان:

شبکه‌های اجتماعی بسیاری مخصوص کودکان وجود دارند که از قوانین " انجمن حفاظت از کودکان آنلاین " تبعیت می‌کنند و محیط‌های سالمی برای فعالیت کودکان به شمار می روند. هر چند هنوز شبکه اجتماعی ایرانی مختص کودکان و نوجوانان راه اندازی نشده، اما سایر کشورها در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند که شش نمونه از مطرح‌ترین آنها عبارتند از:

Grom Social: فضایی مخصوص کودکان برای چت، اشتراک گذاری تصویر و ویدئو؛ کمک گرفتن برای انجام تکالیف و بسیاری امکانات دیگر. والدین بطور مرتب ایمیل‌هایی از فعالیت کودکان خود در فضای مجازی دریافت می‌کنند. هزینه: رایگان؛ سن: 15 و کمتر.

Everloop: این سایت خود را با نام " بستر اجتماعی حلقه زنی" معرفی کرده است زیرا این فضا یک حلقه‌ خصوصی کودکانه به منظور ایجاد ارتباط، به اشتراک گذاری علاقه‌مندی‌ها در زمینه‌های ورزشی، موسیقی و یا لطیفه ایجاد می‌کند. فرزندان می‌توانند کسانی را به لیست دوستان خود اضافه کند و یا در مباحثی با کودکان آنلاین دیگر شرکت کنند؛ اما همیشه تحت نظر والدین خود که یک حساب کاربری نظارتی دارند؛ هستند. هزینه: رایگان، سن: نوجوان.

Fanlala: این سایت خود را با عنوان " شبکه‌ی اجتماعی کودکان معروف" معرفی می‌کند، کودکان می‌توانند در انواع بازی‌ها، مسابقات و محتویات مربوط به افراد مشهور، تلوزیون، فیلم‌ها و همینطور موسیقی شرکت داشته باشند. "فانلالا" از والدین کودکان زیر 13 سال درخواست ایجاد یک حساب کاربری برای نظارت بر فرزند خود، قبل از ایجاد حساب کاربری برای فرزندان می‌کند، سپس آنان می‌توانند به کلوپ هواداران بپیوندند و یا با دوستان خود گروه تشکیل دهند. هزینه: رایگان، سن: نوجوان.

Yoursphere: این سایت از والدین درخواست می‌کند قبل از فعال کردن حساب کاربری فرزندان خود، در قسمت پس زمینه اطلاعات را تائید کنند؛ این شبکه به کودکان اجازه می‌دهد "حوزه‌هایی" در وبلاگ شخصی خود بر طبق علاقه‌مندی‌هایی مانند ورزش، برنامه‌های تلویزیون و بازی‌های آنلاین ایجاد کنند. هزینه: رایگان، سن: 18 سال و کمتر.

Kidsworld: در بین اخبار ستاره‌ها، ستون مشاوره و بازی‌ها؛ شبکه‌ی اجتماعی قسمتی از سایت با وبلاگ‌ها، صفحات و روش‌های مناسب دیگر برای ارتباط با دوستان می‌باشد. هزینه: رایگان، سن: 9 تا 14

GaintHello: این سایت بر محوریت بازی‌های آنلاین می‌چرخد اما امکاناتی مانند صفحه‌ پروفایل، به روزرسانی تصاویر و موقعیت و غیره را نیز داراست. این سایت قبل از اینکه اطلاعات شخصی کودکان را ثبت کند از آن‌ها تائیدیه¬ والدین را می‌خواهد. به علاوه آن‌ها برای دعوت دوستانشان تنها از طریق ایمیل، گرفتن کد و دادن آن به دوستان و همینطور دوستان مشترک؛ می‌توانند اقدام کنند. هزینه: رایگان، سن: 7 تا 13.

 بر این اساس لازم است در درون کشور هم شبکه‌های متنوع داخلی مخصوص کودکان و نوجوانان ایجاد شود تا با توجه به خصوصیات و جاذبه‌های مرتبط با این رده سنی، محیطی امن برای ارتباط اجتماعی آنان در بستر فضای مجازی فراهم نماید. ایجاد شبکه اجتماعی"شاد" ویژه دانش آموزان کشورمان، مراحل انتهائی خود را طی می‌کند و بنا به اظهارات مسئولین امر، تا پایان سال جاری شاهد شروع بکار آن خواهیم بود. انشاءالله تعالی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴