تاریخ انتشارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۱۱۰۹۴۴
دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور، با اعلام خبر تلفات یک مرغ داری ناشی از کمپلکس بیماری‌های آنفلوآنزا ،نیوکاسل و برونشیت،گفت: این بیماری‌ها در صنعت مرغداری عادی تلقی شده وبا نظارت دامپزشکی از انتقال مرغ آلوده به بازارجلوگیری به عمل می‌آید.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، محمد یوسفی دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور، با اعلام این خبر، افزود :بعد از انتشار اطلاعیه دامپزشکی در خصوص آنفلوآنزای مرغی ، مرغ‌های یک مرغداری در خراسان جنوبی به طور کامل معدوم شد که دلیل مرگ و میر غیر عادی، دراین مرغ داری طوفان زدگی وانتقال بیماری ازطریق باد‌های شدید سمت پاکستان اعلام شده است.

دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور ادامه داد: نوع بیماری شناسایی شده در این مرغداری مرزی،  کمپلکسی از آنفلوآنزای ،نیوکاسل و برونشیت است.

آنفولانزا مرغی در شرق مازندران؛ غرب مازندران مصون ماند

وی با اشاره به تشکیل جلسه دامپزشکی و اعلام مناطق ابتلای به  آنفلوآنزای مرغی، اظهار داشت: آنفلوآنزای مرغی تنها در شرق استان مازندران حدفاصل  چالوس به سمت نوشهر و بیشتر در آمل و بابل روستائیان را درگیر کرده است و در شرق مازندران یعنی از چالوس به سمت تنکابن مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.

مردم نگران سلامت مرغ نباشند

یوسفی با اشاربه  اینکه وجود این بیماری‌ها در مرغداری‌ها امری عادی است تاکید کرد: نگرانی از بابت آلودگی به آنفلوآنزای مرغی وجود ندارد، زیرا سازمان دامپزشکی قبل از عرضه مرغ ذبح شده به بازار مصرف نظارت لازم را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه نباید برای مردم سوء تفاهمی درباره آلودگی مرغ ایجاد شود، بیان داشت:  مردم با خیال راحت می‌توانند این ماده پروتئینی را خریداری و مصرف کنند.

یوسفی اظهار داشت: تشکل‌های بخش مرغداری کشور آمادگی خود را برای همکاری با سازمان دامپزشگی اعلام کرده‌اند تا با رعایت بیشتر نکات بهداشتی مشکلی برای مرغداری‌های صنعتی ایجاد نشود.

انتقال مرغ زنده از مازندارن ممنوع شد

وی تصریح کرد:  برای کنترل بیشتر این بیماری، انتقال مرغ زنده (صنعتی و بومی) از مازندران به سایر استان‌ها ممنوع شده، زیرا این بیماری تنها ازطریق مرغ زنده قابل انتقال است.

یوسفی یادآور شد: کشتارگاه‌های مازندارن تا نزدیکی گیلان و گلستان بسیج شده‌اند تا مرغ‌های صنعتی را کشتار کنند و تنها مرغ ذبح شده را به سایر استان ها انتقال داده یا خود مصرفی کنند.

وی اضافه کرد: ممنوعیت انتقال مرغ زنده از مازندران تا اطلاع ثانوی و زمانی که دامپزشکی از ریشه کن شدن آنفلوآنزای مرغی مطمئن شود ادامه دارد.

در همدان و قم گزارش از آنفلوآنزای مرغی نداریم

یوسفی با رد مشاهده آنفلوآنزای مرغی در استان‌های قم و همدان، گفت: تا عصر روز پنج شنبه هیچ گونه گزارش از ابتلای به این بیماری پرندگان در استان‌های همدان و قم اعلام نشده است.
وی در پایان اظهار داشت:  در استان قم و همدان ممکن است تلفاتی وجود داشته باشد اما بر اساس مستندات موجود مربوط به آنفلوآنزای مرغی نیست.

بنا بر این گزارش درحالی که بر اساس شواهد موجود و گواه بخش خصوصی، سازمان دامپزشکی در حال مبازره با بیماری آنفلوآنزای مرغی در کشور است اما این سازمان تمایلی نیز به اطلاع رسانی لازم و به موقع به مصرف کنندگان و تولید کنندگان ندارد و تنها بر اطلاعیه روز چهارشنبه مورخ 26 خرداد مبنی بر خودداری مردم از خرید مرغ زنده بسنده کرده است.

لازم به ذکر است قبل از انتشار این خبر با ریاست سازمان دامپزشکی و چند معاونت تماس گرفته شد اما در این ارتباط پاسخی ارائه نشد./آ
 
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴