تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۱۱۰۷۵۱
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه به مدت 10 الی 15 سال است که به سمت تنش آب پیش می رویم، اضافه کرد: اگر مردم به اندازه 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند از میزان تنش کاسته می‌شود.
۰
plusresetminus
اگر مردم به اندازه 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند از میزان تنش کاسته می‌شود
به گزارش خبرنگار بلاغ، نشست خبری مدیر و معاونان شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در محل سالن اجتماعات تصفیه‌خانه شهری ساری برگزار شد.

خدمات‌رسانی به بیش از 2 میلیون مشترک  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به  نقش رسانه‌ها در اطلاع ‌رسانی و آگاه ‌سازی مردم در بحث صرفه‌ جویی، اظهار کرد:  52 شهر مازندران زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارند.

ذبیح‌‎الله ذاکری اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر یک‎میلیون و 700 هزار نفر جمعیت شهری، بخشی از روستاهای اطراف نیز با جمعیت 270 هزار نفری زیر پوشش خدمات این شرکت  قرار دارند.
 
تامین 90 درصد آب از چاه
 
وی با اشاره به اینکه 2 میلیون و 300 هزار نفر از خدمات این شرکت استفاده می کنند، افزود: آب استان از  90 درصد آب های زیر زمینی " چاه" و10 درصد آب‌های سطحی "سد" تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه در مازندران سهم آب در مازندران 9 هزار و 604 لیتر در ثانیه است، تصریح کرد: در 11 شهر اقدامات تاسیس فاضلاب در دست اجراست  که در این راستا 790 کیلومتر لوله ‌گذاری انجام شد.
 
این مسئول ظرفیت تصفیه فاضلاب را 68 هزار و 95 مترمکعب در روز عنوان و بیان کرد:  در حال حاضر خرید زمین برای تصفیه خانه یکی از چالش های شرکت آب و فاضلاب شهری استان است.

ذاکری در ادامه به تشریح عملکرد سال گذشته شرکت پرداخت و افزود: در سال گذشته 27 کیلومتر اصلاح شبکه، 77 کیلومتر توسعه شبکه و 16 کیلومتر اجرای خط انتقال انجام شد.

وی با بیان اینکه  شرکت آب و فاضلاب شهری استان بر مبنای رشد مشترکین باید منابع تامین جدید را اضافه کند، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ و سفره‌ آب‌ های زیرزمینی، حفر چاه انجام دادیم که 180 لیتر در ثانیه به منابع تامین و هم زمان مهندسی مجدد 27 حلقه چاه بود که 740 لیتر بر ظرفیت ما افزوده شد.

پرداخت قبوض با سامانه
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه پرداخت قبوض به صورت استفاده از سامانه درآمده و مشترکان می‌ توانند از طریق سامانه 1522 نسبت به پرداخت هزینه‌ها اقدام کنند، ادامه داد: راه ‌اندازی این سامانه برای صرفه‌ جویی در وقت مشترکان و همچنین کاهش مصرف کاغذ است.

این مسئول با بیان اینکه می توانیم جمعیت بالغ بر 298 هزارنفر در حوزه فاضلاب  داشته باشیم، اضافه کرد: در حال حاضر 189 هزار مشترک زیرپوشش خدمات آب و فاضلاب مازندران هستند.
 
ذاکری بیان کرد: در سال جاری نیز حفر و تجهیز 9 حلقه چاه، مهندسی مجدد 17 حلقه چاه، احداث آب شیرین‌ کن در گلوگاه برای نخستین‌بار در مازندران، اصلاح شبکه و استانداردسازی به وسعت 35 کیلومتر، توسعه شبکه 53 کیلومتر، احداث مخزن 23 هزار متر مکعب و 11 ایستگاه پمپاژ از برنامه های شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران است.
 
وی با اشاره به اینکه حذف پکیج آهن و منگنز از آب  جزو برنامه‌ ها است، تصریح کرد: این برنامه ها در حوزه آب  با 35 میلیارد تومان اعتبار انجام می ‌شود.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران اظهار کرد: 38 کیلومتر اجرای شبکه اصلی و فرعی فاضلاب، دو کیلومتر خط انتقال، خرید زمین برای تصفیه‌ خانه 103 هزار مترمربع و ... نیز از برنامه‌های بخش فاضلاب است.
 
این مسئول با بیان اینکه اعتبارات عمرانی سال گذشته 601 میلیارد و 924 میلیون ریال بود، یادآور شد: از این مقدار، 350 میلیارد و 283 میلیون ریال نزدیک به 58 درصد از اعتبارات ما در سال گذشته تخصیص یافت.

ذاکری با اشاره به اینکه در بخش آب از 277 میلیارد و 644 میلیون ریال اعتبار، 149 میلیارد و 783 میلیون ریال تخصیص یافت، اضافه کرد: در بخش فاضلاب نیز از 624 میلیارد و 280 میلیون ریال اعتبار، 200 میلیارد و 500 میلیون ریال تخصیص یافت.
 
بدهی 21 میلیاردی به پیمانکاران
 
وی با اشاره به اینکه از منابع عمرانی نزدیک به 21 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم، ابراز کرد: 60 درصد اعتبارات تخصیص یافت و یکی از مشکلات شرکت آب و فاضلاب شهری استان همین موضوع است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران به استفاده از فاینانس داخلی و خارجی برای برون‌رفت از کمبود اعتبار اشاره و اضافه کرد: درسال گذشته برای شهرهای بابل و بابلسر از این طرح استفاده کردیم و توانستیم  پروژه به تعویق افتاده 10 ساله آب و فاضلاب شهر بابل را به انجام برسانیم.
 
اجرای شبکه فاضلاب شهرهای ساری، نوشهر و چالوس
 
این مسئول بیان کرد: در سال گذشته 7 هزار و 900 متر شبکه فاضلاب با پوشش 10 هزار و 650 نفر که توانستند از ما انشعاب بگیرند، اجرا کردیم و در سال جاری نیز با اعتبارات دولتی سعی داریم این طرح  درشهرهای  ساری، نوشهر و چالوس اجرا کنیم.

ذاکری با بیان اینکه برای 5 شهر قائم‌شهر، آمل، محمودآباد، تنکابن و رامسر قصد داریم از تسهیلات بانک توسعه اسلامی استفاده کنیم، افزود: قرار است در سال جاری بالغ بر 150 میلیون یورو که بیش از 600 میلیارد تومان از تسهیلات بانک توسعه اسلامی استفاده کنیم.

درخواست از مردم برای صرفه جویی 20 درصدی

وی با بیان اینکه به مدت 10 الی 15 سال است که به سمت تنش آب پیش می رویم، اضافه کرد: اگر مردم به اندازه 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند از میزان تنش کاسته می‌شود.

درآمد 270 تومانی شرکت برای هر هزار لیتر آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی قیمت تمام شده آب را از شرکت آب و فاضلاب می گیرد، خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب نزدیک به 700 تومان برای هر هزار لیترپرداخت می کند، در حالی که درآمد شرکت ازهرهزار لیتر 270 تومان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: دولت از منابع جاری یک ریال به شرکت آب و فاضلاب شهری کمک نمی کند و در حال حاضر بالغ بر 10 میلیارد تومان پول آب بهای شرکت در دست مردم است.

ذاکری با اشاره به ارتباط شرکت آب و فاضلاب شهری و دانشگاه های مختلف، تصریح کرد: در سال گذشته 5 پروژه تحقیقاتی اجرا شد و امسال نیز 6 موضوع پروژه تحقیقات از اساتید خبره در حال انجام است.

وجود 20 درصد مجموعه فاقد انشعاب

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران نیز با بیان اینکه کیفیت آب مصرفی مردم در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: حاضریم کمبود آب داشته باشیم ولی آب آلوده به مردم ندهیم.

محمدرضا محمودی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب دارای آزمایشگاه های مجهزی برای سنجش میزان تمیزی و آلودگی آب است، بیان کرد: آزمایش های مختلف میکروبیولوژی، کلرسنجی و ... هر روز بر روی آب صورت می گیرد و اداره بهداشت نیز همکاری لازم را در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته در قسمت هدر رفت آب برنامه هایی به اجرا در آوردیم، افزود: با افزایش نیروی انسانی و تجهیزات مقداری از کمبودها را جبران کردیم.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به وجود 500 کیلیومتر شبکه آب به صورت جزیره ای در استان، افزود: در حال حاضر 20 درصد از مجموعه های مسکونی  فاقد انشعاب هستند که درصدد ساماندهی آن ها هستیم.

خرابی بیش از 70 هزار کنتور

معاون مشترکان درآمد شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: در حال حاضر 28 درصد طلب شرکت، 3 میلیارد و 200 میلیون تومان از مشترکان خانگی  و 72 درصد مابقی نیز از مشترکان غیرخانگی است که رقم 6 میلیارد و 800 میلیون تومانی است.

رضا جانباز افزود: هم زمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، پرداخت آبونمان از قبوض حذف شد و درحال حاضر بیش از 70 هزار کنتور خراب در سطح استان داریم که شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران به دلیل کمبود منابع مالی توانایی تعویض کنتورهای خراب شده را ندارد.

فرسودگی 30 درصد از شبکه آب

معاون توسعه و مدیریت شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران نیز با بیان اینکه در حدود 30 درصد شبکه آب فرسوده است، گفت: بیش از 400 میلیارد تومان اعتبار برای احیا این شبکه ها نیاز داریم.

جانعلی قنبری با اشاره به اینکه در بخش فاضلاب نیز بیش از یک میلیون نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران قرار دارند، اظهار کرد: برای پوشش فاضلاب کل استان به 8 هزار و 500 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم.

وی بیان کرد: در مازندران به‌دلیل قیمت بالای زمین، سرانه فاضلاب بالای یک‎میلیون هزینه دارد ولی در استان های دیگر قیمت زمین رایگان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴