تاریخ انتشارجمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۴۳۲۲۶۲
کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با نخست وزیر عراق و معرفی پنج لایه قدرت در نظام بین الملل، گفت: اکنون جمهوری اسلامی به توان قدرت ضربه متقابل در مواجهه با آمریکا رسیده است.
۰
plusresetminus
پنج لایه قدرت در نظام بین‌الملل و «ضربه متقابل» ایران/ چشم در چشم ابرقدرت‌ها
میثم معافی در گفت‌وگو با بلاغ، با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با نخست وزیر عراق و معرفی پنج لایه قدرت در نظام بین‌الملل، اظهار کرد: دیدارهای سطح یک دیپلماتیک رهبر معظم انقلاب با سران برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای عموماً تبدیل به آغاز سرفصل‌های جدیدی در سیاست خارجه ایران شده و همواره تأثیر جدی بر روندهای منطقه‌ای به خصوص در غرب آسیا داشته است.

وی افزود: کافیست در یک رصد تخصصی اتفاقات و روندهای سیاست خارجه ایران و منطقه بعد از دیدار‌های چند سال اخیر سران کشورهایی همچون روسیه، چین، ونزوئلا، قطر، عراق و رهبران گروه‌های مقاومت با رهبر معظم انقلاب را مورد رصد و واکاوی قرار دهیم.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اهمیت موارد مطروحه در دیدار رهبر انقلاب با نخست وزیر عراق، خاطرنشان کرد: اما پس از انتشار برخی جزییات دیدار اخیر نخست وزیر دولت عراق با رهبر معظم انقلاب، یک جمله و به تعبیر درست‌تر یک خبر، بیش از همه مورد توجه قرار گرفت که «ایران هرگز شهادت حاج قاسم را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد».

وی اضافه کرد: این سخن رهبر معظم انقلاب جمله مهمی بود که می‌توان از آن به عنوان آغاز یک سرفصل جدید دیگر در منطقه و در مواجهه با آمریکا یاد کرد.
 
* قدرت وابسته؛ از پهلوی تا لیبرال داخلی
معافی در ادامه به تشریح لایه‌های قدرت در نظام بین‌الملل پرداخت و تصریح کرد: درنظام بین‌الملل پنج لایه قدرت تعریف شده است که در ادامه به صورت ساده و قابل فهم به تبیین آن‌ها خواهیم پرداخت.

وی قدرت وابسته را اولین لایه قدرت در نظام بین‌الملل برشمرد و افزود: یکی از لایه‌های قدرت در نظام بین‌الملل وابستگی کشورهای ضعیف به کشورهای قدرتمند بوده که این هم نوعی تولید قدرت است که در دوران نظام ستمشاهی وجود داشت و امروز نیز متأسفانه جریان لیبرال داخلی درحوزه اقتصاد معتقد به تولید قدرت از جنس وابستگی به غرب و معتقدند واگن‌های اقتصاد وتوسعه ایران باید به لوکوموتیو غرب اتصال یابد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان عدم توجه به این راهبرد از سوی ملت ایران، اذعان کرد: البته این نوع نظریات طاغوتی در بین ملت ایران با درخشش جوانان و جوانه‌های علمی و تکنولوژیک ایرانی محلی از اعراب ندارد.

وی اضافه کرد: تعبیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان نخبه علمی کشور در سال ۹۶ نسبت به وابستگی سیاسی بسیار دقیق و نکته‌سنجانه بیان شده که فرمودند: وابستگی سیاسی، همین‌طور که عرض شد، چیز خطرناکی است، وابستگی سیاسی، توسری‌خوری می‌آورد، «صیلَ عَلَیه» که در مورد علم گفته شده، در مورد وابستگی سیاسی سخت‌تر از آن است؛ واقعاً «صیلَ عَلَیه» یعنی انسان، توسری‌خور می‌شود، یک ملّتی که از لحاظ سیاسی وابسته است، مجبور است توسری‌خوری را برای خودش بپذیرد، توسری‌خور خواهد شد.
 
* از قدرت دفاع ملی در دفاع مقدس تا قدرت بازدارنده امروز
معافی قدرت دفاع ملی را دومین لایه قدرت در نظام بین‌الملل خواند و تأکید کرد: قدرت دفاع ملی آن قدرتی است که کشور صرفاً می‌تواند از خود در مقابل تجاوز دشمن دفاع کند که مثال آن هشت سال دفاع مقدس بود جایی که ملت ایران با تقدیم شهدای بسیار ولی با عجین شدن با فرهنگ شهادت توانست از حریم و هویت خود دفاع کند.

وی افزود: قدرت بازدارنده سومین لایه قدرت در نظام جهانی است و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌حسین (ع) با استناد به آیه۶۰ سوره انفال فرمودند که «یک درس دائمی جلوی چشم سپاه وجود دارد و آن عبارت است از آیه کریمه‌”وَ اَعِدوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوه وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه عَدُو اللهِ وَ عَدُوکم.”

این کارشناس مسائل سیاسی قدرت بازدارنده را به معنای عدم جرأت دشمن در تجاوز به حریم، معنای “ترهبون به” را ایجاد ایمنی و قابل تعریف در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست.
وی اضافه کرد: مثال قدرت بازدارنده ایران همین اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا با حمل صرفاً یک پرچم و عبور از اقیانوس‌ها به ویژه اقیانوس اطلس که حیات خلوت آبی ایالات متحده آمریکا بود و نفتکش جمهوری اسلامی با اقتدار به مقصد رسید و کسی یا کشوری جرأت تجاوز و ایجاد خسارت را نداشت.
 
* قدرت ضربه متقابل چشم در چشم ابرقدرت‌ها
معافی در ادامه به مولفه قدرت ضربه متقابل پرداخت و تأکید کرد: قدرت ضربه متقابل یعنی اگر دشمن به هر نحوی در هر نقطه‌ای ضربه‌ای وارد کرد کشور مورد هدف، قدرت ضربه متقابل را در هر نقطه‌ای از جهان به منافع کشور متخاصم داشته باشد.

وی افزود: مانند ضربه متقابل شلیک موشک‌های متعدد به عین الاسد، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق که به تعبیر رهبر معظم انقلاب صرفا یک سیلی بود و واشنگتن پست تیتر زد “انقلاب دقت در موشک‌های بالستیک سپاه”.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: درحال حاضر الحمدلله به برکت مدافعان حرم و سردار دلها، جریان مقاومت در منطقه مانند حشدالشعبی عراق و یا جیش الوطن سوریه توان ضربه متقابل را پیدا کرده‌اند.

وی به پنجمین مولفه قدرت اشاره کرد و گفت: قدرت ضربه اول آخرین مولفه قدرت و بدین معناست که اگر نظام حس کند دشمن بنای حمله و یا تجاوز دارد قبل از هرحرکتی قدرت زدن ضربه اول یا به تعبیر عوام سیلی اول را داشته باشد که البته در این بخش جمهوری اسلامی بنابر ملاحظات شرعی به دنبال فرمول تهاجم نظامی و فرمان اول یا شلیک اول نیست هرچند قدرت آن را دارد.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما