برای درمان بیماران کرونا پلاسما اهدا کنید؛

اهدای پلاسما بهبودیافتگان، ناجی بیماران کرونایی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۳۲۱۱۰
کارشناس پلاسمای خون گفت: در ویروس کرونا هم پلاسما نقش بسیار موثری در درمان بیماران دارد و افراد بهبود یافته می توانند با اهدای پلاسما ، ناجی همنوعان خود و شکر گزار سلامتی دوباره شان باشند.
۰
plusresetminus
اهدای پلاسما بهبودیافتگان، ناجی بیماران کرونایی
به گزارش بلاغ؛ این روزها خبراینکه اهدای پلاسمای افراد بهبودیافته از بیماری کرونا می تواند تاثیر مثبتی در بهبودی بیماران کرونایی داشته باشد،  جمله مسرت بخشی بود که با همت افراد بهبود یافته موثر واقع می شود.

بیمارانی که بهبودیافته اند، آنتی بادی ها یا پادتن هایی دائمی، توسط سیستم ایمنی بدن در پلاسمای خون انها جزء مایع خون ایجاد می شود.

پلاسمای بهبودیافته در صورت تزریق به بیمار جدید ایمنی منفعلی را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتوند پادتن خود را تولید کند، تامین می کند.

اهدای پلاسما عوارض ناشی از مصرف شیرینی جات و چربی ها را کاهش می دهد و در نتیجه بدن سالم تری خواهید اشت، ضمن اینکه پس از 72 ساعت می تواند پلاسمای اهدا شده جبران شود.
مصرف غذاهای شیرین و چرب باعث افزایش چربی خون می شود در نتیجه با اهدای پلاسما می توانیم بدن را به سلامتی نزدیک کرده و عوارض ناشی از مصرف اینگونه مواد را کاهش دهیم

مجتبی فتحی پور در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به مرکز اهدای پلاسمای خون نوین دارو آمل گفت: مرکز دانش بنیان نوین دارو توسط دانشمندان جوان انستیتو پاستور کشور در جهت ساخت داروهای مشتق از پلاسمای خون برای بیماران سال ۱۳۹۶ در آمل تاسیس شد.
وی با بیان اینکه پلاسما پنجاه و پنج درصد خون انسانها را تشکیل می دهد، عنوان کرد: این پلاسما شامل نود درصد آب، هفت در صد پروتئین و مابقی آن را نمک و املاح ، قند  و ... است.

کارشناس پلاسمای خون ادامه داد: پروتئین موجود در پلاسما محل ذخیره پادتن یا آنتی بادی هاست که داوطلبین عزیز با اهدای آن نقش موثری در ساخت داروهای حیات بخش برای بیماران دارند.

وی  اهدای پلاسما را برای بهبود بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی بدن  موثر دانست و اظهار کرد: مانند مادران باردار، نوزادان، مجروحین و بیماران تحت شرایط اورژانسی که بدن آنان قادر به ساخت این پادتن ها نیست و حیات آنها بستگی به این داروها دارد.

فتحی پور مرکز نوین دارو را اولین و تنها مرکز ساخت دارو از پلاسما در کشور خواند و خاطرنشان کرد: داروی روگام برای مادران باردار و نوزادان آنان، سرم آنتی بادی هپاتیت، کزاز و هاری را از پلاسمای اهدایی داوطلبین خیرخواه این مرکز می سازد.

وی اهدای پلاسما را بدون ضرری برای اهدا کننده عنوان کرد و افزود: چرا که پلاسما با نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی پروتئنی مثل شیر و لبنیات بلافاصله در بدن قابل جبران است، هر هفته می شود اهدای پلاسما داشت و هر داوطلب می تواند سالی سی و شش بار اهدای پلاسما داشته باشد.

مدیر روابط عمومی مرکز اهدای پلاسمای خون نوین دارو آمل از فایده اهدای پلاسما برای بدن افراد بیان کرد: اهدای پلاسما موجب کاهش چربی و کلسترول خون، کاهش نمک و املاح خون ، کاهش قند خون و کاهش غلظت خون می شود.

وی ادامه داد: با اختصاص طرح سلامت برای داوطلبین، ضمن سنجش و تقویت ایمنی بدن این افراد با مشاوره  و نظارت پزشکان مجرب ما و انجام آزمایشات اختصاصی در این مرکز بصورت رایگان، سلامت این افراد بررسی و کنترل می شود.

فتحی پور به نقش موثر پلاسما در درمان بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: در ویروس کرونا هم پلاسما نقش بسیار موثری در درمان بیماران دارد و افراد بهبود یافته می توانند با اهدای پلاسما ، ناجی همنوعان خود و شکر گزار سلامتی دوباره شان باشند.

وی تصریح کرد: ما برای ساخت داروهای مورد نیاز بیماران از پلاسمای خون، به مهربانی اهدا کنندگان خیرخواه و خیراندیش چشم دوخته ایم که با شدت گرفتن شیوع کرونا تعداد داوطلبین و اهدا کنندگان دچار کاهش شده و برای ساخت این داروها نیاز شدیدی به پلاسماهای اهدایی شهروندان عزیزمان داریم.

فتحی پور به نجات بسیاری از بیماران با اهدای پلاسما تاکید کرد و یادآور شد: اهدای پلاسما کمک بزرگی به بیماران و خانواده انهاست که برای تهیه این داروها مشکلات زیادی را تحمل میکنند؛ از کمبود و نبود دارو گرفته تا گرانی آنها از مشکلات بیماران است که با اهدای پلاسما تا حدودی برطرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: داوطلبان این مرکز بیش از هزار نفر هستند که نزدیک به دویست نفر به مرحله اهدای پلاسما رسیده اند.

فتحی پور در پایان اعلام کرد: داوطلبان جهت اهدا پلاسما خون می توانند به آدرس ، آمل جنب درمانگاه بیمارستان هفده شهریور ساختمان پزشکان رسالت طبقه چهارم تشریف بیاورند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم