مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران :

برخی اصرار دارند که حجاب را نوعی محدودیت معرفی کنند

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۴۳۱۶۰۱
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به اینکه برخی اصرار دارند که حجاب را نوعی محدودیت معرفی کنند اشاره و گفت: حقیقت این است که حجاب دختران ما یک انتخاب آگاهانه است
۰
plusresetminus
برخی اصرار دارند که حجاب را نوعی محدودیت معرفی کنند
سمیه قاسمی طوسی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به نوع پوشش افراد جامعه، اظهار کرد: به وسیله پوششی که انتخاب می‌کنیم در کنار رفتاری که داریم به نوعی حد و مرز خود را به اطرافیان اعلام می کنیم با توجه سخن معروفی که می گویند، حجاب  مصونیت است، محدودیت نیست.

وی با بیان اینکه در هر جامعه ای باید به قوانین آن احترام گذاشت، عنوان کرد: حجاب یکی از این معقوله های است که باید براساس قانون مورد توجه و الزام واقع شود، براساس  دینی که معتقد هستیم، حجاب هم جزء این موارد است.

مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران آسیب قرار نگرفتن را یکی از کارکردهای حجاب دانست و اظهار کرد: اگر براساس مدلی که از کودکی تعریف شده در محیط اداری و شخصی رعایت کنیم مورد اسیب واقع نخواهیم شد.

وی ادامه داد: اگر واقع بینانه نگاه کنیم در حجاب در ظاهر محدودیت است، قطعا کسی که پوشش ازادتری دارد راحتر از فردی که محجبه است، خواهد بود، بعنوان مثال در مسابقات ورزشی خانمی که پوشش دارد در مقابل خانوم بدون حجاب برایش مشکل تر است؛ اما می خواهد بعنوان یک زن مسلمان و دارای توانمندی خود را معرفی کند، با پذیرش حجاب سعی می کند که توانمندی اش بیشتربه چشم بیاید، نه پوشش اش، در عین محدودیت ظاهری که ایجاد می کند زنان جامعه ما توانمندی و استعدادشان برجسته تر است ونشان ی دهند، کشورهای بیگانه برای بهره برداری خاص خود اینطور نشان می دهند که بهای به زن داده نمی شود، نخواهد بود.

حجاب، امنیت روانی

طوسی امنیت روانی را نتیجه عفاف و حجاب دانست و خاطرنشان کرد: نقش عفاف و حجاب خود باعث پیشرفت نمی شود، بلکه مدلی که در حجاب انتخاب خواهد شد، باعث پیشرفت می شود، سبک زندگی که در کنار حجاب و حفظ حریم هاست، به اسیب ندیدن خود و خانواده مان منجر می شود و برای خود و خانواده مان امنیت روانی ایجاد می کند، به همین دلیل است که حجاب در کنار سایر عوامل می تواند باعث پیشرفت می شود.

وی از الگوی اش در حجاب گفت: مادرم بوده است، نوع حجاب و پوششی که داشته، عفت و حیای که از مادرم دیدم، حرمت داشتن به بزرگت ها، سبک زندگی و مدلی که انتخاب کرده عامل بوده تا برایم الگوی عملی باشد.

مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران وضعیت موجود را حاصل عملکرد دستگاها و متولیان فرهنگی کشور دانست بیان کرد: به دور از انصاف است که به تنهایی عملکرد یک نهاد خاص یا قوه مجریه را محاسبه کنیم در حالی که بسیاری از عومل دیگر نیز دخیل هستند، بعنوان مثال وقتی اقتصادی متغییر است و ثبات ندارد پوشش چادر اولویت خانواده نخواهد بود و اگر وارد کننده محصولی مانند چادر باشیم باعث افزایش قیمت محصول تمام شده خواهد شد و خرید برای خانوادده سخت می‌شود.

وی ادامه داد: همه در وضعیت موجود سهم داریم، برای تاثیر گذاری حجاب قطعا باید به سوالات جوانان در این زمینه، پاسخ درستی داده شود و عقاید و تفکراتی که دارند و براساس انچه که هستند بپذیریم، تاثیر گذاری عفاف مقدم تر از حجاب است، وقتی حیا از جامعه برچیده می شود، حجاب نیز کم رنگ می شود.

طوسی خاطرنشان کرد:ساز و کار درست را باید از مدارس با دوره های خوبی که می ببیند آموزش داد ومهارت های درستی از جمله مهارت خویشتن داری باید جزء مهارت های فردی در زندگی اجتماعی افراد باشد.

وی به ضرورت نظارت اصناف و متولیان امر به بازار تاکید کرد و افزود: لباس مناسبی در بازار کمتر است، نه اینکه تولید نشود، بلکه تولید براساس خواست مشتری و اکثریت مردم جامعه تولید نمی شود و در اینجا نقش اصناف و نهادهای مربوطه در پوشش اراسته و درست برای تمام اقشار وجود داشته باشد.

طوسی خاطرنشان کرد: مهارت های فردی و خویشتن داری قبل از ورود به اجتماع باید داده شود تا در دوره اموزشی متوسطه، ورود به دانشگاه و..مهارت ها بکارگیری شوند و همچنین مهارت های استفاده در فضای مجازی باید داده شود که مجموعه این عامل باعث کمرنگ شدن حجاب می شود.

وی با بیان هفته عفاف و حجاب گفت: دختران و زنان و حتی مردان امروز جامعه باید بدانند که اقدام رضاخان و دستور کشف حجاب، در دهه دوم قرن جاری موجب اعتراضات مردمی شد و یکی از این قیام‌ها، قیام مردم مبارز مشهد بود که در نهایت پس از محاصره شدن توسط نظامیان، به صحن مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی(ع) پناه بردند اما در همان حریم به خاک و خون کشیده شدند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران ادامه داد: یاد و نام همه شهدای راه عقیده را گرامی می‌داریم و از فعالان فرهنگی و همچنین از همه فعالان حوزه عفاف و حجاب نیز توقع داریم به دختران و پسران در این زمینه آگاهی و ذهنیت ببخشند.
 
حجاب انتخاب آگاهانه

وی به اینکه برخی اصرار دارند که حجاب را نوعی محدودیت معرفی کنند اشاره و خاطرنشان کرد:  حقیقت این است که حجاب دختران ما یک انتخاب آگاهانه است و حضور و درخشش طیف گسترده‌ای از زنان و دختران در عرصه‌های علمی، مدیریتی، ورزشی و حتی کشاورزی و صنعت در همین استان حکایت از این حقیقت دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در پاسخ به این سوال که نقش حجاب و عفاف را تا چه اندازه در پیشرفت خودتان موثر می‌دانید، گفت: البته من بر این باور هستم که پیشرفتی نداشتم اما  نقش حجاب و عفاف در حفظ و صیانت از حریم خانواده بر کسی پوشیده نیست و بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های زندگی مادی و معنوی هر فردی، ریشه در محیط خانواده دارد و از آن‌جا رقم می‌خورد.

 وی همچنین با اشاره به پیکر مطهر دو شهید سعید کربلای خان‌طومان که هفته‌های گذشته در آغوش وطن آرام گرفتند گفت: توصیه و تأکید ویژه شهدا اعم از شهیدان هشت سال دفاع مقدس تا شهدای مدافع حرم بهترین خط و مشی را درخصوص حجاب و عفاف برای زنان و دختران ما تعیین کرده و از نظر من این خط و مشی باید  الگوی‌ ما باشد.

قاسمی طوسی گفت: هر چند اقشار مختلف مردم در جامعه مذهبی  ایران از پیش از انقلاب حجاب خود را حفظ می‌کردند اما در این 4 دهه نیز روش‌های مختلفی برای مقابله با رشد فرهنگ منحط غرب که از چند دهه قبل به کشور باز شد، به کار گرفته شد و من تصور می‌کنم  جریان‌سازی فرهنگی و آگاهی‌بخشی جوانان و نوجوانان باید کانون توجه فعالان این حوزه باشد و به‌ویژه از برخوردهای قهری پرهیز شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: مناسب‌ترین مسیر برای ترویج عفاف و حجاب از بطن خانه و مدرسه است و با توجه به ماهیت فرهنگی این موضوع، جنس راهکارهای ترویج حجاب نیز باید فرهنگی باشد.

وی مهمترین  مشکلات جامعه امروز در پیوند با عفاف و حجاب را به هجمه سنگین فرهنگ غرب مربوط دانست و گفت: دشمن تلاش دارد فرهنگ سخیف و سبک و سبک زندگی مادی خود را به جامعه دینی و اخلاقی ما که دارای فرهنگی عمیق و به درازای چند هزار سال است، تحمیل کند و جوانان، نوجوانان و حتی بزرگسالان ما باید در این زمینه آگاه شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰