تاریخ انتشارجمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۳۰۰۹۳
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: ارتقاء سطح فهم مردم برای «قرب الی الله» و آموزش عبودیت مهمترین محور‌های فعالیت «امام رضا(ع)» در زمان امامت ایشان بوده است، بدین ترتیب این امام بزرگوار به ترویج خدا پرستی و ظلم ستیزی در سطح اجتماعی پرداخته و مردم را در مسیری درست هدایت کردند.
۰
plusresetminus
آگاه‌سازی، مهم‌ترین محور امامت امام رضا علیه‌السلام

به گزارش بلاغ، مسعود حیدری  تلاش «امام رضا(ع)» برای ایجاد اصلاحات را امری مهم در دوره امامت ایشان دانست و گفت: ولایت «امام رضا(ع)» با هدف و منشاء آگاه سازی امت اسلامی بوده است، این راهی است که همه ائمه در پیش گرفته‌اند و هر کدام با توجه به زمان و شرایط زندگی خود به اجرا گذاشته اند.


حیدری با اشاره به روایات متعدد از نحوه اصلاح رفتار جامعه اسلامی در زمان «امام هشتم(ع)» اظهار کرد: در روایات‌ آمده است که گروهی از شیعیان برای دیدار با «امام رضا(ع)» از مدینه به طوس رفتند و هنگامی که به این شهر رسیدند برای ملاقات با «امام هشتم(ع)» درخواست دادند، اما «امام رضا(ع)» آنان را نپذیرفتند، آن‌ها طی ۷ روز این عمل را تکرار کردند که در روز هفتم مورد پذیرش قرار گرفتند. هنگامی که دلیل رفتار «امام رضا(ع)»  از آن حضرت پرسیده شد، با این جواب مواجه شدند که شما در کار خود صداقت نداشتید، صداقت یکی از اصول اولیه انسانیت و محور اصلی تقوا برای یک مسلمان است.
لطف بسیار «امام رضا(ع)» به قشر ضعیف و مظلوم جامعه/لزوم خواندن زیارت‌نامه امام هشتم(ع) در سالروز ولادت ایشان

وی با اشاره به دلایل «امام هشتم(ع)» در برخورد با شیعیان مدینه تصریح کرد: «امام رضا(ع)» خطاب به شیعیان مدینه که برای دیدار آمده بودند گفتند شما از شیعیان هستید و شیعه موظف است تا ائمه را مشایعت کند و به روش و سیره «ائمه معصومین(ع)» زندگی کند که شما چنین نکردید، شما محب هستید ولی شیعه نیستید.

وی افزود: سیره نویسان به این نکته تاکید داشته‏‏ اند که دوره امامت «امام رضا(ع)» دوره بسیار پرتنشی بوده است،  اتفاقات فراوانی در این دوره رخ داده است که از مهمترین آن‌ها سفر و هجرت اجباری «امام رضا(ع)» از مدینه به طوس بوده است، در حدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب آمده است: کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها، هیچ معبودی جز خدا نیست دژ و حصار من خدا است، پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت و من علی‌بن‌موسی‌الرّضا یکی از آن شرط‌ها هستم.

حیدری درباره سیره «امام رضا(ع)» ابراز کرد: ارتقاء سطح فهم مردم برای «قرب الی الله» و آموزش عبودیت مهمترین محور‌های فعالیت «امام رضا(ع)» در زمان امامت ایشان بوده است، بدین ترتیب این امام بزرگوار به ترویج خدا پرستی و ظلم ستیزی در سطح اجتماعی پرداخته و مردم را در مسیری درست هدایت کرده اند. «امام رضا(ع)» تلاش کردند تا در این مسیر به مردم نشان دهند که باید صداقت در ظاهر و باطن یکی باشد و حتی در بسیاری از موارد باطن از ظاهر بهتر باشد.

وی به وقایع دربار مامون در زمان ولایت عهدی «امام رضا(ع)» اشاره و بیان کرد: مناظره‌هایی که در آن زمان بین مامون و «امام رضا(ع)» برپا می شد، پیام‌های بزرگی را ارائه کرد و به نوعی جامعه را به صداقت و انسانیت همچنین قرب الله دعوت می کرد. به عبارت دیگر قرب الله و صداقت سر انجام جامعه را به سوی مدینه فاضله می‌رساند. این سیره‌ای است که با ظهور «امام عصر (عج)» به طور کامل به اجرا گذاشته خواهد شد.

تعریف صداقت در کلام «امام رضا(ع)»

این کارشناس دینی ضمن اشاره به نکات اخلاقی مهم در زندگی «امام هشتم(ع)» ابراز کرد: «امام رضا(ع)» لطف بسیاری را نسبت به مردم داشتند. تاریخ بیانگر این امر است که همواره ایشان با تمام اقشار جامعه خصوصا قشر مظلوم مهربان و خوش برخورد بودند. اکنون نیز بعد از گذشت سال‌ها هنوز سفره کرامتشان باز است و یا بسیاری از افرادی که از کشور‌های همسایه شیعه ۱۲ امامی نیستند کشور‌هایی همچون یمن و سوریه اما به زیارت این امام بزرگوار می‌آیند.

حیدری ضمن برشمردن اصول اخلاقی در جامعه اسلامی اظهار کرد: برای خوبی‌ها نباید حد و مرز قرار داد بلکه از بدی‌ها باید دوری کرد، باید از کرامت «ائمه معصومین(ع)» درس گرفت، رفتار خوب ائمه سبب شده تا تعداد کسانی که به آنان جذب می شوند روز به روز افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: برخی از شهدای دفاع مقدس منش‌های خوبی داشتند آن‌ها در طول روز بنا به ساعت رو به سوی یکی از امامان می‌کردند و سلام می‌دادند به این صورت که اگر ساعت یک بود رو به سوی نجف به «امام علی (ع)» سلام می‌کردند و اگر ساعت ۲ بود به سوی بقیع و به «امام حسن (ع)» سلام می‌کردند، از آنجا که ۱۲ امام داریم و ساعت نیز در شبانه روز به دو ۱۲ ساعت تقسیم می‌شود لذا آنان در همه شرایط به یاد ائمه بودند و به امامان عرض ارادت می‌کردند.

حیدری  به نحوه عبادت کسانی که در سالروز ولادت «امام هشتم(ع)» فرصت حضور در حرم مطهر رضوی را نداشته اند اشاره و تاکید کرد: روز ولادت «امام رضا(ع)» می‌توانیم از هر کجا که هستیم رو به سوی مشهد مقدس کنیم و به «امام هشتم(ع)» سلام دهیم و زیارت ایشان را قرائت کنیم و از امام بخواهیم تا راه مناسبی پیش پای ما بگذارد.

وی به نقش ائمه در راهنمایی مردم اشاره و اظهار کرد: در قرآن کریم نیز تاکید شده که ما به انسان فجور و تقوا را الهام می‌کنیم. واسطه فیض تقوا نیز امامان و «اهل بیت(ع)» هستند، الهامات از سوی وجود نازنین «امام رضا(ع)» به ما خواهد رسید که چه کنیم تا نجات پیدا کنیم.

لطف بسیار «امام رضا(ع)» به قشر ضعیف و مظلوم جامعه/لزوم خواندن زیارت‌نامه امام هشتم(ع) در سالروز ولادت ایشان

این کارشناس دینی ابراز کرد: در تمام زیارت نامه‌ها از ضمیر حاضر استفاده می‌شود یعنی هر جای عالم هستی که هستید به «ائمه معصومین(ع)» سلام کنید؛ چراکه شما در محضر آنان هستید و آنان پاسخ شما را خواهند داد. اگر دسترسی به کتاب دعا نبود یک سلام ساده کمک می‌کند تا بتوانیم ارادت خود را به این «امامان معصوم(ع)» ابراز کنیم. فراموش نکنیم که اگر به یاد آن‌ها باشیم ائمه نیز به یاد ما خواهند بود حتی اگر راه دور باشد می‌توانیم با یک عبارت السلام علیک یا «امام رضا(ع)»، اردات خود را به این امام بزرگوار ابراز کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: ائمه به این موضوع اشاره دارند که همه معصومین از یک نور هستند و «ائمه معصومین(ع)» آینه تمام نمای نور خداوند محسوب می‌شوند. از این رو هر جا که هستید می‌توانید به «امام رضا(ع)» سلام کنید و ایشان می‌شنوند، استناد همه این دعا‌ها و زیارت‌ها عموماً معصومین هستند که به ما آموزش داده اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما