تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۲۹۸۴۴
با وجود اینکه بسیاری از صنوف مازندران از جمله اغذیه‌فروشان، با زیان گسترده‌ای طی ایام کرونایی روبرو شده‌اند؛ اما دولت هیچ کمک و یا عکس‌العملی نسبت به این موضوع نداشته و این امر، فعالان این صنف را را دلسرد و گلایه‌مند کرده است.
۰
plusresetminus
گلایه اغذیه‌فروشان مازندران از حمایت کاغذی دولت/ «ساندویچی‌ها» در یک قدمی ورشکستگی
به گزارش بلاغ، اغذیه فروشان یکی از صنوفی هستند که از شیوع  ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند تا جایی که رئیس اتحادیه صنف اغذیه فروشان و مواد غذایی مرکز مازندران بر این باور است که بسیاری از فعالان این صنف زمین خورده‌اند و روزگار سختی را پشت سر می‌گذارند.

قربان‌علی خُرّم در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا فعالان در صنوف اغذیه فروشی  به هیچ عنوان فعالیت اقتصادی نداشته‌اند و همین امر زیان بسیاری را به این صنف وارد کرده است. 

وی افزود: نمی‌توان گفت که کرونا به فعالان این صنف صدمه زده است، بلکه باید گفت کرونا، فعالان این صنف را نیمه نابود کرده است.

تعطیلی 3 ماهه و حالا کسادی بازار از ترس جان!

رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان مرکز مازندران خاطرنشان کرد: نزدیک به 3 ماه واحدهای صنفی اغذیه فروشی در مازندران به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعلام شده از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا، تعطیل بود و طی این مدت، فعالان این صنف، متحمل زیان‌های فراوانی شده‌اند.

خُرّم ادامه داد: هر چند از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، اجازه از سرگیری فعالیت صنفی به اغذیه فروشان  داده شد، اما عدم استقبال و اقبال عمومی مردم از فعالیت این صنف موجب شده تا بسیاری از کسبه همچنان متحمل زیان شوند.

وی عنوان کرد: طی نزدیک به یک ماه و نیمی که واحدهای خود را باز کرده‌ایم، فروش روزانه ما بسیار پایین است و هر روز در حال زیان هستیم.

رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان مرکز مازندران با بیان اینکه نزدیک به 250 واحد صنفی اغذیه‌فروشی، فست فود و پیتزا فروشی در ساری مشغول فعالیت هستند؛ گفت: نزدیک به 70 درصد این واحدها استیجاری هستند و هزینه بالای اجاره‌بها، آب، برق، گاز، بیمه، دستمزد و سایر هزینه‌های جاری، کمر فعالان این صنف را شکسته است.

خُرّم تصریح کرد: اغذیه فروشی‌ها تلاش می‌کنند تا تمامی پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کنند، اما از آن‌جایی که شیوع ویروس کرونا مردم را به شدت به تکاپوی حفظ جان انداخته است امکان بازگشت کامل فعالان این صنف به چرخه اقتصادی در شرایط فعلی، بسیار پایین است.

تمامی برنامه‌های حمایتی دولت روی کاغذ بوده است

وی تاکید کرد: متاسفانه دولت تا کنون در زمینه حمایت از فعالان صنفی و جبران بخشی از ضرر و زیان اصناف تلاشی نکرده است و تمامی برنامه‌های حمایتی تنها روی کاغذ باقی مانده است.

رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان مرکز مازندران اضافه کرد: تقاضای ما از مسئولان این است که به هر طریق ممکن نسبت به حمایت از صنوف آسیب دیده، اقدام کنند و ما شدیداً نیاز به کمک و حمایت مسئولان داریم.

خُرّم متذکر شد: حداقلی‌ترین کمکی که مسئولان می‌توانند در شرایط فعلی به صنوف آسیب دیده کنند، اعطای وام کم بهره به فعالان صنفی است تا بخشی از زیان هنگفت خود را جبران کنند.

وی اعلام کرد: در شرایط فعلی و با افزایش قیمت مواد اولیه نظیر میوه، صیفی‌جات و سایر اقلام پر مصرف و مورد نیاز تهیه انواع اغذیه، تمام سعی را بر عدم تغییر نرخ‌ها گذاشتیم اما آن‌قدر تحت فشار این گرانی‌ها قرار گرفتیم که مجبور شدیم هر ساندویچ سنتی را بین 1000 تا 2000 تومان بالا ببریم و مابقی اغذیه‌ها در این صنف را بر عهده واحدهای صنفی گذاشتیم.

رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان مرکز مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این باره که آیا این تصمیم، منتج به هرج و مرج و چند نرخی شدن قیمت‌ها نمی‌شود؛ اذعان کرد: هر واحد صنفی بسته به درجه بندی فعالیت خود و با توجه به سطح ارائه خدمات و آنالیز قیمتی حال حاضر، اقدام به تغییر قیمت می‌کند و در این شرایط، فعالیت رقابتی خواهد شد و هر کسی که اقدام به تهیه و عرضه اغذیه با کیفیت و با قیمت مناسب‌تری کند، مشتری را به سمت خود جلب می‌کند.

به حمایت دولت نیازمندیم

خُرّم با بیان اینکه با تداوم این وضعیت، بسیاری از واحدهای صنفی در مرز ورشکستگی قرار می‌گیرند؛ یادآور شد: امیدواریم صدای ما به گوش مسئولان بالا دستی برسد و ما اعلام می‌کنیم که ما در حال حاضر، با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و به حمایت آنان برای برون رفت از وضعیت موجود، نیازمندیم.

گفتنی است کاهش شدید فروش در ایام شیوع کرونا و پس تعطیلی چند ماهه صنوف، باعث شد صنف اغذیه‌فروشان با مشکلاتی عدیده‌ای روبرو شود، به همین دلیل انتظار فعالین این صنف حمایت‌های دولتی بود ولی این امر، تاکنون رنگ تحقق به خود نگرفته است.

با وجود اینکه بسیاری از اصناف همچون اغذیه‌فروشان با زیان گسترده‌ای طی ایام کرونایی روبرو شده‌اند؛ اما دولت هیچ کمک و یا عکس‌العملی نسبت به این موضوع نداشته و این امر، فعالان اصناف مختلف را دلسرد کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲