مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران اعلام کرد

کوچ 20 هزار کلنی زنبور عسل به دشت لار

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۲۷۲۵۴
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران کوچ 20 هزار کلنی زنبور عسل به دشت لار خبر داد.
۰
plusresetminus
کوچ 20 هزار کلنی زنبور عسل به دشت لار
سید محیی الدین میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زنبورداران در این فصل کوچ است، گفت: چند سالی است که در منطقه دشت لار زنبورداران مازندران در این منطقه استقرار پیدا می کنند، بخشی از دشت لار از نظر تقسیمات کشوری جزء مازندران است، اما مدیریت منابع و محیط زیست تهران باید چه برای دام و زنبورداران مجوز بدهند.

وی با بیان اینکه 15 تا 20 هزار کلنی به دشت لار کوچ می کنند ادامه داد: با اعتراض زنبورداران آملی، با مداخله جهادکشاورزی پیگیری های لازم انجام شد تا طی مراحل قانونی کارهای زیربنایی انجام شود و مجوزات لازم در اختیار مازندران قرار بگیرد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران تصریح کرد:1 تا 20 هزار ، کوچ تابع تبصره 14 نظام دامپروری است، که در این دستورالعمل خلاء های قانونی وجود دارد که برخی ها از این خلاء ها استفاده می کنند و این مشکل در کل وجود دارد.

وی زنبورداران مازندران را 620 هزار کلنی خواند و اظهار کرد: حدود 7 هزار زنبوردار در استان وجود دارد و متوسط هر زنبورستان 100 کلنی می رسد، که از نظر تعداد مقام چهارم و از نظر تنوع تولید عسل، مقام اول را در کشور را به خود اختصاص داده است.

میرمحمدی از تولید 6 هزار تن عسل در سال گذشته خبر داد و خاظرنشان کرد: متوسط تولید عسل در مازندران 10 کیلو است و از نظر تولید مقام پنجم در کشور را داریم.

وی با تاکید اینکه مازندران پتانسیل بالای در زنبورداری دارد، بیان کرد: اگر تعداد کلونی ها به یک میلیون برسد، بخش عظمی از جوانان جویای کار می توانند صاحب شغل شوند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران ادامه داد: بیشتر تولیدات عسل بخاطر محبوبیتی که دارند صادرات بین استانی می شوند و شهرستان های بابل، سوادکوه، ساری و آمل چهار شهرستان اول در تولید عسل استان هستند.

سید حسین اسلامی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل نیز در این باره گفت: 52هزار و500 کلنی زنبور عسل در آمل مشغول فعالیت هستند و 820 نفر زنبور دار در آمل فعالیت می کنند.

وی از آغاز کوچ بهاره 30هزار کندوی زنبور عسل در این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به مساعد شدن شرایط آب و هوایی در منطقه شمال، کوچ بهاره زنبورداران مهاجر از استان های همجواروسایر شهرهای استان به شهرستان آمل شروع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل تصریح کرد: بر اساس پیش بینی کارشناس امور دام و طیور این مدیریت در سال جاری بیش از 180 نفر از زنبورداران سایر شهرستانها و استانهای مجاور به مناطق ییلاقی تا حدود 30هزار کندوی زنبور عسل به این شهرستان مهاجرت می‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴