در گفت‌وگو با کارشناس مسائل سیاسی عنوان شد

امریکا در سراشیبی افول

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۲۷۱۵۸
امریکا امروزه با بحران‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، از بحران‌های اقتصادی گرفته تا بحران‌های فرهنگی و اجتماعی، بحران‌هایی که بسیاری از استراتژیست‌ها و سیاستمداران آمریکایی نیز این روزها از آن سخن می‌گویند.
۰
plusresetminus
امریکا در سراشیبی افول
به گزارش بلاغ، چندین هفته از ناآرامی‌ها در سراسر ایالات متحده امریکا به‌خاطر قتل مرد 46 ساله سیاهپوست به دست پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا می‌گذرد و هر روز بر شدت ناآرامی‌ها افزوده می‌شود.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هم تا این لحظه هیچ اقدام مثبتی برای بازگرداندن معترضان به خانه‌هایشان نکرده و هیچ‌کس نمی‌داند سرنوشت امریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر چگونه رقم می‌خورد.
 
محمد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد:تظاهرات اخیر در ایالات متحده امریکا را می‌توان گسترده‌ترین جنبش اعتراضی 50 سال گذشته امریکا دانست، جنبشی که از نظر گستردگی پس از جنبش مارتین لوترکینگ در این کشور سابقه نداشته و حتی به نوعی از جنبش وال استریت هم وسیع‌تر بوده است.
 
وی با بیان اینکه این تظاهرات از جنبه‌های مختلف با اعتراض‎های گذشته متفاوت است، افزود: مورد نخست اینکه، خشم مردم در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر است، دوم آنکه فقط سیاهپوستان نیستند که به خیابان‌ها آمده‌اند؛ سفید پوست‌ها، اقلیت‌ها، نسل دوم مسلمانان، رنگین پوست‌های دیگر، منتقدان سیاست‌های جنگ طلبانه و... هم در جمع معترضان دیده می‌شوند. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این ترکیب جمعیتی هم به‌دلیل عملکرد ترامپ در کاخ سفید است که از 2017 تاکنون مدام درصدد ایجاد شکاف در جامعه ایالات متحده بود و هر بار یکی از اقشار جامعه را هدف قرار می‌داد. 
 
رضایی افزود: مورد سوم اینکه، دغدغه معترضان تنها دغدغه تبعیض نژادی نیست بلکه آنها خواستار حل شدن مشکلات ساختاری در جامعه امریکا از جمله معضل خشونت نیروی پلیس و تبعیض طبقاتی هستند، بسیاری از سفیدپوست‌هایی که در تظاهرات شرکت می‌کنند خواستار برچیده شدن تبعیض طبقاتی هستند.
 
وی با بیان اینکه پایان نژادپرستی یکی از مطالبات معترضان است اما اصلی‌ترین مطالبه نیست، خاطرنشان کرد:معترضان خواستار برطرف شدن مشکلات ساختاری در امریکا هستند؛اتفاقی که در آینده نزدیک رخ نمی‌دهد و امریکا که در گذشته در سرکوب جنبش‌های اجتماعی موفق بوده، ممکن است این بار هم این جنبش را با موفقیت سرکوب کند اما در نهایت این خشم عمومی مانند آتش زیر خاکستر در ایالات متحده باقی می‌ماند و به مرور زمان منجر به تغییر امریکا می‌شود. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ناتوانی امریکا در بحث کرونا تاکید کرد: ویروس کرونا نیز نشان داد آمریکا صرفاً یک ببر کاغذی است، با پیدایش یک همه‌گیری جهانی که مستلزم رهبری قوی و هوشمندانه بود، نقاط ضعف آمریکا تمام و کمال نمایان شدند. 
 
رضایی به تفاوت عمل و گفتار مقامات امریکایی اشاره و تصریح کرد: امریکایی‌ها از حقوق بشر حرف می‌زنند اما عملکرد حقوق بشری بسیار پرنفاقی دارند به این معنا که خودشان دست به آدم‌کشی می‌زنند اما در مقابل دیگر کشورها ژست حمایت از حقوق بشر می‌گیرند.
 
وی افزود: بواقع بحث حقوق بشر در امریکا بیشتر یک بحث ابزاری است برای لاپوشانی نقض‌های آشکار حقوق بشر که در این کشور رخ می‌دهد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ در سال 2016 با قطبی‌سازی جامعه امریکا به پیروزی رسید، اکنون نیز در آستانه انتخابات می‌کوشد تا جایی که می‌تواند جامعه امریکا را قطبی کند و این کار شاید به نفع شخص ترامپ باشد اما به هیچ وجه به نفع کشور ایالات متحده نیست و افول امریکا را تسریع می‌کند.
 
به گزارش بلاغ، امریکا امروزه با بحران‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، از بحران‌های اقتصادی گرفته تا بحران‌های فرهنگی و اجتماعی، بحران‌هایی که بسیاری از استراتژیست‌ها و سیاستمداران آمریکایی نیز این روزها از آن سخن می‌گویند و کشوری که خودش را قدرت بلامنازع دنیا معرفی می‌کرد اکنون رو به افول است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲