تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۴۲۶۹۰۴
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ما تامین نهاده‌ها است که مرغدار مجبور است کسری نیازمندی‌های خود را به هر طریقی در بازار آزاد تامین کند، گفت: امروز هزینه تمام شده ما با مرغی که داریم می‌فروشیم به هیچ وجه قابل همخوانی و نزدیکی نیست.
۱
plusresetminus
مرغداران در به در تامین نهاده‌ها در بازار آزاد/ناهمخوانی قیمت تمام‌شده با فروش زیان برای مرغداران است
عطاالله حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص مشکلات عدیده حال حاضر مرغداران در استان مازندران اظهار کرد: ما کماکان مشکلات گذشته خود را داریم و مرغداران در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیده‌ای هستند.

وی افزود: ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام بر اساس سهمیه استان‌هایی که اعلام می‌کند تا میزان سهمیه را بین مرغداران بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی توزیع کند، میزان سهمیه‌ای که به اتحادیه‌ها اعلام می‌کند و ما نیز بر اساس سهمیه تولید هر شهرستان و با ثبت سامانه از سوی مرغداران بر اساس میزان جوجه ریزی که دارند، به آن‌ها تخصیص می‌دهیم.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران خاطرنشان کرد: بر این اساس، این نهاده‌ها را توزیع می‌کنیم اما میزان سهمیه‌ای که دارند اعلام می‌کنند هر چند طی مدت اخیر تا اندازه‌ای اوضاع تخصیص و توزیع آن بهتر شده است اما کماکان مشکلات عمده ما در این بخش وجود دارد.

قیمت‌های سرسام‌آور در بازار آزاد تا خرید از سر ناچاری!

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلات ما مشکلات تامین نهاده‌ها است که مرغدار مجبور است کسری نیازمندی‌های خود را به هر طریقی در بازار آزاد تامین کند.

حسن‌زاده بیان کرد: ولی متاسفانه همچنان در بحث نهاده‌ها مشکل داریم و در جلسات هم تاکید ما بر حل این قضیه است، بر روی بحث امنیت تغذیه طیور است که با توجه جوجه‌ریزی‌هایی که انجام شده است نیازمند به آن هستیم که هر چه سریع‌تر بحث تامین علوفه را مسئولان شفاف به ما اعلام کنند و در مسیر حل آن، گام‌های جدی‌تری بردارند.

وی عنوان کرد: انتظار ما آن است که نظارت‌ها بر روی نرخ علوفه‌هایی که در بازار آزاد از طریق کانال‌های وارد کننده در حال توزیع است، بیشتر و جدی‌تر شود و به صورت متمرکز کلیه توزیع از کانال پشتیبانی امور دام و همگام با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی انجام گیرد تا بتوانیم حداکثر ظرفیت این بخش را به دست مصرف کننده واقعی برسانیم.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران در خصوص قیمت انواع نهاده‌های پر مصرف، اعلام کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو سویا در بازار آزاد مازندران به 5 هزار و 500 تومان الی 6 هزار تومان نیز رسیده است و مرغدار مجبور به خرید آن است.

این مسئول افزود: قیمت هر کیلو ذرت نیز در بازار آزاد تا دو هزار و 500 تومان خرید و فروش شده است و مجبور چاره‌ای جز پرداخت این قیمت ندارد

حسن‌زاده مطرح کرد: البته اقلامی که از سوی اتحادیه‌ها و تشکل‌ها دارد توزیع می‌شود قیمت مصوبه دولتی است و اختلاف قیمت محسوسی با بازار آزاد دارد.

وی با اشاره به حداقل دو برابر شدن نرخ علوفه‌ها طی امسال در قیاس با سال گذشته، متذکر شد: قیمت دولتی ذرت حدود یک هزار و 700 تومان اما قیمت بازار آزاد آن حدود دو هزار و 500 تومان است، این اختلاف قیمت در خصوص سویا نیز وجود دارد.

حمل‌ونقل قوز بالای قوز مشکلات مرغداران

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران تصریح کرد: مشکلات حمل و نقل نیز یکی از مشکلات گریبان‌گیر این صنعت است و اکنون حمل از بندر به ازای هر کیلو 400 تومان از مرغدار برای جابه جایی است و مرغدار هم که مجبور است و متاسفانه این مشکلات وجود دارد.

این مسئول اضافه کرد: در استان مازندران نزدیک به دو هزار و 400 واحد مرغ گوشتی داریم که حدود دو هزار واحد دارای پروانه قانونی فعالیت و مابقی فاقد پروانه بهره‌برداری هستند.

حسن‌زاده با بیان اینکه در شرایط کنونی یکی از مشکلات مرغداران عدم همخوانی هزینه تمام شده مرغ برای مرغداران با قیمت خرید مرغ از فعالان این صنعت است؛ اذعان کرد: به دلیل اینکه مرغدار در حال حاضر مجبور است تا بیشتر نهاده‌های مورد نیازش را از بازار آزاد تامین کند و با کمبود نهاده‌های دولتی مواجه هستیم و هزینه‌ها با درآمد برای مرغدار، همخوانی ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر سایر هزینه‌هایی مانند حمل‌ونقل، درمان، واکسن، دارو و ویتامین‌ها به کلی افزایش یافته است و در کنار هزینه‌های تامین علوفه، قیمت تمام شده را برای مرغدار تا حد زیادی افزایش داده است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران تاکید کرد: امروز هزینه تمام شده ما با مرغی که داریم می‌فروشیم به هیچ وجه قابل همخوانی و نزدیکی نیست و مرغداران در حال زیان و ضرر فراوانی هستند.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر یک نرخ تمام شده بر اساس قیمت نهاده‌های دولتی است و نرخ دیگر بر اساس بازار آزاد، ما می‌گوییم در شرایط کنونی، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ برای یک مرغدار حداقل 10 هزار تومان است و با توجه به قیمت خرید 8 هزار تومانی، مسلما مرغدار در حال زیان 2 هزار تومانی در هر کیلو مرغ تولیدی است.

حسن‌زاده گفت: مرغداران علیرغم اینکه دارند ضرر می‌کنند اما دارند تولید را حفظ می‌کنند ولی متاسفانه مشکلات همچنان پا بر جا است و عزمی برای حل مشکلات وجود ندارد.

تامین نهاده‌های دولتی آب سردی روی مشکلات مرغداران

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین نگرانی ما روی تامین تغذیه طیور و تامین نهاده‌ها است و اگر نهاده‌های دولتی وجود نداشته باشد، مرغدار مجبور است که به سمت بازار آزاد روی آورد و با افزایش هزینه‌ها و در نتیجه زیان رو‌به‌رو شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران اظهار کرد: یکی از مشکلات عدیده ما هزینه حمل‌ونقل است و امروز یک مرغداری 20 هزار تایی حداقل باید 40 میلیون تومان پول نقد داشته باشد تا از پس هزینه حمل و نقل برآید.

این مسئول افزود: با همه این مشکلات اگر ما نهاده‌های دولتی داشته باشیم مرغدار دلخوش است و می‌گوییم هزینه حمل و نقل و جاری، قابل تحمل است و از دغدغه مرغداران کم می‌شود.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در قیمت‌گذاری متاسفانه عرضه و تقاضا لحاظ نمی‌شود و شما می‌بینید که یک شبه کیلویی 400 تومان مرغ ارزان شد و متاسفانه هیچ انصافی لحاظ نمی‌شود که امروز قیمت تمام شده مرغ برای یک مرغدار چه میزان است و آیا قیمت پیشنهادی با هزینه و قیمت تمام شده تناسبی دارد یا خیر.

وی در پاسخ به چرایی تکرار همه ساله این مشکلات در مازندران، اعلام کرد:  نزدیک به 90 درصد تغذیه طیور ما وارداتی است و وابستگی ارزی دارد و میزان تولید ذرت در درون کشور نیز طی سالیان اخیر روند نزولی داشته است.

وارداتی بودن 90 درصدی نهاده‌ها عامل اصلی نوسانات همه ساله در امنیت تغذیه طیور

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران ادامه دارد: یک مسئله دیگر آن است که وقتی خرید نهاده از دنیا انجام می‌دهیم تا بخواهد به کشور برسد، چندین ماه طول خواهد کشید و لذا باید در درون کشور برای 3 تا 6 ماه ذخیره‌سازی انجام شود تا با کمبود نهاده و نوسانات قیمتی مواجه نشویم.

این مسئول متذکر شد: از سوی دیگر بازار ما یک بازار سنتی وابسته به دلالی و واسطه‌گری است و پیشنهاد ما این است که دولت، خودش به طور مستقیم به این قضیه ورود کند و با کم شدن، حلقات دلالی، از شرایط این چنینی ممانعت کند.

حسن‌زاده عنوان کرد: متاسفانه از سوی دیگر، دلالان هم به هر طریقی سنگ اندازی می‌کنند و با هر ابزاری سعی در ناتوان نشان دادن اتحادیه‌ها و تشکل‌ها برای رسیدن به منافع خود هستند.

وی در پاسخ به میزان بروزرسانی و  تجهیز و نوسازی مرغدرای‌ها در استان، بیان کرد: در حال حاضر حداقل 30 درصد از مرغداری‌های ما بروز هستند، در مجموع حدود 40 درصد دیگر قابل قبول هستند و 30 درصد باقیمانده شاید از نظر تجهیزات، دچار چالش هستند که بر روی هزینه تمام شده نیز تاثیرگذار است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه حدود 30 درصد از مرغداری‌های استان دارای توان صادراتی هستند، گفت: متاسفانه مشکلات تولید در سال گذشته مانع از نمایش مطلوب توان صادراتی استان شد و طبیعی است که وقتی تولید پایین بیاید، تمام توان صرف تامین نیاز داخلی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه برای انجام صادرات باید زمینه برای توسعه پایدار را فراهم کنیم، تاکید کرد: نمی‌شود با این اوضاع صادرات را جلو برد و باید به ریز هزینه‌ها و قیمت تمام شده و همچنین نیاز بازار را مورد رصد و کنترل قرار داد و باید برای این منظور، بازار هدف تعیین شود.

حسن‌زاده در پایان گفت: ما واقفیم به این موضوع که هم تامین علوفه کار سهل و آسانی نیست و در کنار این موضوع بدنبال آن هستیم تا دولتمردان ما بدانند که ما در این شرایط باید به داد مرغداران برسند تا امنیت غذایی مردم، حفظ بماند و دولت باید نسبت به تخصیص ارز مناسب برای تامین نهاده‌ها، اقدام جدی و تازه‌ای در پیش گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴