تاریخ انتشاريکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۴۲۴۵۳۲
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه گفت: مطالعات پژوهشی غار اسپهبد خورشید آغاز می‌شود و در تلاش هستیم با احداث پایگاه پژوهشی مطالعات کارشناسی و دقیقی انجام شود.
۰
plusresetminus
احداث پایگاه پژوهشی برای مطالعات کارشناسی غار اسپهبد خورشید
محمد حمزه‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به نام‌گذاری هفته میراث فرهنگی و موزه از ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد اظهار کرد: ۴۸ اثر ثبتی سوادکوه در فهرست آثار ملی ثبت شد و۳۵۳ اثر نیز جز آثار حفاظتی محسوب می‌شوند که با نظارت همکاران یگان حفاظت  تحت بازدید و پایش قرار می‌گیرند.
 
وی خاطرنشان کرد:از ابتدای سال جاری یگان حفاظت۳۲ نفر را دستگیر، 9باند را متلاشی،۱۰ دستگاه فلز یاب و ادوات حفاری را از حفاران غیرمجاز با همکاری عوامل نیروی انتظامی کشف و ضبط کردند.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه پیشگیری از وقوع جرم را مهم ترین مسئله در بحث حفاظت عنوان کرد و افزود:همکاران یگان حفاظت ضمن بازدیدهای مکرر از آثار حفاظتی، همکاری مستمری با معتمدین  واهالی روستاها در سطح شهرستان دارند تا اطلاعات موثق را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت و در صورت نیاز به محل اعزام شوند.
 
این مسئول با اشاره به اینکه پرونده چند اثر ثبتی نظیر برج قلعه گردن در ورسک، تلم سنگ، ثبت 5 تپه در دستور کار ثبت ملی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: سال گذشته پروسه اداری ثبت اثر طبیعی چشمه آب معدنی شوراب و مراسم آیینی دخترپاک انجام شد و در حال حاضر منتظر شماره ثبت این آثار هستیم.
 
حمزه‌نژاد با بیان اینکه در سال جاری ثبت درخت کهنسال در روستای شورمست و جمشیدآباد در دستور کار قرار داد، افزود:پژوهش در خصوص هویت، مراسمات و مناسک که شناسنامه یک ملت محسوب می‌شوند در سوادکوه آغاز شد.
 
وی به مرمت و احیای پل شاه عباسی شهر پل‌سفید اشاره و اظهار کرد: سال گذشته ضلع جنوبی پل بندکشی و دوخت و دوز شده است، که با مساعد و پیگیری فرماندار شهرستان جهت ادامه مرمت در ضلع شمالی، سنگ‌فرش کف اعتبار مورد نیاز تخصیص یافته و در روزهای آتی ادامه روند عملیات بازسازی آغاز می‌شود.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه در پایان یکی از دغدغه‌های مهم باستان‌شناسان و مردم منطقه را وضعیت غار اسپهبد خورشید برشمرد و گفت: با توافق فرماندار با مدیریت برنامه و بودجه استان مطالعات  پژوهشی غار اسپهبد خورشید آغاز می‌شود و در تلاش هستیم با احداث پایگاه پژوهشی مطالعات کارشناسی و دقیقی انجام شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴