در گفت‌وگوی بلاغ با رزمنده مازندرانی عملیات بیت‌المقدس عنوان شد

حماسه فتح خرمشهر الگویی راهگشا برای جبهه مقاومت و آزادسازی قدس شریف

تاریخ انتشارجمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۲۴۱۸۱
فرمانده سابق لشکر عملیاتی 25 کربلای مازندران با بیان اینکه مقاومت در خرمشهر در آن روزهای نخستین جنگ، مبنا و الگویی می‌شود برای دفاع مقدس؛ گفت: امروز فرهنگ عاشورایی مقاومت، الگویی راهگشا برای تمامی مردمان آزاده دنیا و به ویژه آزادسازی قدس شریف است.
۱
plusresetminus
حماسه فتح خرمشهر الگویی راهگشا برای جبهه مقاومت و آزادسازی قدس شریف
به گزارش بلاغ، سوم خردادماه سال 61 مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است.

مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. سوم خرداد و فتح خرمشهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه ملت ایران است.

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد سال 1361 بعنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) لقب گرفت.

در واقع فتح خرمشهر، دفاع مقدس را وارد مرحله نوينی کرد و برای اولين بار از شروع جنگ تحميلی ايران در موضع قدرت قرار گرفت.

تقارن سالروز آزادسازی خرمشهر و روز جهانی قدس در سال جاری، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی را با یکی از رزمندگان نام آشنای دفاع مقدس در عملیات بیت‌المقدس در بررسی زوایای این فتح پر غرور و بررسی درس‌های آن در فرهنگ مقاومت امروز در آزادسازی قدس شریف انجام دهیم.

سردار حمیدرضا رستمیان در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص عملیات بیت المقدس سال 61 و آزادسازی خرمشهر می‌گوید: استراتژی دشمن در فتح خرمشهر بدین نحو بود که ظرف یک نیمروز، خرمشهر را بگیرد، 3 روز خوزستان را تصرف کند و نهایتا ظرف یک هفته، جشن پیروزی‌اش را در تهران بگیرد.

وی افزود: در آن زمان، از محورهای مختلفی به مرزهای کشور حمله شد و اولین هدف دشمن شهرهای خرمشهر و آبادان بود که با ایستادگی، مقاومت، با جان‌فشانی و رشادت طلبی مدافعان خرمشهر در آن مقطع ابتدای جنگ، تمام فرضیه و سناریوی دشمن از هم پاشیده شد.

فرمانده سابق لشکر عملیاتی 25 کربلای مازندران خاطرنشان کرد: مقاومت و ایستادگی در خرمشهر 33 شبانه روز به طول انجامید و پس از این مدت، بخشی از خرمشهر در قسمت شمالی که محدوده رود کارون بود تحت اشغال دشمن قرار می‌گیرد و در آن حماسه 33 روزه خرمشهر قهرمان، نزدیک به 500 شهید را ما از اقوام مختلف کشور تقدیم انقلاب کردیم.

این رزمنده نام آشنای استان مازندران در عملیات آزادسازی خرمشهر ادامه داد: حماسه و ایستادگی 33 روزه خرمشهر، مبنا و الگویی می‌شود برای دفاع مقدس و در حقیقت مقاومت در خرمشهر در آن روزهای نخستین جنگ، دوباره فرهنگ عاشورا و شهادت را در کشور زنده می‌کند.

رستمیان بیان کرد: نکته قابل توجهی در این ایام، نقش خاص و برجسته نیروهای مردمی در رسیدن به این پیروزی و مقاومت بود، لذا همه نظام حاکم ما در آن زمان که به فعالیت بنی صدر رئیس جمهور وقت و فرمانده کل قوا، بر می‌گشت، اقدام به ممانعت از حضور نیروهای مردمی و سپاه و بسیج در عرصه جنگ کرد که در ان زمان به عنوان یکی از چالش‌های اصلی کشور محسوب می‌شد.

وی عنوان کرد: اگر در آن برهه از زمان به موقع نیروی انسانی، تجهیزات نظامی و سلاح می‌رسید و اگر نیروهای ارتش و نظامی به موقع وارد عمل می‌شدند، یقینا خرمشهر سقوط نمی‌کرد و بیش از 6 ماه در محاصره دشمن قرار نمی‌گرفت.

فرمانده سابق لشکر عملیاتی 25 کربلای مازندران گفت: به هر حال، ان حماسه اولیه یک نمادی است که در آن زمان، ما به توانمندی‌ها و ایستادگی‌های خودمان رسیدیم و دشمن را به این نتیجه رساند که قادر نیست ظرف مدت 7 روز این کشور را با همه توان نظامی و قدرتی که داشت اشغال کند.

این رزمنده نام آشنای استان مازندران در عملیات آزادسازی خرمشهر اضافه کرد: خرمشهر نزدیک به 20 ماه در اشغال دشمن بود و طی این مدت، 3 تا 4 عملیات از سوی لشکرهای ارتش انجام شد که متاسفانه به دلیل نگاه کلاسیک به جنگ، موفقیت آمیز نبود و باعث شکست‌های پی در پی ما شد.

رستمیان اعلام کرد: گرایش آن زمان بنی صدر به سمت مذاکره و دادن امتیاز به صدام بود که امام خمینی(ره) با ورود به این موضوع و فریاد خودش اعلام کرد که در این شرایط که دشمن خاک ما را اشغال کرده است به هیچ وجه ما روی میز مذاکره نخواهیم نشست.

وی افزود: لذا از همین جا بود که شعار « جنگ جنگ تا پیروزی» در کشور دمیده شد و نهایتا در اردیبهشت ماه سال 61، عملیات بیت المقدس با رمز علی بن ابیطالب(ع) آغاز و در ادامه هویزه و در سوم خرداد خرمشهر با قدوم رزمندگان اسلام و به صورت معجزه آسایی آزاد شد.

فرمانده سابق لشکر عملیاتی 25 کربلای مازندران تصریح کرد: در آن زمان، امام خمینی (ره) فرمودند: « خرمشهر را خدا آزاد کرد» و در حقیقت دست غیب و عنایت خداوند بزرگ، همت رزمندگان و اطاعت از رهبری موجب شد تا خرمشهری که در آن شرایط سخت و در حالی که صدام ادعا کرد اگر ایران خرمشهر را فتح کند، ما کلید بصره را تقدیم می‌کنیم، آزاد شد.


این رزمنده نام آشنای استان مازندران در عملیات غرور آفرین بیت‌المقدس تاکید کرد: در جریان این عملیات موفقیت آمیز، بخش اعظمی از خاک کشور که در اشغال نیروهای دشمن بود آزاد شد، دو شهر مهم هویزه و خرمشهر در این عملیات آزاد شد و حدود 19 هزار اسیر و یگان‌های فراوانی از نیروهای دشمن، منهدم و به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد.

رستمیان اظهار کرد: آزادی خرمشهر که آخرین مرحله از عملیات بیت المقدس بود موجب شد تا دنیا متوجه قدرت رزمی نظام جمهوری اسلامی ایران شود و لذا از آن جا به بعد، روند جنگ تغییر پیدا کرد و البته حمایت‌ها به صدام نیز قوت بیشتری گرفت.

وی با بیان اینکه در آن عملیات، درس‌های بسیار خوبی هم در مقاومت و هم در پیروزی وجود دارد، اذعان کرد: اول اینکه نیروی مردمی با نیروی بسیج در نظام ما باید به عنوان یک اصل باشد، وقتی ما بتوانیم از بسیج استفاده کنیم و آن‌ها را سازماندهی کنیم و در میدان جنگ نیز وارد کنیم، ماحصلش می‌شود شکست حصر آبادان، عملیات طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس که حماسه خرمشهر را در خود داشت.

فرمانده سابق لشکر عملیاتی 25 کربلای مازندران ادامه داد: درس بعدی ترکیب دو نیروی نظامی و شبه نظامی مثل ارتش و سپاه در کنار یگدیگر و شکل گیری قرارگاه‌های مشترک با توانمندی‌های قابل توجه که منجر به پیروزی‌های خوبی در دوران دفاع مقدس می‌شود.

این رزمنده نام آشنای استان مازندران در عملیات غرور آفرین بیت‌المقدس متذکر شد: درس بعدی نقش بی بدیل مردم و نقش رهبری بود که مردم در آن زمان با اطاعت از رهبری، یک قدرت رزمی را شکل دادند و با حضور در جبهه و با استفاده از الگویی عاشورایی، بخش اعظمی از توان رزمی کشور را شکل دادند و بستری شدند برای عملیات‌ها و پیروزی‌های بعدی در دوران دفاع مقدس.

رستمیان یادآور شد: ما هر کجا که توانستیم به پیروزی‌های خوبی برسیم موجب شد تا دشمنان اصلی کشور یعنی امریکا و کشورهای غربی و عربی، درصف دشمن قرار بگیرند و این گونه بود که بیش از 60 کشور از صدام و ارتش بعث، حمایت می‌کردند تا نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند اما با ایستادگی، رهبری حضرت امام (ره)، با حماسه سازی مدافعان در میدان جنگ، مقاومت جواب می‌دهد و ما به پیروزی‌های بعدی دست پیدا می‌کنیم.

وی افزود: نگاه حضرت امام(ره) به آزادسازی قدس این بود که اسرائیل غاصب باید از صفحه روزگار محو شود و این موارد به عنوان راهبردهای حضرت امام خمینی(ره) در این مسیر بود که حتی در صحنه جنگ در سال 61، تعدادی از یگان‌های ما برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و لبنان به این کشورها اعزام می‌شوند و امام (ره) می‌فرمایند: « راه قدس از کربلا می‌گذرد.»

فرمانده سابق لشکر عملیاتی 25 کربلای مازندران گفت: آن آرمان امام خمینی(ره) حالا پس از گذشت سال‌ها محقق شده است و می‌بینیم که ما و مردمان کشور عراق، در یک جبهه برای آزادی قدس قرار گرفتیم و در قامت مدافعان حرم در کشور سوریه در کنار دیوارهای فلسطین اشغالی قرار داریم و دیگر روزهای پایانی عمر صهیونیست‌ها است.

این رزمنده نام آشنای استان مازندران در عملیات غرور آفرین بیت‌المقدس خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در خرمشهر، دشمن و دشمنان ناکام شدند و این ناکامی در کنار پیروزی در حماسه خرمشهر به دست آمد.

رستمیان بیان کرد: یعنی تمام توان دشمن که بسیج شده بود برای نابودی جمهوری اسلامی ایران، با مقاومت و آزادسازی خرمشهر، در هم شکسته شد و به آن‌ها فهماندیم که ما ذره‌ای از خاک کشورمان را به دشمن نخواهیم داد و این ملت با تمام ملت‌های گذشته، متفاوت است.

وی عنوان کرد: این حماسه محصور در کشور ما نماند و به تمام ملت‌های آزاده دنیا صادر شد و امروز فرهنگ عاشورایی مقاومت، الگویی راهگشا برای تمامی مردمان آزاده دنیا و به ویژه آزادسازی قدس شریف است.

فرمانده سابق لشکر عملیاتی 25 کربلای مازندران متذکر شد: با آزادسازی خرمشهر هدف ما برای آینده که همانا آزادسازی قدس به عنوان یک هدف نهایی است، مشخص شد و این هم باید به زودی محقق شود.


این رزمنده نام آشنای استان مازندران در عملیات غرور آفرین بیت‌المقدس گفت: برای آزادسازی قدس باید از الگوهای حماسه‌ فتح خرمشهر که همانا اتحاد، وحدت، یکدلی، پیروی از رهبری و مقاومت است، به عنوان یک الگوی راهگشا درس بگیریم و آن را به کار ببندیم.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲