یکی از فرماندهان عملیات آزادسازی خرمشهر در گفت‌وگو با بلاغ:

«مقاومت» رمز پیروزی دیروز خرمشهر و امروز قدس است/قدس، خرمشهر دیگر می‌شود

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۴۲۴۱۷۵
یکی از فرماندهان عملیات بیت‌المقدس در سال 61، با توجه به اهمیت مقاومت در هموارتر کردن مسیر آزادسازی قدس گفت: همان طور که توانستیم خرمشهر را مقدمه پیروزی خودمان در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن، قرار دهیم؛ ان شاءالله با آزادسازی سرزمین قدس از دست دشمنان، منطقه را امن خواهیم کرد.
۰
plusresetminus
«مقاومت» رمز پیروزی دیروز خرمشهر و امروز قدس است/قدس، خرمشهر دیگر می‌شود
به گزارش بلاغ، خردادماه برای ایران، یادآور رشادت‌های رزمندگان غیور دفاع مقدس در عملیات بیت‌المقدس و آزاد سازی خرمشهر در سوم خرداد است.

چهارمین مرحله عملیات بیت‌المقدس در ساعت 22:30  اول خرداد مته 1361 با هدف تلاش برای آزادی سازی خرمشهر با رمز «بسم الله القاسم الجبارین یا محمد بن عبدالله (ع) » آغاز شد، فرار افسران و درجه داران و سربازان عراقی از منطقه خرمشهر گویای از هم پاشیدگی سازمان یگان‌های دشمن در نخستین روز از این عملیات بود.

در روز دوم خرداد نتیجه پیکار بسیار درخشان بود و قرارگاه کربلا به هدف خود که احاطه کامل خرمشهر بود، رسید. تعداد اسرای عراقی در این روز از دو هزار و 830 نفر تجاوز کرد و یگان‌هایی از دشمن که در منطقه بین نهر عرایض و شلمچه مستقر بودند، به میزان زیاد منهدم شدند.

در اواخر روز دوم خرداد، قرارگاه کربلا پس از بررسی آخرین وضعیت، تصمیم گرفت تا نیروها با ورود به شهر، آنرا از لوث وجود نیروهای عراقی پاک گردانند و در سه بامداد روز سوم خرداد واحدهایی از رزمندگان ایران به آن سوی رودخانه وارد شدند.

سرانجام در ساعت 2 بعد از ظهر سومین روز از خردادماه 1361، پس از چند مرحله عملیات و درگیری جانانه رزمندگان اسلام با نیروهای بعثی، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از 35 روز پایداری و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن درآمده بود، پس از 578 روز (19 ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر شد.

احمد کوهستانی یکی از رزمندگان و فرماندهان مازندرانی عملیات بیت‌المقدس از شهرستان آمل در آزادسازی خرمشهر بود که در آن عملیات، با 27 سال سن، جانشینی تیپ بیت‌المقدس را از ابتدا تا پایان آزادسازی خرمشهر بر عهده داشت.

وی در خصوص عملیات بیت‌المقدس و آزدسازی خرمشهر به خبرنگار ما می‌گوید: در زمان عملیات بیت‌المقدس جهت آزادی خرمشهر، صدام توسط تمام استکبار پشتیبانی می‌شد.

کوهستانی افزود: رژیم بعث چه از لحاظ نیروی انسانی، چه تجهیزات جنگی و چه از لحاظ سازمان فضایی و اطلاعات، تماما از سوی کشورهای معاند با نظام، تقویت می‌شد.

این فرمانده عملیات بیت‌المقدس در سال 61، خاطرنشان کرد: به قول خود صدام، آزادی خرمشهر را در چنین شرایطی غیرممکن می‌دانست و می‌گفت: «اگر بتوانید خرمشهر را آزاد کنید من کلید بصره را تقدیم‌تان می‌کنم.»

این رزمنده مازندرانی دفاع مقدس ادامه داد: در آن شرایطی که ما هیچ پشتوانه‌ای نه جانی و نه تجهیزاتی نداشتیم و کاملا تنها بودیم؛ به همت رزمندگان و رهبری امام خمینی(ره) و توکل بر خدای متعال، توانستیم هم در عملیات قبلش، فتح‌المبین و هم در عملیات‌های قبل‌تر، پیروزی نصیب ما شود.

کوهستانی بیان کرد: در این عملیات نیز که تقریبا نزدیک به یک ماه به  از 10 اردیبهشت‌ماه لغایت 3 خرداد ماه به طول انجامید، با تمام مشکلاتی که بود در گرمای طاقت فرسای خوزستان، توانستیم خرمشهر را از چنگ دشمنان دین اسلام و صدامیان نجات دهیم.

وی با بیان اینکه دیروز خرمشهر آزاد شد و در آینده ای نزدیک قدس عزیز نیز آزاد خواهد شد؛ تصریح کرد: همان طور که توانستیم با دست خالی و بدون تجهیزات و در حالیکه تجهیزات‌مان را از دشمن غنیمت می‌گرفتیم و می‌جنگیدیم و سرانجام نیز پیروز شویم؛ امروز هم که تقابل پیدا کرده است آزادی خرمشهر ما با قدس عزیز، این نخستین قبله گاه شیعیان عالم را نیز از چنگال استکبار جهانی و صهیونیسم نجات خواهیم داد.

این فرمانده سال 61 دفاع مقدس در عملیات آزاد سازی خرمشهر، تاکید کرد: همان طور که توانستیم خرمشهر را مقدمه پیروزی خودمان در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن، قرار دهیم؛ ان شاءالله با آزادسازی سرزمین قدس از دست دشمنان صهیونیسم و یهودیت و وهابیت و به ویژه امریکا و انگلیس، منطقه را امن خواهیم کرد.

این رزمنده مازندرانی دفاع مقدس افزود: ان شاءالله آزادی قدس می‌شود سرمنزل آزادی این منطقه در دنیا و این امر مقدمه و زمینه ساز ظهور امام عصر (عج) شود.

کوهستانی با اشاره به رشادت‌های شهیدالقدس، سردار قاسم سلیمانی و دیگر شهدای دفاع مقدس و مقاومت، یادآور شد: در بحث عملیات‌های برون مرزی در این سال‌ها، ما مدیون شهدای بزرگی همانند سردار سلیمانی و همرزمانش و همچنین سردار احمد متوسلیان در راه اندازی گروه‌های مقاومت و جهادی، زمینه سازی آزادی در قدس و تشکیل نیروهای حزب‌الله هستیم.

وی در خصوص اهمیت آزدسازی خرمشهر و ارتباط نزدیک مفهومی و استراتژیکی آن با آزادی قدس گفت: خرمشهر در زمانی از ما گرفته شد که ما در برابر قوای تا دندان مسلح صدام، نه آمادگی دفاع را داشتیم،  و نه به لحاظ تعداد در برابر چندین تیپ زرهی و لشکر دشمن، برتری داشتیم، اما همان موقع با مقاومت جانانه رزمندگان اسلام، توانستیم جلوی پیشروی دشمن را با همه برتری‌های نظامی و تجهیزاتی را بگیریم.

این فرمانده سال 61 دفاع مقدس در عملیات آزاد سازی خرمشهر، متذکر شد: دیروز ما با دستانی خالی اما با «مقاومت» توانستیم دشمن بعثی را شکست دهیم و درست امروز، همین وضعیت را ما در قدس، شاهد هستیم و دشمنان قصد دارند با فتح قدس، قلمرو خود را در کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان نشین گسترش دهند و راه پیروزی امروز نیز هر چند با دستانی خالی اما همان «مقاومت» است.

این رزمنده مازندرانی دفاع مقدس اضافه کرد: ما می‌توانیم همان وضعیت دوران دفاع مقدس را امروز در قدس تکرار کنیم و این امر با مقاومت، فکر و طریقی که توانستیم خرمشهر را با فرماندهی رهبری آزاد کنیم امروز نیز در خرمشهر دیگری به نام قدس، پیاده سازی و آن را آزاد کنیم.

گفت‌وگو از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲