کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم فعلا گوشی نخرند؛

دلایل کمبود و افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه در بازار/جای خالی موبایلی‌ها در سبد حمایتی دولت!

28 ارديبهشت 1399 ساعت 12:04

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران از کمبود و افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار مازندران خبر داد و گفت: اختلال در حمل‌ونقل هوایی طی ایام کرونا و افزایش تقاضای خانواده‌ها برای خرید گوشی ‌تلفن همراه جهت آموزش مجازی تحصیلی، کفه تعادل میان عرضه و تقاضا را بهم ریخت.


رضا پلنگ‌افکن در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص تحولات قیمتی هفته‌های اخیر بازار موبایل، اظهار کرد: در پی کم شدن میزان ارز دولتی به واردات موبایل، شاهد کمبود گوشی در بازار هستیم.

وی افزود: طی روزهای اخیر با تخصیص مجدد این ارز به گوشی‌های تلفن‌همراه از سوی بانک مرکزی، آرام آرام بازار در حال ترمیم خلأهای پیش آمده طی این مدت است و وضعیت تاروزهای آینده، بهبود خواهد یافت.

کمبود گوشی‌های تلفن همراه ناشی از مشکلات ارزی است

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران خاطرنشان کرد: کمبود گوشی‌های تلفن همراه در بازار موبایل استان ناشی از مشکلات ارزی بوده که عمده‌ترین تبعات آن، افزایش قیمت انواع گوشی بوده است.

این مسئول با بیان اینکه کمبود ارز دولتی موجب شده است تا بسیاری از اجناس وارداتی نیز در انبارهای گمر‌ک‌، باقی بماند؛ ادامه داد: هر چند نوسانات قیمت دلار در این ماجرا کم اثر نبوده است اما عمده علت این موضوع، عدم تامین نیاز بازار و توقف واردات جنس به کشور بوده است.

کمبود کالا تنها مختص گوشی‌های زیر 3 میلیون تومان نیست

پلنگ‌افکن بیان کرد: کمبود گوشی تنها مختص به گوشی‌های با نرخ زیر 3 میلیون تومان نیست و مشمول گوشی‌های با قیمت بالاتر نیز است اما به دلیل تقاضای حداکثری از این بازه قیمتی در میان مردم به ویژه طی ایام کرونایی و نیاز خانواده‌ها جهت آموزش تحصیلی فرزندان‌شان به گوشی‌های اندروید، بازخورد بیشتری داشته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، جنس بسیار در بازار کم است و برخی شرکت‌ها، به صورت موردی در حال پاسخگویی هستند.

افزایش 40 درصدی قیمت گوشی تلفن همراه در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران تصریح کرد: با کم شدن عرضه و افزایش تقاضا طی هفته‌های اخیر، قیمت گوشی در بازار روند صعودی به خود گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه قیمت گوشی طی این مدت بین 30 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است؛ گفت: در حال حاضر قیمت ارزانترین گوشی‌های اندروید در بازار 1.5 میلیون تومان و گران‌ترین آن به حدود 20 میلیون تومان می‌رسد.

بازار توان تقاضا را نداشت

پلنگ افکن تاکید کرد: از یک‌سو، در پی شیوع کرونا، حمل‌ونقل‌های بین المللی دچار اختلال شد و هواپیماهای باربری، جنس شرکت‌های وارداتی را به کشور منتقل نمی‌کردند و از سوی دیگر، با رونق گردن آموزش مجازی تحصیلی، تقاضا برای خرید گوشی در کشور بالا رفت و لذا، عرضه نتوانست از پس تقاضای موجود در بازار بر آید.

وی متذکر شد: کرونا، صدمات عمده‌ای به فعالان بازار موبایل در مازندران زد و تعطیلی بازار و در ادامه نبود جنس در بازار، عملا بازار موبایل را راکد و خسارات عمده‌ای به فعالان این صنف به ویژه خرده فروشان وارد کرد.

ضربه کاری کرونا به فعالان بازار موبایل

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران مطرح کرد: کرونا، صدمات اقتصادی عمده‌ای به بازار موبایل وارد کرده است و متاسفانه، صنف تلفن همراه در سبد حمایتی دولت قرار نگرفته است.

پلنگ‌افکن یادآور شد: از دولت تقاضا داریم این صنف را در سبد حمایتی ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار دهد و کسبه‌ای از این صنف را که طی این مدت از جیب خورده‌اند را با حداقل ارائه تسهیلات کم بهره، مورد حمایت قرار دهد.

مردم فعلا از خرید گوشی دست نگه دارند

وی به مردم توصیه کرد: حتی‌الامکان در شرایط فعلی از خرید گوشی تلفن‌همراه خودداری کنند و با تزریق گوشی‌ به بازار طی ایام پیش رو، قیمت‌ها در بازار متعادل خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران اذعان کرد: مردم حتی‌الامکان از خرید گوشی دست نگاه دارند و اگر الزامی برای خرید گوشی دارند از طریق سامانه افق، اقدام کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 423278

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/423278/دلایل-کمبود-افزایش-قیمت-گوشی-های-تلفن-همراه-بازار-جای-خالی-موبایلی-ها-سبد-حمایتی-دولت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com