تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۴۲۱۵۶۹
کارشناس مامایی با انتقاد از اصرار برخی از مادران برای زایمان لاکچری(تولد خاص) گفت: این امر می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد.
۰
plusresetminus
زایمان لاکچری؛ بهای سنگین به ارزش جان انسان/مادران در مقابل سلامت نوزاد خود مسئول هستند
مژگان جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ به مناسبت روز جهانی ماما اظهارکرد: شعار امسال روز جهانی ماما با عنوان  ماما؛ پرتوان و پویا، همراه و همگام برای سلامت زنان است.
 
وی با بیان اینکه حرفه مامایی دارای اصالتی خاص و مقرون به صرفه است، خاطرنشان کرد: ماما فردی است که روند حاملگی، زایمان و تولد را به صورت کاملا طبیعی هدایت می‌کند و ارزیابی موارد خطر و تشخیص مشکلات را نیز بر عهده دارد.

کارشناس مامایی با تاکید بر اینکه جامعه سالم از دیدگاه جهانی جامعه‌ای است که زنان، مادران و کودکان سالمی  دارد، تصریح کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان،برای ارائه دهندگان خدمات مامایی اعتبار و ارزش بیشتری قائل هستند.

مسئول زایشگاه بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار با اشاره به اینکه نقش عمده ماما در ارتباط با مادر و کودک است. تصریح کرد: مشاوره قبل، بعد و حین ازدواج و همچنین آموزش نحوه تنظیم خانواده و مراقبت از کودک در دوران بارداری، زایمان طبیعی، سزارین و همچنین مراقبت بهداشتی مادر و کودک در زمینه‌های بهداشت به عهده ماما بوده و کار او از دوران قبل از حاملگی شروع و بعد از زایمان تا ۶ سالگی کودک نیز ادامه دارد.

جعفرزاده یادآور شد: تعداد ۴۰ نفر از ماماهای شهرستان فریدونکنار در بخش‌های روستایی، شهری دولتی، شهری خصوصی، شبکه بهداشت، بخش زایشگاه بیمارستان، بخش‌های غیر مامایی(اطفال) و مطب خصوصی مشغول به فعالیت بوده و دو نفر هم در حال بازنشستگی هستند.

وی بیان کرد: با شروع کرونا کاربری برخی از بیمارستان‌های کشور از جمله بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار برای پذیرش بیماران کرونایی تغییر پیدا کرده و به عنوان بیمارستان ریفرال کرونا(ارجاع) معرفی شد.

مسئول زایشگاه بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار با بیان اینکه ماماها در ایام کرونا نقش مهمی در ایثارگری و از خودگذشتگی داشتند افزود: ماماهای بیمارستان فریدونکنار باتوجه به ریفرال کرونا بودن این مرکز درمانی، علاوه بر پذیرش مادران مبتلا به کرونا در بخش‌های دیگر کرونایی به‌صورت داوطلبانه از بیماران مراقبت کرده  و از سوی دیگر در بیمارستان‌هایی که به شکل مشخص به حوزه زایمان اختصاص داشت فعالیت می‌کردند.

کارشناس مامایی با بیان اینکه ۲۴۳ نفر از مادران باردار فریدونکناری در ایام کرونایی تحت مراقبت‌های بارداری قرار داشتند، یادآور شد: بزرگترین نقش ماماها در شرایط بحران کرونا تریاژ مادران باردار مشکوک به کرونا بوده است؛ بر اساس آمار موجود در شهرستان فریدونکنار، میزان ۲٫۵ درصد مادران باردار مشکوک به کرونا گزارش شدند که ماماهای مراکز بهداشتی و درمانی این  مادران را از سایر زنان باردار جدا می‌کردند.

وی در ادامه افزود: در صورت به‌دنیا آوردن نوزاد توسط مادران مبتلا به کرونا نیاز به اتاق‌های جداگانه برای نگهداری از مادر و نوزاد نبوده و با فاصله‌گذاری دو متری از همدیگر در یک اتاق نگهداری می‌شوند.

مسئول زایشگاه بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار با اشاره به اینکه ۲۴۰ نفر از ماماها در سطح کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند، یادآورشد: بنابر آخرین اطلاعات موجود حدود ۴۰ یا ۵۰ نفر ماما در بیمارستان‌های کشور بستری بوده که متاسفانه سه نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده و به شهیدان حوزه سلامت پیوستند.

کارشناس مامایی در مورد انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد گفت: مقالاتی در این زمینه  وجود دارد اما نمی‌توان به طور قطع در این زمینه صحبت کرد و با آموزش‌هایی که به مادر داده می‌شود در حد امکان تماس پوستی مادر و نوزاد کاهش پیدا کند.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه زایمان لاکچری (تولد خاص) یک موضوع فرهنگی است که باید برای آن اقدامات فرهنگی صورت گیرد، اظهارکرد: با برگزاری کلاس‌های پیش از زایمان برای مادران توضیحات لازم ارائه می‌شود اما تعدادی از مادران متقاعد نشده و می‌خواهند در تاریخ خاصی فرزند خود را به دنیا بیاورند که این امر می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: مادران نباید فراموش کنند که در مقابل سلامت نوزاد خود مسئول هستند.

مسئول زایشگاه بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار مطرح کرد: درمانگاه تخصصی زنان بیمارستان این شهرستان و کلاس‌های آمادگی برای زایمان روزهای دوشنبه تا چهارشنبه برقرار بوده اما در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا  این کلاس‌ها تعطیل است.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: بخش زنان، زایشگاه و اتاق عمل بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار کاملا بهداشتی و شرایط استریل و ضدعفونی‌های لازم طبق مقررات انجام شده به مادران توصیه می‌کنم که به سیستم بهداشت و درمان شهر خود اعتماد کرده به توصیه‌هایشان عمل کنند و برای شکست کرونا تا جایی که امکان دارد در خانه بمانند و استفاده از ماسک، دستکش و شست‌وشوی دست را فراموش نکنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴