معاون اداره‌کل میراث فرهنگی مازندران خبر داد

ایجاد بازار مجازی برای فروش محصولات هنرمندان صنایع دستی

تاریخ انتشاردوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۱۶۶۶۴
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: باوجود تعطیلی بازار و لغو نمایشگاه‌های بهاره و نوروزی اما تولید محصولات صنایع دستی از سوی هنرمندان مازندرانی متوقف نشد و برای حل چالش فروش این محصولات، دو بازار مجازی با خدمات رایگان راه اندازی شد.
۰
plusresetminus
ایجاد بازار مجازی برای فروش محصولات هنرمندان صنایع دستی
به گزارش بلاغ، با شیوع ویروس کرونا، فعالیت بسیاری از بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش‌های خرد و مشاغل خانگی از رونق افتاد و کسب و کار بسیاری از فعالان این عرصه با اختلال مواجه شد.

جدا از تعطیلی بازار در تمامی شهرهای مازندران که ضربه فراوانی به مالکان و فعالان این حوزه بود، بسیاری از مشاغل وابسته نیز همچون فعالان صنایع دستی استان تحت الشعاع قرار گرفت؛ هنرمندانی که دل به نمایشگاه‌های بهاره و نمایشگاه‌های نوروزی برای فروش هنر دستان خود بسته بودند اما با در بسته روبه رو شدند.

حسین ایزدی معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این باره به خبرنگار ما گفت: بازار صنایع دستی مازندران نیز همچون سایر صنوف و فعالیت‌های دیگر در روزهای پایانی سال گذشته و نوروز امسال، تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفت و طبیعتا صدماتی را هم برای فعالان این بازار بدنبال داشت.

وی افزود: علیرغم این تصمیم ملی برای تعطیلی بازار و لغو نمایشگاه‌های بهاره و نوروزی اما تولید در این حوزه در استان مازندران متوقف نشد و برای حل این چالش، تصمیماتی راهبردی اتخاذ شد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی بازار در این ایام، ایجاد بازار مجازی برای فروش محصولات هنرمندان حوزه صنایع دستی انجام شد که   این فروشگاه‌ها  از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز رسمی فعالیت دارند.

ایزدی ادامه داد: دو فروشگاه‌ مجازی صنایع دستی ویژه صنایع دستی استان مازندران راه‌اندازی شده است که در آن ثبت مشخصات اثر و صاحب اثر به صورت رایگان است و هنرمندان با مراجعه به این دو فروشگاه، کالاهای تولیدی خود را ثبت و اقدام به فروش اینترنتی می‌کنند.

وی بیان کرد: دو سایت "هفت گالری" به آدرس http://haft.gallery/ و "چمتا" به آدرس https://chamtaa.com/   جهت ثبت آثار صنایع دستی ایجاد و به هنرمندان مازندرانی معرفی شده است که تمام مراحل اخد مجوز آن طی شده است و به منظور فروش مستقیم محصولات و یا بازاریابی دلالان فروش محصولات صنایع دستی بستر مناسبی مهیا شده است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اعلام کرد: ما طی فراخوانی به تمامی هنرمندان این عرصه در استان اعلام کردیم که می‌توانند با مراجعه به این دو فضای الکترونیکی اقدام به بارگذاری و  ثبت و درج نام، شماره تماس و مشخصات کالای خود به صورت رایگان کنند و به صورت مجازی اقدام به فروش محصولات خود کنند.

ایزدی تصریح کرد: البته باید این نکته را هم اشاره کنیم که بخش قابل توجهی از هنرمندان این حوزه در روستاهای مازندران مشغول فعالیت هستند و لذا ممکن است کم سواد باشند و یا امکان دسترسی مطلوب به اینترنت و فضای مجازی را نداشته باشند؛ و نیازمند اتخاذ تصمیماتی برای جمع آوری اطلاعات و آثار این دسته برای ثبت آثار در این دو فضای الکترونیکی مجازی است.

وی اضافه کرد: البته این یک فرصت خوبی است تا ما علاوه بر اینکه اقدام به برگزاری نمایشگاه‌ها با وجود دردسرها و مشکلات خاص خودش، می‌کنیم؛ به فکر توسعه و گسترش فعالیت در فضای مجازی باشیم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تاکید کرد: ما بدنبال آن هستیم تا در کنار برنامه ریزی‌های جدی برای برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در فصل تابستان، به فکر برگزاری چنین نمایشگاه‌های مجازی نیز در آینده باشیم و بدنبال رونق فروشگاه‌های الکترونیکی و مجازی محصولات صنایع دستی باشیم.

ایزدی یادآور شد: جدا از ایجاد این دو بستر در فضای مجازی با نام‌های چمتا و هفت گالری، کانال‌های تلگرامی و واتس‌آپ و همچنین اینستاگرامی با همین دو نام نیز ایجاد شده است و بدنبال توسعه و رونق آن هستیم.

وی افزود: این دو سامانه که در سال گذشته راه اندازی شد، طی سال جاری احیا و مورد استفاده هنرمندان مازندرانی قرار گرفت.

به گفته این مسئول، بیش از 8 هزار هنرمند صنایع دستی در استان مازندران در 84 رشته مشغول فعالیت هستند که سهم بسزایی هم در ایجاد اشتغال و هم در توسعه صنایع غیر وابسته به نفت دارد که گردش مالی قابل توجهی را نیز در استان به خوداختصاص داده است.

گفتنی است راه اندازی این دو سامانه مجازی که با هدف فروش آنلاین آثار در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی ایجاد شده است؛ فرصت تازه‌ای را برای آن دسته از هنرمندان این عرصه ایجاد کرد که تا پیش از این کمتر فرصت نمایش، فروش و ارائه محصولات خود را داشته‌اند و در شرایط کنونی، راه نجاتی برای فرار از بن بست فروش این محصولات به روی تمامی هنرمندان گشوده است.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما