تاریخ انتشارسه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۴۱۲۱۳۰
كارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد و برای آن کار کند؛ گفت: تولید همان رمز موفقیت کشور در عرصه اقتصاد است
۰
plusresetminus
سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد/افزایش تولیدات داخلی رمز موفقیت کشور در عرصه اقتصاد
به گزارش بلاغ، مجید قربانی یکی از اساتید برجسته علم اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص اظهارات اخیر آقای روحانی در مجمع عمومی بانک مرکزی با محور قراردادن دیدگاه وی در مود سیاست خارجی، اظهار کرد: تاثیر سیاست خارجی بر اقتصاد ایران امری است که همواره به‌عنوان یک چالش مطرح بوده و به نوعی هر تحول سیاسی بر اقتصاد کشور ما اثر گذار است؛ در چنین شرایطی وقتی با کشوری رابطه سیاسی برقرار کنیم یا رابطه سیاسی‏‌مان را قطع می‏‌کنیم، اقتصاد ما دچار نوسان می‏‌شود.

وی افزود: در شرایط حال حاضر، هنوز این مسئله که اقتصاد اصل است یا سیاست خارجی، به‌عنوان یک سؤال اساسی مطرح است، اما واضح است که اقتصاد اصل است و سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد؛ چرا که در تمام دنیا دولت‏‌ها برای رشد و توسعه اقتصادی و ترویج رفاه عمومی مردم روی کار می‌آیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: هیچ دولتی را نمی‏‌بینید که رفاه عمومی از برنامه‌های اصلی‌اش نباشد و مردم هم به این برنامه‏‌های دولت‏‌ها و دولتمردان است که رای می‏‌دهند. بنابراین وقتی اصل با رفاه عمومی، رشد و توسعه اقتصادی است و تمام دولت‏‌ها به دنبال بهبود پارامترهای اقتصادی و در نهایت بهبود اشتغال و گسترش نوآوری و خلاقیت هستند باید گفت که سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد و برای آن  کار کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این یک اصل است که در کشور ما، عکس آن رایج شده و خارجی‌ها هم به این نکته در کشور ما آگاه هستند و هر زمان که بخواهند ایران را از نظر دیدگاه سیاسی تحت فشار قرار بدهند، از عامل‏‌های اقتصادی استفاده می‏‌کنند و نمونه آن تحریم‌هایی است که درحال حاضر در جریان است.

قربانی متذکر شد: بر اساس توافق هسته‌ای برجام قرار بود موانع برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با دیگر كشورها مانند تحریم‌های یک‌جانبه برداشته شود و بستری را برای توافق‌های مهم بین المللی فراهم كند و فصل جدیدی در روابط ایران با جهان بگشاید، از سوی دیگر توسعه روابط تجاری با كشورهای همسایه به‌ویژه با توجه به آخرین تحولات سیاسی، یكی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است كه بر پایه سیاست‌های كلان همچون اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: برقراری روابط خوب با كشورهای همجوار، همواره از سیاست‌های مهم جمهوری اسلامی است كه ضرورت آن در شرایط كنونی بیش از پیش احساس می‌شود. افغانستان، پاكستان، تركمنستان، تركیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیش از 6هزار كیلومتر مرز مشترک خشكی با جمهوری اسلامی دارند. ایران دو هزار و 700 كیلومتر مرز آبی از طریق دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با دیگر كشورها دارد كه شمار آن‌ها را به 15 همسایه می‌رساند. در این میان، ارتباط با كشورهای همسایه الزام‌هایی را می‌طلبد كه با توجه به سیاست‌های كلان جمهوری اسلامی ایران مانند اقتصاد مقاومتی اهمیت می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور عنوان کرد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی كه سال 1392 ابلاغ شد، بر تولید درون‌زا و برون‌نگر تاكید شده است؛ به این معنا كه با رفع موانع تولید داخلی، بتوان برای محصول نهایی و فرآوری شده‌ای كه ارزش افزوده بالاتری دارد، بازارهای منطقه‌ای و بین المللی یافت و راه صادرات آن را گشود.

این استاد دانشگاه افزود: پر واضح است که ارتقای همكاری‌های اقتصادی ایران با كشورهای همجوار در گرو بهبود روابط سیاسی است، میزان ورود و خروج كالا و مراودات بازرگانی متاثر از روابط سیاسی است، بنابراین ایران باید برای بهبود بیشتر روابط دیپلماتیک با همسایگان تلاش كند.

قربانی تصریح کرد: حقیقت این است که روابط سیاسی كشورها در روابط اقتصادی به شدت تاثیرگذار است لذا اصلاح روابط با همسایه‌ها می‌تواند به نفع دنیای اسلام و منطقه باشد. اما توسعه روابط تجاری با كشورهای همسایه مستلزم بهره برداری بهینه از ظرفیت‌های محلی مرزی به‌ویژه در بخش‌های كشاورزی و معدنی است و با توسعه استفاده از ظرفیت‌های طبیعی مناطق مختلف كشور از جمله استان‌های مرزی و بهره مندی از فناوری‌های پیشرفته می‌توان ارزش افزوده بسیاری را برای تولیدات رقابتی ایجاد كرد.

وی یادآور شد: اگر می‏‌خواهیم ضرر نکنیم و اقتصاد زیان ده نداشته باشیم باید در مبادلات جهانی در ترازی متعادل با کشورهای دیگر قرار بگیریم؛ پس باید فصل تحریم ‌ها را پشت سر بگذاریم و از فضای جدایی از سازوکارهای جهانی خارج شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: اگر وارد فضای جهانی اقتصاد شویم زمینه برای صادرات هست. تولید بهتر خواهد شد و شاخص‏‌های اقتصادی کلان در کشور رشد می‏‌کنند؛ ما باید با سازوکارهای بین‌المللی وارد تعامل شویم و از فضای جهانی برای توسعه بیمه و بانکداری استفاده کنیم و این امر، هم برای فعالان اقتصادی کشور در تولید کالا فرصت استثنایی است، هم برای صادرکنندگان و افراد مشغول در خدمات تجاری مثل حمل و نقل و بیمه و بازرسی.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما برای داشتن یک ایران قدرتمند باید بحران بیکاری و اشتغال را هرچه سریع‏‌تر مرتفع کنیم؛ تاکید کرد: متاسفانه بیکاری در کشور ما بالاست و جوان ‌های فارغ التحصیل از دانشگاه‏‌ها و یا موسسات فنی و حرفه‏‌ای بیکار هستند. الان سطح بیکاری در ایران به لیسانس رسیده. یک زمانی سطح بیکاری دیپلم بوده و الان دو مقطع پیشرفت پیدا کرده است.

قربانی با بیان اینکه بیکاری تولید را زمین می‌زند؛ اذعان کرد:  هر کس در جامعه باید هم تولید کند و هم مصرف. وقتی کار نباشد، فرد مصرف کننده صِرف خواهد بود  و این اقتصاد را بیمار می‌کند؛ چون هر آدمی باید به اندازه خودش مصرف کند و هم تولید.

به گفته وی، پاشنه آشیل اقتصاد ما تولید است و باید به سمت تولید برویم و تولید همان رمز موفقیت کشور در عرصه اقتصاد است که رهبر معظم انقلاب، سال‌های متمادی است که در شعارهای سال خود بر روی آن تأکید کرده‌اند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴