تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۴۱۱۹۷۴
کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه مشکلات فعلی کشور در حوزه اقتصادی به راحتی قابل حل است، گفت: دولت استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور را برای عبور از مشکلات اقتصادی سرلوحه کار خود قرار دهد.
۰
plusresetminus
اشتباه دولت عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی است/توجه به رهنمودهای اقتصادی رهبری کلید حل مشکلات دولت
علی اصغر کامیاب در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب در سال جاری «جلوگیری از واردات بی‌رویه» است اظهار کرد: آمارهای گمرک حاکی از آن است که در ماه‌های ابتدایی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، کالاهای سرمایه‌ای به ترتیب سهمی ۱۵.۴ و ۱۵.۹ درصدی را از کل کالاهای وارداتی داشته‌اند، اما این سهم در ماه‌های ابتدایی امسال به ۱۳.۱ درصد کاهش یافته است. ارزش کل کالاهای سرمایه‌ای وارداتی به ایران در نخستین ماه امسال تنها ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.
 
وی واردات را قاتل تولید دانست و افزود: افزایش سهم کالاهای مصرفی و کاهش سهم کالاهای سرمایه‌ای نشان‌دهنده‌ی تضعیف تولید است چرا که کالای سرمایه‌ای در خطّ تولید و برای تقویت تولید به کار می‌رود امّا کالای مصرفی، کالایی است که در بازار با محصولِ تولید داخل رقابت خواهد کرد و او را از بازار حذف می‌کند.
 
کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات جدی رهبری رهایی وابستگی اقتصاد به نفت است گفت: در اقتصاد مدرن امروز، تولیدات دانش بنیان به سرعت درحال افزایش است و صادرات و تولیدات محصولات با فناوری بالا در این سال‌ها به شدت افزایش پیدا نموده است؛ اما سهم ایران از صادرات کالاهای با فناوری بالا نسبت به کشورهای مشابه بسیار پایین‌تر است چنانکه مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره می‌فرمایند: «اگر پیشرفت علمی را ما دنبال کردیم، آن‌وقت اقتصاد دانش‌پایه -که سرمایه‌گذاری‌اش اندک است [امّا] فرآورده و محصولش بسیار زیاد است- در اختیار ما قرار خواهد گرفت.»(۲۰/۱۲/۱۳۹۴)
 
کامیاب تصریح کرد: از اهداف اصلی دشمنان، تحریم کالاهای خاصی است که با فناوری پیشرفته علمی تولید شده اند به همین دلیل برنامه‌ریزی به منظور فراهم آوری زیرساخت های توسعه محصولات دانش بنیان، با شناسایی کالاهای اساسی و روش‌های تولید آن در مراکز علمی، باهدف مقابله با وابستگی کشور به بیگانگان ضرورتی انکارناپذیر و ایجاد استقلال در تولید این محصولات، راهکار بسیار مهمی در عرصه مقابله با تحریم‌ها محسوب می‌شود.
 
وی جلوگیری از سوء استفاده‌های بانکی، یکی از مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب از قوه‌مجریه است اظهار کرد: نظام بانکی ایران بدین جهت مستعد فساد است که در آن تورم بالاست، ولی نرخ بهره به طور میانگین بسیار کمتر از آن است. در چنین شرایطی، مدیران بانکی باید از بین درخواست‌کنندگان تسهیلات «انتخاب» کنند و این انتخاب، شرایط را برای توزیع رانت فراهم می‌کند.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: تا زمانی که دولت به این باور نرسد که با تکیه بر ظرفیت و پتانسیل های داخل و همچنین اصلاح برخی از سیاست‌های غلط اقتصادی می تواند اقتصاد کشور را از حالت انفعالی و وابستگی در آورد باید شاهد سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد «ناتوانی» به حل مشکلات اقتصادی باشیم.
 
کامیات در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در طول این سال‌ها به کرات در مورد رونق تولید و راه کارهای بهبود وضعیت اقتصادی کشور صحبت کردند که عمل به آن‌ها کلید راهگشای مشکلات اقتصادی کشور برای دولت روحانی خواهد بود.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴