تاریخ انتشارشنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۴۰۹۹۳۴
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: در حال حاضر شاید قیمت مرکبات در بازار برای باغدار چندان راضی کننده نباشد، و این به عرضه و تقاضا بر می‌گردد که افزایش تولید ما در این بخش با نیاز بازار همخوانی ندارد.
۰
plusresetminus
افزایش تولید مرکبات با نیاز بازار همخوانی ندارد/سهم ناچیز اراضی باغی از پوشش بیمه‌ای
محمدرضا شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ از برداشت 70 درصدی مرکبات در باغات شرق مازندران و 30 تا 40 درصدی در باغات غرب استان خبر داد.

وی افزود: امسال، سرما و بیماری باغات مازندران را آزار نداد و مرکبات امسال کاملا سالم و دارای قابلیت انباری است.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران خاطرنشان کرد: برداشت مرکبات از آمل تا گلوگاه نزدیک به 70 درصد انجام شده اما در محدوده آمل تا رامسر این میزان بین 30 تا 40 درصد است و با توجه به اینکه به تازگی آغاز شده است، برداشت همچنان ادامه دارد.

این مسئول در پاسخ به این سوال که سهم 60 درصدی پرتقال تامسون از سطح زیر کشت استان، موجب کاهش قیمت این محصول نمی‌شود؛ عنوان کرد: چندین سال پیاپی است که اعلام شده است که باغداران کشت مجدد و جدید پرتقال تامسون را انجام ندهند و دیگر نیازی نیست که اضافه بر میزان حال حاضر کشت کنند.

شعبانی ادامه داد: در حال حاضر میزان این محصول، هم نیاز کشور را رفع می‌کند و هم صادرات می‌شود و باید باغداران به سمت کشت سایر انواع مرکبات نظیر انواع گونه‌های پرتقال، نارنگی و پیج بروند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما باید به سمت تنوع کشت در مرکبات برویم و برای این منظور باید رصد دقیقی از بازار صادراتی داشته باشیم و بسته به تقاضای بازار جهانی، اقدام به تولید مرکبات کنیم.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در خصوص واگذاری ذخیره سازی مرکبات به مازندران و اقدامات صورت گرفته، توضیح داد: ذخیره سازی بخش زیادی از محصولات در انبارها انجام می‌شود و ما تنها می‌توانیم بخشی از مرکبات تولیدی استان را بخریم نه همه آن را، و آن‌هایی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که توان ذخیره محصولات خود را در انبارها داشته باشند و ما بقی محصولات وارد بازار می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: حسن این طرح، حفظ و ثبات قیمت مرکبات و حتی افزایش آن است و این طرح مانع از افول قیمت مرکبات در بازار می‌شود.

شعبانی متذکر شد: میزان 30 هزار تن برای این طرح در نظر گرفته شده است که بی شک در مقایسه با رقم تولید مرکبات استان، عدد قابل توجهی نیست اما دولت بسته به توان مالی‌اش در این طرح ورود پیدا کرده است و خوب طبیعی است که این رقم با توجه به ظرفیت استان، عدد خوبی نیست.

وی بیان کرد: زمانی که این طرح شروع شد، مرکبات با قیمت یک هزار تا یک هزار و دویست تومان خریداری می‌شد، و حالا این رقم بسته به کیفیت محصولات به مرز دو هزار تومان نزدیک شده است.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه در واقع با اجرای این طرح، داریم کنترل بازار انجام می‌دهیم و تنظیم بازار انجام می‌شود؛ گفت: در حال حاضر شاید قیمت مرکبات در بازار برای باغدار چندان راضی کننده نباشد، و این به عرضه و تقاضا بر می‌گردد که افزایش تولید ما در این بخش با کشش بازار همخوانی ندارد و با اجرای این طرح، کمی در این بخش تعدیل خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه اجرای ذخیره سازی مرکبات در انبارها و خرید تضمینی، طرح بسیار خوبی است؛ اعلام کرد: از این ظرفیت، هم می‌توان در بخش صادرات استفاده کرد و هم ذخیره سازی برای بازار شب عید انجام می‌گیرد و از این طریق می‌توانیم کنترل قیمت را در دست بگیریم و نگذاریم قیمت‌ها افول پیدا کند.

شعبانی با اشاره به قیمت 1500 تا 3000 تومانی مرکبات در بازار امسال، اظهار کرد: البته قیمت محصولات به کیفیت آن بر می‌گردد و متاسفانه برخی از باغداران یا درختان‌شان قدیمی است و یا اینکه باغداری‌شان ضعیف‌تر است و به همین نسبت، محصولات‌شان هم ضعیف‌تر است و قیمت چندانی پیدا نمی‌کند.

وی در خصوص تفاوت قیمت فاحش مرکبات در بازار استان و پایتخت، گفت: قیمت متوسط محصولات در بازار استان حدودا 3 هزار تومان است اما قیمت مرکبات هر چند در برخی از مناطق تهران که اجاره بهای مغازه‌ها در آن خیلی بالا است به کیلویی 10 هزار تومان هم می‌رسد، اما به طور متوسط  در مجموع قیمت فروش مرکبات در پایتخت بین 4 تا 5 هزار و 500 تومان است.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در خصوص سهم ناچیز اراضی باغی از پوشش بیمه‌ای پاسخ داد: اراضی باغی استان همانند اراضی شالیزاری سهم ناچیزی از پوشش بیمه‌ای را دارا هستند و این میزان کمتر از پنج درصد است.

این مسئول تاکید کرد: البته علت اصلی این مسئله به ضعف شرکت‌های بیمه‌ای کشور در پرداخت خسارت غرامت به باغداران بر می‌گردد.

شعبانی افزود: بیمه‌ها در این بخش، خوب عمل نمی‌کنند و غالبا این بیمه‌ها در زمان بروز خسارت‌هایی نظیر سیل، سرما و یخبندان و غیره که طی سالیان اخیر در باغات استان شاهد ان بودیم، بدنبال بهانه‌هایی هستند که با راهکارهایی از پرداخت خسارت خودداری کنند.

به گفته وی، عملکرد نامطلوب بیمه‌ها در پرداخت غرامت حوادث گوناگون به باغداران مازندرانی موجب دلسردی باغداران از شرکت‌های بیمه‌ای شده است و اگر این شرکت‌ها در زمان بروز حوادث، قوی و به موقع عمل کنند، باعث توسعه در این بخش خواهد شد.

گفتنی است میزان تولید مرکبات در مازندران، دو میلیون و 700 هزار تن است که از این میزان، یک میلیون و 600 هزار تن مختص پرتقال تامسون است و ما بقی به سایر گونه‌ها، اختصاص دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما