کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانش‌آموزانی که نخبگان دانشگاهی را شگفت‌‌زده کردند؛

بی‌‌مهری مسئولان به طرح «نخبه‌پروری»

2 دی 1398 ساعت 14:09

معاون گروه تحقیقاتی انوار گفت: در طول یکسال نشان دادیم که می‌توانیم نخبه بسازیم نه اینکه نخبه مشخص کنیم و انتظار داریم سرمایه ‌گذرانی که در سطح کشور حضور دارند از دانش‌آموزان حمایت کنند.


به گزارش بلاغ، سیدعلی جلالی جوانی خلاق، با اراده، با پشتکار و جنگنده است و ناملایمات اداری بر او اثری ندارد.

وی کار خود را به همراه مهران آقاپور، محمدقمی، معین آقاپور و عرفان ظفرمند در دانشگاه مازندران با تأسیس گروه تحقیقاتی انوار در سال ۹۰ آغاز کرد که توانستند در حوزه‌های مختلف صنعت، دارو، مواد غذایی حرفی برای گفتن و اختراعاتی داشته باشند و در سال ۹۶ به عنوان پنج مخترع برتر در دانشگاه امیرکبیر معرفی شوند.

آنها با وجود اینکه بیش از ۱۰۰ اختراع دارند اما نتوانستند برخی از آن‌ها را به دلیل مسائل مالی و بروکراسی اداری به ثبت برساند. او طرح جدید «نخبه ‌پروری» را در بخش آموزش ارائه کرد که می توانست مشکلات و چالش‌های امروز دانش‌آموزان و جوانان ما که مهارت و اشتغال است را برطرف کند اما در روی کاغذ همه مسئولین او را تحسین کردند ولی در میدان عمل پا پس کشیدند و او را تنها گذاشتند و نه تنها او را کمک نکردند بلکه مانع‌ تراشی کرده و کارشکنی‌هایی هم انجام دادند.
 
این مخترع و پژوهشگر این بار مصمم‌ تر از گذشته برای اثبات طرح‌ خود کار را از سال گذشته در شهرستان آمل شروع کرد و توانست یک تیم ۵ نفره تشکیل دهد.
 
سیدعلی جلالی در گفت ‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به طرح «نخبه‌ پروری» گفت: در این طرح جامعه هدف دانش‌آموزان هستند که ۸ تا ۱۰ علم روز دنیا را به آنان آموزش می‌دهیم.
 
وی تصریح کرد: هدف ما ازاین آموزش‌ها این است که دانش‌آموز بتواند با هرکدام ازاین علوم اشتغال زایی کند و به ارگان یا نهادی برای شغل وابسته نباشد.
 
معاون گروه تحقیقاتی انوار بیان کرد: دانش‌آموزان همچنین در این طرح می‌توانند با ترکیب این علوم و آموزش‌هایی که در این دوره می‌بینند در زمینه ایده‌ها و اختراعات نیز قدم بردارند.
 
جلالی با بیان اینکه در طول یکسال دانش‌آموزان ما توانستند موفقیت‌های زیادی را کسب کنند گفت: در دومین دوره رویداد ملی استارت‌ آپ و ایده ‌پردازی با محوریت صنعت که از دانشگاه‌های مختلف کشور در دانشگاه مازندران شرکت کرده بودند، دانش‌آموزان ما توانستند در رقابت با نخبه‌های دانشگاهی که حداقل ۱۰ سال از آن‌ها بزرگ ‌تر بودند، از بین ۴۰ طرح عنوان «طرح خلاق» این رویداد را از آن خود کنند.

 

وی افزود: دانش‌آموزان من ۱۳ تا ۱۷ ساله بودند و در رقابت با دانشجویان نخبه دانشگاه‌های کشور فوق‌العاده عمل کردند و طرح ما به قدری با ارزش بوده که داوران و شرکت‌ کننده‌ها را شگفت‌ زده کرده بود و حتی یکی از شرکت‌های بزرگ در کشور برای همکاری و مشارکت در طرح دانش‌آموزان ما اعلام آمادگی کرد.
 
 معاون گروه تحقیقاتی انوار با اشاره به اینکه در حین اجرای این طرح با سنگ‌ اندازی‌ها و محدودیت‌ها زیادی از سوی مسئولین روبرو شدیم عنوان کرد: نهادهایی مثل آموزش‌ و پرورش محدودیت‌هایی را حین اجرای این طرح ایجاد کردند البته به آن‌ها حق می‌دهیم زیرا اعتماد به این طرح شکل نگرفته بود اما امیدوارویم با توجه به موفقیت‌های کسب شده توسط این دانش‌آموزان در طول یکسال، با ما همراهی و همکاری کنند تا بتوانیم این طرح را به شکل بهتری برای دانش آموزان پیاده کنیم.
 
جلالی تأکید کرد: ما این ظرفیت را داریم که در صورت همکاری مسئولین این طرح را در سراسر استان و کشور گسترش و مشکلات آینده دانش‌آموزان را مرتفع کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در طول یکسال نشان دادیم که می‌توانیم نخبه بسازیم نه اینکه نخبه مشخص کنیم و انتظار داریم سرمایه ‌گذرانی که در سطح کشور حضور دارند از دانش‌آموزان حمایت کنند.
 
معاون گروه تحقیقاتی انوار اظهار کرد: تیم ما با همراهی محمد توکلی(طرح کابل برق کِشی)، مائده ارجمند(طرح اتو واش)، ویرا والی زاده علوی(طرح سس سلامتی)، مهرآذین بابایی(طرح تردمیل ایرانی) و امیرحسین عالی‌نژاد (طرح نوشیدنی پلاس) در این رویداد شرکت کردند که در نهایت همه دانش‌آموزان با طرح واحد( پریزتال) توانستند عنوان طرح خلاق این مسابقات را از آن خود کنند.
 
جلالی در پایان افزود: از محمدی زاد استاد دانشگاه مازندران، عوامل مدرسه پژوهش آمل و خانواده‌های دانش‌آموزانی که به ما اعتماد کردند تا این طرح را اجرا کنیم تقدیر و تشکر می کنم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 409668

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/409668/بی-مهری-مسئولان-طرح-نخبه-پروری

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com