تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۴۰۸۷۹۴
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: در حال حاضر، درآمدها با هزینه‌ها در جامعه کارگری، خلأیی دو میلیون تومانی دارد و دخل و خرج جامعه کارگری با یکدیگر همخوانی ندارد.
۰
plusresetminus
دخل و خرج جامعه کارگری با هم نمی‌خواند/اقدامی از سوی مسئولان نمی‌بینیم
به گزارش بلاغ، جامعه کارگری در کشور، همواره با چالش‌های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از جامعه از سوی نمایندگان کارگری، اما همچنان مشکلات و گرفتاری‌های جامعه کارگری به قوت خود باقی است.

از آنجا که کارگران بخش اعظم جامعه را تشکیل می‌دهند و معمولاً به واسطه شرایط نامناسب کاری و معیشتی خود جزو قشر ضعیف جامعه نیز محسوب می‌شوند، دولت مکلف و موظف است طبق قانون اساسی از قشر ضعیف‌تر در مقابل قشر قوی‌تر حمایت کند؛ چراکه طبیعت کارفرمایان اینگونه است که یا مایل به عقد قرارداد با کارگر مطابق قانون نیستند و یا حقوق و مزایای کارگر را هنگام انعقاد قرارداد با توجه به سلیقه و منافع خودشان تعریف و تعیین می‌کنند و از حداقل دستمزدی که دولت هر ساله برای کارگران تعیین می کند نیز تبعیت نمی‌کنند.

نبود امنیت شغلی، تأمین معیشت، گسترش قراردادهای موقت و سفید امضاء،کاهش قدرت خرید، پایین بودن دستمزدها، سوءاستفاده کارفرمایان از قانون کار، رشد حوادث ناشی از کار و تخلفات کارفرمایان تنها بخشی از مشکلات این روزهای کارگران است. 

معیشت، درمان و امنیت شغلی مهمترین مشکلات جامعه کارگری است

نصرالله دریابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص عمده‌ترین مشکلات حال حاضر جامعه کارگری و بازنشستگان استان مازندران اظهار کرد: جامعه کارگری و بازنشستگی نه تنها استان بلکه کشور با دو مشکل عمده که به بخش معیشتی و درمانی بر می‌گردد؛ مواجه است.

وی افزود: هر چند این مشکلات در کلیات، میان جامعه کارگری و بازنشستگان چندان تفاوتی ندارد، اما کارگران جدا از این مشکلات با دو مشکل کهنه دیگر، یکی نداشتن امنیت شغلی و دیگری عدم اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی مواجه هستند.

قانون اساسی به خوبی اجرایی نمی‌شود
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه قانون اساسی به خوبی اجرایی نمی‌شود؛ خاطرنشان کرد: در مازندران به نام قانون در عمل جز فساد، خصوصی‌سازی، بی بندوباری، تعطیلی کارخانجات، کوتاه شدن فاصله میان فقر و غنا و در نهایت بدبینی بر علیه مسئولان اجرا و اتفاق نیفتاده است.

رئیس کانون بازنشستگان مازندران عنوان کرد: کارخانه‌هایی نظیر شرکت کولر گاز ساری، نساجی چوخا، خوشنوش ساری، نساجی‌های قائم‌شهر، زغال سنگ البرز، چوب فریم، چیت سازی بهشهر، خزر خز تنکابن، دوخت خزر آمل و ده‌ها و صدها نمونه دیگر دلیل بر این ادعا هستند.

مشکلات معیشتی و درمانی جامعه کارگری را رنج می‌دهد

دریابیگی با بیان اینکه اما در کنار این مشکلات، مشکلات معیشتی هم جامعه کارگری و بازنشستگان را رنج می‌دهد؛ ادامه داد: امروز در طول 40 سال پس از انقلاب، دیدیم که جامعه کارگری در تمام ادوار با نظام و مسئولان همراه بودند، اما مسئولان به فکر سفره ما نبودند.

وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر، درآمد و سبد خرید خانوار کارگری همخوانی ندارد؛ تصریح کرد: متاسفانه طی این مدت، با سیاست‌های غلط و تحریم‌ها، حقوق کارگران کمتر شد، روز به روز سفره ما کوچک‌تر و قدرت خرید، کم و کمتر شد.

دخل و خرج جامعه کارگری با یکدیگر همخوانی ندارد

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران متذکر شد: در حال حاضر، درآمدها با هزینه‌ها در جامعه کارگری، خلأیی دو میلیون تومانی دارد و به طور نمونه، هزینه یک خانواده 5 نفره در شرایط اقتصادی امروز مبلغی نزدیک به 4 میلیون و 200 هزار تومان است و این در حالی است که درامد ماهیان غالب جامعه کارگری و بازنشستگان حداکثر به یک میلیون و 700 هزار تومان هم نمی‌رسد.

رئیس کانون بازنشستگان مازندران گفت: 90 درصد کارگران استان مازندران، حداقل بگیر هستند، خیلی از آن‌ها به ناچار قراردادهای سفید امضا، را انگشت می‌زنند و با حداقل حقوق و مزایا مشغول کار هستند.

90 درصد جامعه کارگری حداقل بگیرند

دریابیگی اضافه کرد: از جمعیت حدود 130 هزار نفری جامعه بازنشستگان استان مازندران نیز 70 درصد آن‌ها، حداقل بگیر هستند و در نهایت یک میلیون و 700 هزار تومان حقوق می‌گیرند؛ کدام مسئول، مدیر و نماینده‌ای، می‌تواند با حقوق یک میلیون و 200 تا 700 هزار تومان، زندگی خود را پیش ببرد؟!

وی درمان را یکی دیگر از مشکلات عمده جامعه کارگری عنوان کرد و افزود: علیرغم اینکه تامین اجتماعی در حد بضاعتی که دارد در این خصوص، بد کار نکرده است اما اقدامات انجام گرفته، پاسخگوی جامعه کارگری و بازنشستگان نیست.

عدم توزیع متوازن و عادلانه خدمات درمانی
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران تاکید کرد: متاسفانه در بخش درمان، امکانات و خدمات به صورت عادلانه در سطح استان توزیع و مستقر نشده است و می‌بینیم که امکانات و خدمات درمانی در قائم‌شهر است اما در بهشهر نیست، در رامسر است اما در نور نیست و اینگونه است که بسیاری از کارگران ما، هزینه درمان‌شان را از جیب می‌دهند!

برخی شرکت‌ها با بستن قراردادهای موقت در حال استثمار کارگران هستند

رئیس کانون بازنشستگان مازندران با بیان اینکه از طرفی دیگر قراردادهای موقت کار، جامعه کارگری را رنج می‌دهد؛ اعلام کرد: 90 درصد قراردادهای کارگری، به صورت موقتی است؛ متاسفانه بسیاری از  مطب‌ها، کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی و صنعتی، در حال استثمار کارگران هستند و اینگونه است که با وجود این مشکلات شاهد وقوع ناهنجاری‌ها، آسیب‌های اجتماعی، طلاق، دزدی و بسیاری دیگر از مشکلات اجتماعی و خانوادگی هستیم.

دریابیگی گریزی به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و شعارها و وعده‌های کاندیداها زد و یادآور شد: جدا از اینکه هستند نمایندگانی که در این ایام دم از حمایت از جامعه کارگری می‌زنند و تنها به این ایام ختم می‌شود و پس از موفقیت در انتخابات، به داد جامعه کارگری نمی‌رسند اما باید بگوییم که همه مشکل ما در کشور، به دولت و مجلس ما ختم نمی‌شود.

نمایندگان نه به زبان از ته دل دم از حمایت بزنند

وی اضافه کرد: الآن حدود 10 سال است که قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب شده است، شورای نگهبان نیز  تایید کرده است اما در عمل، قانون اجرا نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران مطرح کرد: طی این سالیان ما در اجرا و از لحاظ دغدغه‌مندی برای حل مشکلات جامعه کارگری، چیزی ندیدیم، هر چند ساز و کار و بستر کار هم فراهم نشده است.

رئیس کانون بازنشستگان مازندران اذعان کرد: به کاندیداهای مجلس شورای اسلامی می‌گوییم: این انقلاب مدیون امام(ره) و جامعه کارگری است؛ بعد از انقلاب به این قشر کم لطفی شده است؛ نمایندگان در عمل مشکلات جامعه کارگری را بر طرف کنند و تنها در ایام انتخابات، دم از حمایت نزنند.

دریابیگی با بیان اینکه ما واقعا درد داریم، رنج داریم؛ اما در عمل اقدامی از سوی مسئولان نمی‌بینم؛ گفت: باید نمایندگان نه به زبان بلکه از ته دل بگویند: من هستم، هر چند لازمه عمل در این ایام، سر دادن شعار است اما باید شعار همراه با شعور و اعتقاد باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴